Remus Pricopie, rectorul SNSPA: Redeschiderea şcolilor şi universităţilor pe 16 mai este un scenariu nerealist
Rectorul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA), Remus Pricopie, consideră că redeschiderea şcolilor şi universităţilor pe 16 mai şi organizarea examenelor de final de an în sistem clasic reprezintă un scenariu nerealist, apreciind că Ministerul Educaţiei şi Cercetării ar trebui să elaboreze şi un „plan B”.
El afirmă că în prezent nu poate cineva să susţină că ştie când vor fi reluate cursurile. „În acest moment, nu cred că poate cineva să susţină că ştie când se vor redeschide cursurile, dar, din analiza datelor publice pe care le avem în România şi comparând aceste date cu situaţia din alte ţări, cred că redeschiderea şcolilor şi universităţilor pe 16 mai este un scenariu nerealist. De asemenea, declaraţia ministrului Educaţiei potrivit căreia „examenele naţionale vor avea loc” mi se pare un angajament riscant, mai ales că vorbim de peste 330.000 de elevi (clasele a VIII-a şi a XII-a), care ar trebui să parcurgă, timp de mai multe zile, toate probele acestui examen în spaţii închise şi nepregătite pentru măsuri de protecţie împotriva COVID-19″, susţine rectorul SNSPA, potrivit unui comunicat.
Acesta recomandă MEC să elaboreze şi un „plan B”, care să presupună, printre altele, continuarea procesului didactic în sistem online până la finalul anului şcolar 2019-2020; identificarea unor soluţii de sprijin pentru copiii care nu au acces la resurse digitale; încheierea mediilor după o formulă adecvată – chiar şi prin notă unică pentru fiecare disciplină (fără teze, fără număr minim de note, în funcţie de disciplină, profil etc.); organizarea examenelor naţionale în sistem digitalizat şi individualizat, aşa cum se susţin testele de tip TOEFL, SAT, GRE etc, iar în cazul în care acest lucru nu poate fi realizat în timp util, să se recurgă la o formulă de echivalare a notelor pentru examenele naţionale, procedură atipică, dar deja asumată şi de alte ţări.
Pricopie este de părere că organizarea admiterii în învăţământul universitar ar putea să se desfăşoare în baza procedurilor şi a calendarelor stabilite prin mecanismele autonomiei universitare şi să nu fie modificat cadrul legal într-un mod care s-ar putea dovedi „nefuncţional, aşa cum sunt unele măsuri din ultima ordonanţă, adoptată de Guvern în această săptămână”.
„Dacă datele din 15 mai privind situaţia pandemiei COVID-19 vor arăta atât de bine încât elevii nu vor fi expuşi unor riscuri pentru sănătatea lor şi a familiilor acestora, atunci ‘planul B’ va rămâne numai un exerciţiu pe hârtie. Dar dacă lucrurile nu vor sta aşa, avem nevoie de acest ‘plan B’, care trebuie să fie simplu, clar, bine gândit, asumat din timp de toţi factorii responsabili şi comunicat public într-o manieră coordonată, la nivel guvernamental. (…) Prin urmare, sfatul meu către cei care conduc astăzi Ministerul Educaţiei şi Cercetării este, în primul rând, să se gândească la siguranţa elevilor, studenţilor, profesorilor şi a tuturor celor implicaţi în procesul de educaţie, iar acest lucru presupune să găsească rapid soluţii de continuare a cursurilor şi încheierea mediilor / susţinerea examenelor”, susţine reprezentantul SNSPA.