Romanii nu stiu cati bani dau pe serviciile de telefonie folosite
Utilizatorii romani nu stiu cu exactitate cat platesc pentru serviciile de telefonie fixa sau mobila pe care le folosesc, potrivit datelor Autoritatii de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI).
In cazul telefoniei mobile, mai mult de jumatate dintre utilizatorii intervievati spun ca stiu exact cat platesc, insa aproximativ 80% dintre acestia indica un pret mai mic decat cel real. In privinta telefoniei fixe, 31% dintre respondenti au mentionat ca au putine informatii sau deloc despre preturile si oferta furnizorului de telefonie fixa pe care il folosesc.
Datele apartin unei analize efectuate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) si compania TASC Strategic Consulting, pe baza unui studiu desfasurat in perioada 16 – 23 aprilie 2007, de catre Gallup Organization Romania.
Analiza constata faptul ca “utilizatorii raspund incorect la cele mai simple intrebari privind nivelul tarifelor si au o perceptie eronata cu privire la cat de ieftine sau cat de scumpe sunt serviciile unele fata de altele, ceea ce denota ca sunt in imposibilitatea de a face alegeri rationale intre furnizorii si ofertele aflate la dispozitia lor pe piata”.
Astfel, dintre cei 405 de utilizatori de telefonie mobila intervievati , 231 au declarat ca stiu exact cat platesc pentru serviciile folosite. Dintre acestia, 179, respectiv 77.49% au indicat de fapt un pret incorect, mai mic decat suma platita in realitate.
In cazul telefoniei fixe, 31% dintre utilizatorii unor astfel de servicii participanti la acest studiu au mentionat faptul ca au putine informatii sau deloc despre preturile si oferta furnizorului de telefonie fixa pe care il folosesc, iar 53% dintre acestia au declarat ca au foarte putine informatii sau deloc despre ofertele celorlalti furnizori de pe piata.
Complexitatea pachetelor si multitudinea tarifelor – cauzele confuziei si a lipsei de transparenta
Potrivit analizei, multitudinea tarifelor atat in cazul serviciilor de telefonie fixa cat si mobila creaza confuzie si reduc transparenta. “Spre exemplu”, informeaza ANRCTI, “un operator de telefonie fixa comercializeaza apelurile de voce in Romania la nu mai putin de 8 preturi diferite, in functie de distanta, destinatie si interval orar”.
Aceeasi situatia este intalnita si in cazul serviciilor de telefonie mobila. Astfel, “un operator de telefonie mobila comercializeaza serviciile de voce pentru cartele preplatite folosind 7 planuri tarifare, fiecare plan tarifar continand intre 4 si 6 tarife pentru apeluri nationale.
In cazul abonamentelor, acelasi operator furnizeaza serviciile nationale de voce in nu mai putin de 26 planuri tarifare, majoritatii acestor planuri putandu-le fi asociate combinatii de unu la patru din cele 12 extraoptiuni disponibile.
Mai mult, unele dintre extraoptiuni sunt comercializate la preturi diferite in functie de valoarea abonamentului, altele sunt legate in combinatii in scara, in timp ce in cadrul fiecaruia din cele 26 de planuri tarifare exista cel putin 2 tarife diferite pentru apeluri nationale”.
“Complexitatea pachetelor si schemelor de tarife oferite utilizatorilor finali (planuri tarifare multiple, tarife pentru apeluri diferite in retea/in afara retelei, catre retele mobile/catre retele fixe, in orele de varf/in afara orelor de varf, in functie de destinatie, catre numere favorite)” sunt principalele cauze care ii impiedica pe utilizatori sa stie cu exactitate cat platesc sau ce furnizor sa aleaga.
Prezentul studiu a fost realizat pe un esantion de 405 utilizatori de servicii de telefonie mobila si 379 de utilizatori de servicii de telefonie fixa, persoane fizice, cu varsta peste 16 ani, din mediul rural si urban.
Strategia ANRCTI pe 2007-2013: crearea un mediu de informare accesibil tuturor
Studiul de fata face parte dintr-o serie de alte analize pe baza carora ANRCTI va realiza “Documentul de pozitie privind strategia de reglementare a sectorului comunicatiilor electronice din Romania pentru perioada 2007-2010”. Pe baza rezultatelor acestui studiu, autoritatea si-a propus crearea unui mediu de informare accesibil tuturor.
„Tinand cont de rezultatele acestor studii, ANRCTI isi propune ca unul dintre obiectivele strategice de reglementare pentru urmatorii trei ani sa fie crearea unui mediu in care informatiile privind disponibilitatea, conditiile ofertei si preturile serviciilor sa fie transparente, simplu de accesat si la indemana tuturor cetatenilor.
Vom discuta acest obiectiv in cadrul conferintei internationale pe care o organizam in 13 noiembrie, si vom prezenta acolo si celelalte disfunctii ale pietei de comunicatii pe care vom incerca sa le remediem in urmatorii trei ani”, a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.
Documentul in cauza va fi supus consultarii publice pe site-ul ANRCTI si va fi dezbatut impreuna cu reprezentantii industriei in data de 13 noiembrie 2007 in cadrul Conferintei anuale internationale a ANRCTI “Reforma reglementarii comunicatiilor: in cautarea strategiei castigatoare”.