Scandalul de la Opera Nationala se amplifica: Balerina Alina Cojocaru refuza sa mai danseze
Balerina Alina Cojocaru a anuntat miercuri seara, pe Twitter, ca nu va mai dansa in spectacolul „Manon” programat pentru duminica, 10 aprilie, in contextul in care balerinul si coregraful Johan Kobborg nu mai este directorul artistic al Operei Nationale Bucuresti, relateaza Mediafax.
Anuntul balerinei vine sa confirme sprijinul acesteia fata de coregraful si dansatorul Johan Kobborg, care nu mai este director artistic al Operei Nationale Bucuresti. Acest lucru s-a petrecut in urma deciziei luate de noul director interimar al ONB, dirijorul Tiberiu Soare, care a explicat ca balerinul si coregraful Johan Kobborg, care figurase pana marti pe site-ul ONB ca director artistic al institutiei, nu mai ocupa aceasta pozitie, punctand ca acesta detinuse o titulatura incorecta din punct de vedere legal.
„Voi continua sa dansez numai sub conducerea care a facut posibila existenta acestui balet spre incantarea publicului nostru cu @KOBBORG drept liderul nostru!!” („I will be performing ONLY under the management that made this ballet happen for our audience to enjoy, with @KOBBORG as our leader!!”), a scris Alina Cojocaru pe Twitter.
Balerina Alina Cojocaru urma sa danseze duminica, 10 aprilie, in spectacolul „Manon”, de la ONB.
Aceasta si-a motivat, miercuri seara, gestul de a nu mai dansa in spectacolul „Manon” intr-un mesaj scris pe contul sau de Twitter, precizand ca ca nu a fost contactata de noua conducere a Operei Nationale.
Conducerea ONB a informat, miercuri, intr-un comunicat de presa, ca nu intentioneaza sa renunte la serviciile lui Johan Kobborg.
Schimbarea ce a intervenit pe site-ul oficial al Operei Nationale Bucuresti are la baza faptul ca titulatura de „Director Artistic Balet” nu este prevazuta in schema institutiei, Johan Kobborg figurand ca balerin angajat si detinand, conform unui contract de colaborare, si unele atributii de coordonare in cadrul Departamentului Balet al Operei Nationale Bucuresti, se mai arata in acelasi comunicat de presa al institutiei.
Referitor la nemultumirile balerinilor dupa decizia privita drept o retrogradare in functie a lui Johan Kobborg, directorul Operei Nationale a declarat ca a discutat cu acestia si a lamurit situatia:
„Asta este cu totul altceva, este o chestiune interna, am fost, m-am intalnit cu ei, am vorbit, le-am raspuns la toate intrebarile, caut sa actionez in principiul celei mai depline transparente. Evident ca am fost si s-a dovedit in urma discutiei ca orice presiune era, de fapt, fals creata de catre anumiti oameni care aveau interese sa agite putin spiritele. Lucrurile astea evident au trebuit demontate, ca in cazul fiecarui colectiv, zvonurile pot sa faca foarte mult rau. Tocmai de aia am si vrut sa ma intalnesc cu ei fata in fata, am fost in sala de balet si am stat de vorba cu ei peste o ora, explicandu-le situatia din punct de vedere legal si al regulilor dupa care functioneaza ONB. Avem un regulament de organizare si functionare si niste legi, asa functionam noi ca institutie publica”.
Pe de alta parte, dansatorul si coregraful Johan Kobborg reactionase, marti, cu privire la indepartarea sa din postul pe care il ocupa exprimand pe pagina de socializare Facebook: „Cu inima grea, am aflat ca numele meu a fost sters ca director artistic al companiei ONB. Nu simt nimic altceva decat dragoste pentru dansatori. Voi visa la o zi in care sa ma intorc si sa termin ceea ce noi am inceput. Imi pare rau, dansatori, ca nu am reusit sa v-o spun personal. Fiti puternici, voi toti cei frumosi”.
Kobborg a revenit joi cu un mesaj postat pe contul sau de pe reteaua de socializare Facebook anuntand ca nu va ceda in lupta cu actuala conducere a ONB: „Viata nu inseamna hartii, ci adevaruri. In decembrie 2013, am acceptat aceasta responsabilitate pentru ca m-am indragostit de acest loc. M-am indragostit de entuziasmul, de dorinta aproape tangibila, o dorinta capabila sa mute muntii din loc si sa infaptuiasca lucruri bune pentru aceasta tara. Nicio bariera, cerul era limita in acest demers inspirat, artistic si creativ. ONB a avut un start minunat, cunosc atat de multi oameni care s-au indragostit de energia acestui loc. ONB era unica. Un caz curios de libertate artistica, nealterata de forte din afara. Autentic pentru sine insusi si autentic pentru noi. In ciuda a ceea ce scriu ziarele, am avut responsabilitatea, singura responsabilitate ca tot ceea ce reprezentam pe scena si munca aflata in spatele ei sa fie adus publicului. Am fost responsabil si inca sunt pentru viitorul dansatorilor, pentru viitorul baletului in Romania. Ca sa fie clar, interventia mea nu este legata de veche pozitie de conducere. Nu imi pasa deloc de aceasta. Am fost intotdeauna JK pentru oamenii mei. Am invatat de la voi, oameni ai acestei tari sa iau atitudine si sa raman ferm pe pozitie. Si voi face acest lucru in continuare in fata a ceea ce stiu ca va reprezenta o intoarcere in trecut, cand aceasta companie era condusa de teama si teroare si cand toat ceea ce era bun si adevarat in ea lipsea. Stiu faptul ca actuala conducere va face fix acest lucru. Pot suporta umilirea mea publica, dar nu ii pot privi distrugand credinta atator oameni frumosi. Nu as fi luat pozitie daca aveam cea mai mica dovada ca actuala conducere va proteja ceea ce am obtinut. Asa ca intentionez sa fac tocmai asta: Sa raman fidel mie si fidel voua! Va iubesc pentru tot sprijinul vostru!”
Alina Cojocaru, nascuta la Bucuresti, a studiat la Kiev timp de sapte ani, perfectionandu-se apoi, din 1997, la Scoala Regala de Balet din Londra, in urma castigarii unei burse in cadrul Concursului International de Balet de la Laussane. A dansat in Compania de Balet din Kiev, apoi la Londra, in 1999, fiind promovata ca prim-balerina. Dupa succesul repurtat in „Giselle”, ea a devenit solist principal (2001) al Companiei Regale de Balet de la Covent Garden.
In 2002, Alina Cojocaru a aparut pentru prima oara pe scena romaneasca, interpretand, alaturi de ansamblul Operei Nationale Bucuresti, rolul titular din „Giselle”. A revenit, in anul urmator, pentru a dansa, alaturi de Johan Kobborg, la Gala de Balet din Festivalul si Concursul International „George Enescu”. Ea a primit si distinctia Ordinul National pentru Merit in grad de Cavaler.
Alina Cojocaru a fost desemnata, in 2004, cea mai buna balerina la festivalul Monaco Dance Forum, si la gala premiilor Nijinsky, distinctie acordata o data la doi ani. In 2009, evolutia balerinei Alina Cojocaru in spectacolul „Giselle” din 2001, de la Royal Opera House din Londra, s-a clasat pe locul al zecelea in topul celor mai bune dansuri ale deceniului. Totodata, Alina Cojocaru s-a numarat printre cele patru laureate ale premiului pentru „Balerina deceniului”, decernat in 2010 cu ocazia unei prestigioase gale internationale – „Stars of the 21st Century” -, care a fost organizata la Moscova. In afara de Alina Cojocaru, atunci au mai fost premiate Lucia Lacarra, din Spania, si Svetlana Lunkina si Diana Vishneva, din Rusia.
Johan Kobborg s-a nascut la Copenhaga. S-a pregatit la Academia de Balet Funen din Odense (Danemarca), iar, in 1988, la varsta de 16 ani, a intrat la Scoala de Balet Regala Daneza. S-a alaturat Baletului Regal Danez in anul 1989, a devenit solist in 1991 si prim-solist in 1994. Dupa 11 ani, timp in care a dansat aproape toate rolurile masculine importante la compania daneza, Johan Kobborg s-a alaturat ca prim-solist Baletului Regal din Londra, in septembrie 1999.
In ultimii ani, Johan Kobborg s-a remarcat in paralel si in calitate de coregraf, lucrarile sale fiind prezentate de Baletul Regal din Londra, Baletul Teatrului Balsoi din Moscova, Baletul Regal din Noua Zeelanda etc.
In 2005, Kobborg a pus in scena spectacolul „La Sylphide” pentru Baletul Regal din Londra. Productia s-a bucurat de un imens succes si a fost reluata adesea la Londra, inclusiv pentru deschiderea stagiunii 2006/ 2007. A pus in scena „La Sylphide” si la Teatrul Balsoi, spectacol transmis TV in intreaga lume in septembrie 2012. In 2015, Johan Kobborg va repune in scena „La Sylphide” pentru Baletul National din Canada. Versiunea lui Kobborg a fost preluata si de Baletul Lituanian, de Baletul din Zurich si de Baletul Kobayashi din Japonia.
Succesul baletului „La Sylphide”, o adaptare dupa coregrafia lui August Bournonville, a facut ca Baletul Regal din Londra sa-i comande lui Johan Kobborg o lucrare originala, „Les Lutins”, in 2009. In noiembrie 2012, Johan Kobborg si Ethan Stiefel au realizat o noua montare a baletului „Giselle”, de Adolphe Charles Adam, la Baletul Regal din Noua Zeelanda, iar versiunea a fost filmata pentru a fi transmisa in cinematografe in stagiunea 2013-2014. In 2011, Kobborg a creat spectacolul „Alumnus” pentru Baletul Regal Danez, balet prezentat in turneu si in SUA. De asemenea, a realizat o noua versiune a baletului „Romeo si Julieta”, de Serghei Prokofiev, care va avea premiera in octombrie 2014, la Baletul din Novosibirsk (Rusia).
Johan Kobborg a fost director artistic si producator al proiectului „Vis” al Alinei Cojocaru, desfasurat in luna feburarie 2012, la Tokyo. Programul a fost reluat in anul 2014.
Kobborg a parasit Baletul Regal din Londra anul acesta, pentru a se dedica unei cariere de coregraf, dar continuandu-si activitatea de balerin ca liber-profesionist.
Alina Cojocaru si Johan Kobborg au o relatie de mai multi ani si s-au logodit in 2011.