Schimbarea modului in care functioneaza Bruxelles-ul
Cetățenii din întreaga Europă așteaptă ca Uniunea Europeană să se schimbe. Ei își doresc ca UE să se concentreze pe domeniile în care poate schimba ceva cu adevărat și nu vor reglementări care să creeze o birocrație inutilă – în special pentru micile întreprinderi – sau care să le afecteze viața de zi cu zi din motive pe care nimeni nu reușește să le explice. Au dreptate. Acesta e motivul pentru care în urmă cu un an am lansat, alături de colegii mei din Comisia Europeană, o nouă Agendă pentru o mai bună legiferare, fapt ce a marcat începutul unei ample reforme a modului de lucru al UE. Parlamentul European și Consiliul, unde sunt reprezentate toate guvernele naționale, au aderat la această inițiativă prin intermediul unui acord nou și important privind modul în care elaborăm legislația împreună.
Schimbări concrete sunt deja în desfășurare. Comisia, care pregătește proiectele legislative ale UE, a decis să limiteze numărul de noi inițiative prezentate. UE nu trebuie neapărat să fie activă în toate domeniile. Adesea, statele membre sunt mai bine plasate pentru a aborda anumite chestiuni. Există însă domenii în care acțiunea comună la nivelul UE poate aduce îmbunătățiri semnificative. Cu sprijinul instituțiilor financiare internaționale, am elaborat un plan amplu de investiții în valoare de 315 miliarde EUR, pentru a contribui la stimularea creării de locuri de muncă și a creșterii economice în Europa.
Facem progrese în ceea ce privește gestionarea migrației și rezolvarea crizei refugiaților, prin acțiuni comune în domeniul gestionării frontierelor și azilului. Construim o „uniune energetică” și o „piață unică digitală” pentru a aborda împreună provocările care vor determina viitorul economiei și al societății noastre. În toate aceste domenii, UE urmărește să le ofere celor 500 de milioane de cetățeni rezultate pe care niciun stat membru nu le poate oferi de unul singur. Aplicăm principiul „național dacă este posibil, european dacă este necesar”.
Schimbăm nu numai ceea ce facem, ci și modul în care acționăm. Uneori, oamenii au impresia că legile UE sunt adoptate la Bruxelles într-o bulă, în afara oricărui context. Am luat însă măsuri pentru a consulta și a implica toate părțile interesate la un nivel mult mai amplu și într-un mod mai transparent. Dinainte ca primul cuvânt să fie așternut pe hârtie și până în momentul în care Comisia prezintă o propunere și chiar și după adoptarea unui act legislativ, solicităm contribuții.
Aceasta înseamnă că reacțiile publicului pot influența decizia finală a Parlamentului European și a guvernelor naționale. Nu numai că oricine ar trebui să își poată exprima părerea, dar ar trebui, de asemenea, să puteți afla cine influențează politicile; de aceea, toți comisarii publică pe site-urile lor informații privind întâlnirile cu grupurile de lobby. Acum dorim să mergem mai departe, prin instituirea unui registru obligatoriu al tuturor celor care încearcă să influențeze procesul decizional al UE. Este necesar ca Parlamentul European și Consiliul să ne urmeze exemplul.
Prin această abordare receptivă, vom fi în măsură să procedăm corect și să ne asigurăm că politicile noastre aduc beneficii reale. Deciziile noastre rămân politice, dar se bazează pe o analiză transparentă și obiectivă a impactului unor soluții politice alternative, luând în considerare avantajele și dezavantajele pentru mediu, economie, în special pentru întreprinderile mici, precum și pentru bunăstarea socială. Ca garanție suplimentară, această analiză este verificată de experți independenți, iar avizul acestora este, de asemenea, publicat.
Oricărui politician îi place să prezinte idei noi și interesante, însă este la fel de important să examinăm normele existente, pentru a vedea dacă acestea funcționează încă. Programul nostru „REFIT” identifică situațiile în care reglementările existente pot fi îmbunătățite, actualizate sau simplificate. Avem deja în vedere numeroase domenii, de la normele privind achizițiile publice aplicabile întreprinderilor mici la legislația privind produsele chimice și sănătatea și siguranța la locul de muncă.
Contribuțiile cu privire la ceea ce funcționează sau nu funcționează trebuie să provină de la persoanele care au de a face cu reglementările respective zi de zi. Oricine poate să trimită, prin intermediul site-ului nostru, sugestii de schimbări, iar recent am instituit o nouă platformă de experți, reprezentând nu numai toate guvernele din UE, ci și o gamă largă de părți interesate, care să transforme aceste idei în propuneri concrete. Fiecare propunere va fi luată în considerare, în caz contrar se vor explica motivele pentru care nu se face acest lucru.
Cred cu fermitate că reglementările sunt importante pentru a ne îndeplini obiectivele comune, însă acestea ar trebui adoptate la nivel european numai atunci când este strict necesar. Reglementările ne ajută să protejăm mediul în care trăim, să ne menținem standardele sociale înalte și să îi protejăm pe consumatorii europeni care profită din ce în ce mai mult de avantajele pieței unice europene. Dorim să ne atingem obiectivele ambițioase de politică în modul cel mai eficient cu putință, fără a adăuga o birocrație inutilă. Pentru a realiza acest lucru, avem nevoie de contribuția tuturor. Pentru cetățeni nu a fost niciodată mai ușor să afle ce face Comisia și să își facă auzită vocea. Anul trecut, am primit un număr record de peste 500 000 de răspunsuri la una dintre consultările noastre publice privind protecția naturii. Pentru UE este esențial să adopte filosofia unei guvernări deschise, deoarece legăturile noastre cu cetățenii sunt mai puțin directe decât cele ale autorităților locale, regionale și naționale. Din acest motiv am intensificat, de asemenea, dialogul cu parlamentele naționale.
Comisia Europeană nu poate acționa de una singură: după ce prezentăm o propunere, membrii Parlamentului European și miniștrii guvernelor naționale sunt cei care decid ce anume va deveni legislație europeană. Avem nevoie de angajamentul deplin al tuturor instituțiilor pentru a colabora și a asigura o legiferare europeană mai bună, iar atunci când guvernul dumneavoastră hotărăște adoptarea unor reglementări suplimentare la nivel național, așa cum are dreptul să facă, acesta ar trebui să vă informeze cu exactitate de unde provin aceste reglementări și din ce motive au fost adoptate.
Știm cum se simt oamenii în privința birocrației „nedorite” sau „inutile”; pentru a remedia această problemă, este nevoie ca fiecare dintre cei care joacă un rol în procesul decizional al UE să facă schimbări semnificative. UE va putea astfel recâștiga încrederea întreprinderilor noastre care concurează pe piața globală, a IMM-urilor, care constituie coloana vertebrală a economiilor noastre, și a cetățenilor, care doresc ca Europa să obțină rezultate în ceea ce privește aspectele majore care contează pentru ei – locuri de muncă și bunăstare pentru familiile lor, un mediu sănătos și un viitor pașnic și sigur pentru copiii lor.
Frans TIMMERMANS, prim-vicepreședinte al Comisiei Europene