Șeful eMAG spune că ar trebui taxați retailerii chinezi care vând pe piața locală: Nu jucăm după aceleași reguli

Companii precum Temu și Shein livrează tot mai multe colete în Europa, iar la nivelul UE se discută intens despre cum să fie taxate aceste produse low-cost. Retailerii din China beneficiază de subvenții, nu trebuie să se conformeze tuturor regulilor locale și Guvernul ar trebui să acționeze pentru a repara problema, a spus la o conferință de presă, Tudor Manea, CEO eMAG.
El a fost întrebat despre ideea de a taxa aceste colete low-cost care au devenit subiect de dezbatere în mai multe țări UE. Ar trebui statul român să intervină și să impună taxe?
Retailerii din China, dacă-i privim din punct de vedere structural, nu prea pot fi considerați concurenți direcți, este de părere șeful eMAG.
„Nu jucăm după aceleași reguli. Eu nu primesc subvenții de la statul român cum primesc ei de la statele de unde vin. Eu plătesc taxe vamale pe toată marfa pe care o aduc, minim 10% și avem o entitate legală în România, suntem controlați de toate entitățile din țară și trebuie să mă conformez cu toate regulile din România. Când pui împreună toate aceste trei chestii se nasc acele prețuri pe care clienții le preferă”, spune Tudor Manea, CEO al eMAG.
El spune că ar trebui să fie un mediu corect în care toată lumea să plătească taxe vamale și să se supună legislației locale, cum face eMAG, care este o companie românească.
„Cred că Guvernul României are uneltele cu care să egalizeze acest mediu competitiv și acești retaileri să funcționeze după aceleași reguli ca și noi și mă aștept ca Guvernul să o facă”, spune directorul general eMAG . El adaugă că ar fi nedrept să se pună noi taxe pe muncă și să crească TVA-ul în țară, dar să nu se colecteze taxe de la retailerii chinezi.
Oficialul eMAG mai spune că aceste companii din China nu investesc pe piața locală, așa cum o fac eMAG și alte companii locale, ci au ca strategie doar să-și crească numărul de clienți.
eMAG a anunțat rezultatele financiare pentru anul fiscal 2024-2025, iar grupul a avut vânzări de 11,4 miliarde lei în toate țările unde este prezent (România, Bulgaria, Ungaria, Grecia).
Compania a anunțat un plan de investiții de 1,2 miliarde lei pentru anul fiscal curent, din care aproape 800 milioane lei vor merge către proiecte de logistic și e-commerce, iar 200 milioane lei vor fi destinați extinderii companiilor din grup.
Comisia Europeană propune în mai 2025 o taxă fixă de 2 euro pentru fiecare colet de mică valoare livrat direct consumatorilor și 0,50 euro pentru coletele trimise către depozite din UE. Această măsură vizează acoperirea costurilor administrative și vamale generate de volumul mare de colete.
Anual intră în UE câteva miliarde de colete de mică valoare, cele mai multe fiind din China.