Sari direct la conținut

Stagiunea de toamna a Teatrului National de Televiziune

HotNews.ro

Pentru această toamnă/iarnă intențiile și propunerile Casei de Productie a TVR se concentrează asupra unei serii de adaptări moderne ale textelor clasice. O suită de spectacole contemporane continuă principalele proiecte speciale precum „UNITER 25” și „CEHOV 155”; redifuzările din arhivă sunt selectate și pe criteriul amprentei actorilor „polihistor”. Stagiunea de toamna a Teatrului Național de Televiziune a început, de altfel, sub semnul „Polihistrionii” cu montarea semnată de actorul, regizorul, caricaturistul, artistul și scriitorul Horațiu Mălăele.

Pentru toamna aceasta TVR anunță câteva premiere, producții proprii, precum și o serie de preluări ale unor spectacole importante pentru fotografierea „contemporaneității” noastre.

Potrivit TVR, in 28 septembrie va fi prezentata o nouă adaptare a clasicului Cehov „Trei surori” în viziunea complexă și, adesea, surprinzătoare a lui Dominic Dembinski, intr-o traducere recentă a Elisabetei Pop. Cum acesta este anul în care sărbătorim centenarul nașterii marelui regizor, actor și scenarist american Orson Welles, vă propunem un text ce pornește de la biografia sa, scris de Richard France, în regia lui Cezar Ghioca. Premiera „Al dumneavoastră Orson Welles” va fi la doar două zile după comemorarea decesului acestui „polihistrion american” plecat dintre noi cu 30 de ani în urmă. Misiunea de a-l impersona pe George Orson Welles îi revine actorului Dorel Vișan, un „polihistrion” român ca actor (‘histrion’) polivalent, care este și regizor, și poet. La începutul toamnei, veți avea ocazia să urmăriți producția „Femeia perfectă”, o adaptare de Mihai Vornicul după o idee de Jean Barbier, în regia lui Marius Bodochi.

Dintre preluările de spectacol clasice, în viziuni moderne, menționăm „Tartuffe sau Impostorul”, de Molière, în regia lui Victor Ioan Frunză, un spectacol provocator, o poveste despre obsesie, spusă în versuri, interzis celor sub 16 ani, și „Platonov”, de A. P. Cehov, montat de Andreea Vulpe la Teatrul din Brăila, precum și viziunea specială a atelierului condus de Antoaneta Cojocaru bazat pe textul cehovian „Pescărușul”. Vă propunem întânirea cu câțiva dramaturgi contemporani, precum György Spiró și a sa tragicomedie de succes „6 din 49”, un proiect de teatru independent al Teatrului De Artă din București, în regia lui Alex Maftei sau piesa autoarei poloneze Elżbieta Chowaniec „Gardenia”, în regia tânărului Koltai M. Gábor, din Budapesta (preluare realizată în parteneriat cu Institutul Polonez de la București). Acestea se completează cu montarea lui Tudor Chirilă a piesei în două personaje a lui Matei Vișniec, „Buzunarul cu pâine”, cu Ada Simionică și Ioan Coman.

Proiectul UNITER 25 continuă oferind ocazia unor reîntâlniri cu spectacole de teatru TV, câștigătoare ale premiului UNITER dedicat: „Unde-i revolverul”, de Gábor Görgey, în regia lui Mircea Cornișteanu (cu Horațiu Mălăele, Sorin Leoveanu, Valer Dellakeza, Angel Rababoc, Marian Politic – câștigător 2010); „…Escu”, de Tudor Mușatescu în regia lui Constantin Dicu – câștigător 2000/2001; „Totul e un joc”, de Paul Ioachim, în regia remarcabilului regizor și om de televiziune, teatru și film Cornel Todea (câștigător 1998) și, în ultima zi de luni a lui 2015, o privire înapoi spre evenimentele mineriadeidin iunie 1990 cu „Aerisirea”, de Iosif Naghiu, în regia lui Silviu Jicman (câștigător 1996/1997).

Mari nume ale teatrului romanesc vor fi readuse în memoria colectivă, prin propunerea de programare a unor spectacole cu Mișu Fotino, născut acum 85 de ani („Doctor fără voie” de Molière, pusă în scenă în 1975 de Corneliu Popa); cu Dinu Cernescu, născut acum 80 de ani, („Amadeus” de Peter Shaffer, cu Radu Beligan – cel mai longeviv actor activ din Cartea Recordurilor – în rolul lui Salieri); și, în noiembrie, regizorul Petre Sava Băleanu („Micul Eyolf”, după Ibsen, regizat în 1972, cu o distribuție remarcabilă: Gina Patrichi, Ion Marinescu, Mihaela Murgu, Emil Hossu, I. Ilie, G. Ulmeni, Eugenia Popovici).

Ca urmare a schimbărilor tehnice, a trecerii de la analog la digital din data de 17 iunie 2015, există acum zone întinse în care TVR2, principalul canal de difuzare al Teatrului TV, nu mai este receptat. De aceea, pentru urmatorii doi ani TVR isi propune sa găseasca cea mai adecvată soluție pentru difuzarea Teatrul Național de Televiziune pe un spectru cât mai larg, asigurând astfel accesul unui număr mult mai mare de tele-spectatori. „Acești doi ani ne-au arătat că toți cetățenii României, indiferent de locul unde se află sau de înlesnirile tehnice, doresc și trebuie să poată beneficia de râsul contagios al Tamarei Buciuceanu-Botez, de zâmbetul suav al Ginei Patrichi sau de vocea caldă, un poem în sine, a regretatului Florian Pittiș, pentru a numi doar trei dintre marii actori polivalenți ai scenei românești”, se arata in comunicatul remis Hotnews.ro.

Teatrul de televiziune este un proiect coordonat de Casa de producție a TVR şi difuzat pe TVR 2 în fiecare seară de luni, producător coordonator: András Demeter.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro