Sari direct la conținut

De ce avem mijloace de transport in comun fara aer conditionat si cati bani cere RATB pentru innoirea parcului auto

HotNews.ro
Autobuz RATB, Foto: RATB
Autobuz RATB, Foto: RATB

Regia Autonoma de Transport Bucuresti (RATB) are nevoie in urmatorii trei ani de circa 760 de milioane de lei pentru innoirea parcului auto, potrivit planului de administrare elaborat de noul consiliu de administratie al Regiei si care urmeaza sa fie supus la vot in sedinta de joi a Consiliului General al Municipiului Bucuresti. De acesti bani ar urma sa se cumpere circa 100 de tramvaie, 200 de trolee si 400 de autobuze. Potrivit documentului, flota RATB are un grad de uzura de 60-90%, unele tramvaie fiind din anii ’70 si acest lucru este vizibil pentru bucurestenii care folosesc zilnic in transportul in comun: scaune rupte, mazgalite, interior uzat, fara aer conditionat.

***

UPDATE 4.07.2013: Consiliul General a cerut Consiliului de Administratie al RATB sa revizuiasca planul de administrare a companiei.

***

Cu toate acestea, anul acesta Consiliul General al Municipiului Bucuresti a alocat in 2013 bani doar pentru un singur tramvai nou, facut in uzina RATB, iar in ultimii ani Primaria Capitalei a alocat bani doar pentru subventionarea diferentei intre pretul real al biletelor RATB si cel platit de cetateni si aproape nimic pentru investitii, in special innoirea parcului auto.

Potrivit planului de administrare elaborat de noul consiliu de administratie al RATB, Regia ar avea nevoie de 759 milioane lei pentru inlocuirea a 30% dintre tramvaie, 50% dintre autobuze si a tuturor troleibuzelor. RATB are in prezent 1.349 vehicule, dintre care: 320 de tramvaie, 194 troleibuze si 835 autobuze. Gradul de uzura este de 70-80% pentru tramvaie, 90% pentru proleibuze si 65% pentru autobuze, potrivit documentului. In plus, Regia mai are nevoie de 1,7 miliarde lei pentru investitii in infrastructura.

Directorul general al RATB, Mihai Campurean, spune ca acestea sunt sumele de care RATB are nevoie in urmatorii trei ani, insa ele nu se vor face intrucat anul acesta, spre exemplu, Regia a primit de la Consiliul General al Municipiului Bucuresti bani doar ca sa cumpere un tramvai.

„In acel plan scrie ce avem nevoie in urmatorii ani, vazand insa alocarile bugetare facute de Consiliul General, trebuie rescris fiindca nu avem bani pentru asa ceva. Avem nevoie sa innoim flota auto. Sigur, noi o putem tine in functiune si cu ce avem acum, dar costurile de intretinere sunt foarte mari. Noi am cerut anul acesta bani pentru achizitionarea a 20 de troleibuze (n.r. 39,6 milioane lei/9,3 milioane euro) si 50 de minibusuri (28,5 milioane lei), pentru liniile de noapte si zonele unde se desfasoara lucrari la metrou, insa nu ni s-au aprobat. Am primit bani doar pentru un tramvai si sa platim lucrari executate anul trecut si ramase neplatite. Parcul electric este foarte vechi. Din cele 300 de tramvaie, doar 10 sunt noi si circa 50 le-am modernizat in uzina noastra. Restul sunt foarte vechi, unele din anii ’70. La troleibuze, circa jumatate sunt relativ noi. Restul, la fel, sunt foarte vechi. Daca am fi avut bani, anul acesta am putea termina inca doua tramvaie. De asemenea avem nevoie de finantare pentru prototipul de tramvai cu podeaua coborata pe cale il facem tot in in uzina noastra. Aici incercam sa luam fonduri pe cercetare. Situatia este extrem de dificila. Noi speram intr-o rectificare bugetara si sa primim mai multi bani pentru investitii”, spune directorul general al RATB, Mihai Campurean pentru HotNews.ro.

Gabriel Tanase, consilier general USL (gruparea politica care detine majoritatea in Consiliul General) si membru in Comisia Economica a Consiliului General al Municipiului Bucuresti spune ca nu s-au alocat mai multi bani pentru investitii deoarece nu exista fonduri, iar sansa Regiei ar putea fi transformarea in societate comerciala. „Am alocat bani pentru achizitionarea a 4 tramvaie si construirea unuia cu platforma coborata. Nu am dat bani mai multi pentru investitii fiindca trebuia sa alocam bani pentru subventie (n.r. – 420 milioane lei). Mai mult nu aveam de unde sa dam. Fara creditare Bucurestiul nu are bani pentru dezvoltare. Noi nu avem de unde sa dam atatia bani. Solutia ar fi ca RATB sa se transforme in societate comerciala. Este singura sansa de a aduce investitii serioase in RATB. Noi abia avem bani pentru subventie”, a explicat Gabriel Tanase pentru HotNews.ro.

Mircea Raicu, consilier general PDL, spune ca vina pentru felul cum arata transportul in comun astazi o poarta primarul General Sorin Oprescu care a alocat bani pentru proiecte mari de infrastructura, in parte incepute si abandonate, in loc sa finanteze serviciile publice (transport, iluminat stradal).

„In aceasta perioda de criza, sigur, poate sa existe o explicatie de ce nu s-au dat bani mai multi pentru investitii la RATB. Drama este ca nu s-au dat bani mai multi nici atunci cand erau. S-au deschis multe santiere – Diametrala Buzesti Bezei Uranus, pasaje – lucrari care au primt si ele bani cu taraita si au ramas neterminate in loc sa se finanteze serviciile publice care ar trebui sa fie o prioritate pentru oras. Mai mult banii dati RATB in ultimii ani sunt din ce in ce mai putini. La rectificarile bugetare, s-au taiat intotdeauna bani de la RADET si RATB si s-au dat la poduri si pasaje. In urma cu 5 ani, in timpul mandatului domnului Videanu s-au cumparat cele 1.000 de autobuze noi. Trebuiau sa se mai cumpere troleibuze si tramvaie pe care dl. Oprescu nu le-a mai cumparat. Se aloca superficial resurse si se intampla chiar autobuze noi sa stea nefolosite pentru ca nu sunt bani pentru piese de schimb”, spune Raicu.

Acesta spune ca RATB trebuie restructurat si transformat in mai multe societati comerciale. „Cand nu ai bani, nu te apuci sa deschizi zeci de santiere, ci ai alte prioritati. Serviciile publice reprezinta o prioritate. Fara transport in comun, iluminat stardal, curatenie, orasul nu functioneaza. Acum, cineva trebuie sa aiba curaj sa restructureze RATB-ul si sa il transforme in 3 societati comerciale. Una operationala, cu flota si soferii, alta cu uzina RATB si alta care sa se ocupe cu mentenanta. Ultimele doua pot fi privatizate”, explica Mircea Raicu.

O alta solutie pentru a face rost de bani pentru investitii ar fi cresterea pretului la bilete. RATB a cerut de mai multe ori Consiliului General al Municipiului Bucuresti sa aprobe o majorarea de tarif, insa propunerea nu a fost votata. Pretul la biletele RATB a ramas neschimbat din 2008. De asemenea, Regia ar trebui sa se asigure ca cetatenii care calatoresc cu RATB platesc amenzi. Potrivit proiectului de buget de pe site-ul municipalitatii anul trecut s-au incasat din amenzi si penalitati circa 2,2 milioane lei. Amenda pentru cei care calatoresc fara bilet este de 50 de lei.

In perioada 2007-2008, sub in mandatul lui Adriean Videanu, Primaria Capitalei a achizitionat 1000 de autobuze Mercedes dintre care 200 fara aer conditionat. De atunci RATB nu a mai facut nicio achizitie impresionanta in acest sens.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro