Sari direct la conținut

Chioșcurile cu alimente vor reveni la metrou: Metrorex va putea închiria spații către firme și persoane fizice – proiect

HotNews.ro
Spatiile comerciale de la metrou, Foto: Hotnews
Spatiile comerciale de la metrou, Foto: Hotnews

​Metrorex va avea dreptul să închirieze părți din infrastructura publică de metrou, către persoane fizice sau juridice, cu aprobarea Ministerului Transporturilor, iar veniturile obținute ar trebui folosite pentru lucrări de întreținere, reparații și îmbunătățirea condițiilor tehnologice și de muncă, potrivit unui proiect de lege. Practic, Metrorex va primi o derogare de la legislația in vigoare, care-i interzice acum să rețină sume din închirieri dacă activitatea sa este subvenționată de la bugetul de stat.

Proiectul de lege a fost pus în dezbatere publică, în această lună, de către Ministerul Transporturilor, condus de Sorin Grindeanu (PSD).

Cum este motivată măsura de a permite Metrorex să folosească banii din închirierea de spații la metrou

În nota de fundamentare se menționează că modificările legislative introduse prin OUG nr. 57/2019 – Codul Administrativ, privează concesionarul (n.a Metrorex) de posibilitatea închirierii bunurilor concesionate și limitează, la acest moment, reținerea de către acesta a veniturilor rezultate din exploatarea bunurilor atribuite în folosință gratuită prin contractul de concesiune.

  • „În plus, interzice titularului dreptului de administrare reținerea sumelor provenite din închirieri în situația în care activitatea acestuia este subvenționată de la bugetul de stat sau de la bugetul local.
  • În acest sens, proiectul de lege privind organizarea transportului cu metroul constituie, în favoarea operatorului de transport, dreptul de a închiria părți ale infrastructurii publice către alte persoane fizice sau juridice, și clarifică, sub aspectul reglementării legale, situația veniturilor rezultate din închirierea acestor bunuri”, se menționează în document.

Derogările propuse de proiectul de lege ar permite Metrorex creșterea veniturilor proprii, ceea ce va avea drept consecință principală diminuarea impactului asupra efortului bugetar alocat acestui tip de serviciu public, în raport de compensația acordată în cadrul contractelor de servicii publice.

  • „Prin derogare de la prevederile art. 299 și 300 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, veniturile obținute din închirierea unor părți ale infrastructurii publice de metrou concesionate se încasează de către administratorul infrastructurii în scopul folosirii acestora pentru executarea de lucrări de întreținere, reparații curente și reparații capitale la infrastructura de metrou și îmbunătățirea condițiilor tehnologice și de muncă, atât din spațiile tehnice cât și din spațiile publice ale infrastructurii de metrou”, se arată în proiectul de lege.

Un alt aspect vizat de proiectul de lege îl reprezintă situația plății despăgubirilor acordate prin hotărâri judecătorești partenerilor contractuali cu care Metrorex a derulat/colaborat la realizarea proiectelor de investiții.

  • „Problema principală o reprezintă faptul că executările silite au fost îndestulate, prin poprire, din sumele existente în bugetul alocat activității/veniturilor din exploatare, ceea ce a dus la diminuarea semnificativă a sumelor destinate/provenite din exploatarea infrastructurii de metrou, consecința directă fiind perturbarea activităţii de întreţinere şi reparaţie a căii de rulare şi de implementare a proiectelor de investiţii și, prin urmare, afectarea calității serviciului public de transport călători cu metroul”, se menționează în nota de fundamentare.

Proiectul de lege reglementează reîntregirea de la bugetul de stat a veniturilor aferente activității curente de exploatare și pentru proiectele de investiţii în infrastructura de metrou și care au fost diminuate ca urmare a executărilor silite operate în baza hotărârilor definitive emise de instanţele judecătoreşti, de instanţele arbitrale sau de oricare dintre instituţiile abilitate.

Scandalul spațiilor comerciale de la metrou. Șeful Metrorex a deschis cu o rangă ușa unui chioșc

În primăvara anului 2021, a fost un întreg scandal după ce Ministerul Transporturilor, condus atunci de Cătălin Drulă (USR), a început evacuarea și demolarea spațiilor comerciale de la metrou care erau ocupate nelegal și erau administrate de firma sindicatului condus de fostul parlamentar PSD Ion Rădoi.

Directorul Metrorex, Ștefan Paraschiv, a transmis la finele lunii martie 2021 o somație către firma sindicatului condus de fostul parlamentar PSD Ion Rădoi să dezafecteze „în regim de urgență” spațiile comerciale pe care le administrează în stațiile de metrou din Capitală. Spațiile comerciale de la metrou erau administrate de către sindicat care încasa 75% din chirii, însă contractul efectiv expirase încă din 2018, potrivit ministrului Transporturilor.

În acțiunea de evacuare și de demolare a primelor chioșcuri de la metrou s-a implicat direct și directorul Metrorex, Ștefan Paraschiv. Acesta s-a chinuit minute bune să deschidă cu o rangă ușa unui magazin care nu a fost evacuat și era încuiat. Totul sub tirul scandărilor și huiduielilor comercianților, ținuți la distanță de un cordon de polițiști și jandarmi.

În replică la somația Metrorex, liderul de sindicat Ion Rădoi a declarat că acțiunea este una de intimidare și că solicitările nu pot fi puse în aplicare întrucât există un proces pe rol pe tema spațiilor comerciale.

„Este o acțiune la intimidare. Noi ne aflăm în proces, iar dosarul este pe rolul Tribunalului București, Secția Comercială. Până la pronunțarea unei hotărâri judecătorești definitive nu se poate aplica ceea ce visează administrația. Nu au cum să evacueze. Doar n-o să dea oamenii afară cu buldozerul. În plus, peste 80% din spații sunt construite de Sindomet”, a declarat Ion Rădoi pentru Club Feroviar.

Firma Sindomet Servcom SRL, deținută în proporție de 100% de Unitatea Sindicatul Liber Metrou (USLM) al cărui președinte este fostul parlasmerntar PSD Ion Rădoi, „a avut două contracte cu Metrorex: unul pentru spațiile comerciale (expirat în 2018) prin care firma încasa 75% și Metrorex doar 25% din valorificarea acestora. Și un contract pentru spațiile de publicitate (expirat din 2019), din care Sindomet încasa 53%, iar Metrorex doar 47%”, după cum explica ministrul Transporturilor Cătălin Drulă în luna februarie.

Potrivit acestuia, firma Sindomet Servcom SRL a avut, în 2019, o cifră de afaceri de 7.981.344 lei și un profit de 6.197.855 lei, conform datelor publice disponibile.

Ca urmare, Transporturile au demarat un control la Metrorex, iar concluziile raportului Corpului de Control au relevat că valorificarea spațiilor comerciale de la metrou este o gaură neagră în veniturile Metrorex, după cum preciza ministrul Drulă.

„Deși este expirat din 2018, firma sindicatului ocupă, în continuare, abuziv aceste spații și le subînchiriază către terți, deși statutul Metrorex interzice subînchirierea lor. Acest contract face obiectul unui proces, iar managementul are misiunea să urgenteze procedurile cu toate mijloacele legale pentru ca firma sindicatului să dispară din spațiile comerciale. Mai mult, toate spațiile comerciale construite după 2010 nu au aviz ISU. Unele îngreunează accesul la hidranți, altele aglomerează căi de evacuare în caz de urgență. Nici măcar nu e prima dată când se constată aceste deficiențe, dar ele nu au fost remediate”, explica atunci Drulă.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro