Sari direct la conținut

Achiziția corvetelor – o decizie ar putea veni „în două-trei săptămâni”. Ministrul Apărării spune că ar putea fi și anulată procedura

HotNews.ro
Corveta SIGMA 10514, Foto: Damen
Corveta SIGMA 10514, Foto: Damen

În momentul de față Ministerul Apărării nu a luat încă o decizie privind achiziția celor patru corvete multifuncționale, procedură suspendată din ianuarie după ce ministerul a formulat o plângere penală. În „maxim două-trei săptămâni” ar putea veni o decizie, a declarat joi ministrul Apărării, Gabriel Leș, recunoscând că decizia ar putea fi atât de anunțare a unui câștigător, cât și de anulare a procedurii.

În luna ianuarie MApN a suspendat procedura de achiziție a patru corvete multifuncționale construite în România și de modernizare a celor două fregate Type 22 ale Forțelor Navale. Responsabilii din minister anunțau atunci că au depus o plângere penală la Parchetul Militar, după ce informații despre prețurile oferite de cei trei competitori rămași în cursă au apărut în presă. Potrivit acelor informații, Naval Group împreună cu Șantierul Naval Constanța oferiseră cel mai mic preț, urmat de olandezii de la Damen (Galați) și italienii de la Fincantieri (Brăila și Tulcea).

„Am fost întrebat dacă informațiile scurse în presă sunt corecte și am spus că da, aceea este ordinea vizavi de preț. Nu m-am antepronunțat. Criteriile de atribuire pentru un astfel de contract nu sunt doar cele care privesc strict prețul cel mai mic. Mai sunt 30% caracteristicile tehnice, 40% integrarea în industria noastră și așa mai departe.”, a spus Gabriel Leș într-o conferință de presă susținută joi.

Cu toate acestea, conform procedurii lansate de Romtehnica, odată calificați cosntructorii în etapa a doua când se depun ofertele finale, atribuirea contractului se va face după criteriuld e atribuire „prețul cel mai scăzut al ofertei stabilită după etapa de dialog” (A.3/4.), ori etapa de dialog s-a încheiat încăd e anul trecut, dinaintea depunerii ofertelor finale.

„La momentul acesta încă nu avem o soluție, dar termenul este foarte scurt până când vom veni cu una. Am avut o discuție în cadrul Colegiului Ministerial și cu secretarul de stat pentru Armamente. Va veni în termen scurt cu o soluție. Eu sper să fie maxim două-trei săptămâni. Vom anunța soluția, a spus Leș.

„Vom vedea care va fi, este o comisie de licitație formată din specialiști și ei vor veni să spună care este soluția”, a mai completat ministrul.

Întrebat dacă soluția poate reprezenta fie anunțarea unui câștigător, fie anularea licitației, Gabriel Leș a răspuns: „Bineînțeles!”.

MApN a decis pe 11 ianuarie să suspende procedura de achiziție a corvetelor ca urmare a formulării către Parchetul Militar a unei plângeri penale pe motiv de nereguli, dar și din cauză că procedura a fost contestată în instanță de către unul dintre concurenți: Șantierul Naval Constanța. Între timp, Naval Grup și SNC au retras contestația din instanță.

Care sunt ofertanții care s-au calificat și ce soluții au propus:

Naval Group – nava Gowind 2500 cu propulsie hibridă diesel-electircă CODLAD și soluții de înarmare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,2 miliarde de euro

Damen – corveta Sigma 10514 cu propulsie hibridă diesel-electrică CODOE cu soluții de înarmare americane: rachete anti-navă Harpoon de la Boeing, rachete de apărare anti-aeriană de la Raytheon, sonar de la General Dynamics și sistem tactic Thales. Preț ofertat (pe surse): 1,25 miliarde de euro.

Fincantieri – o corvetă bazată pe clasa Abu Dhabi – denumită Abu Dhabi Enhanced – cu propulsie diesel-diesel CODAD și soluții de apărare europene cu rachete MBDA: rachete anti-aer VL Mica și rachete anti-navă Exocet. Preț ofertat (pe surse): 1,34 miliarde euro.

Detaliile tehnice ale procedurii de achiziție a corvetelor:

– Valoare estimată (maximă): 1,6 miliarde de euro cu tot cu TVA.

– Procedura de achiziție are ca factor de departajare prețul cel mai mic, atâta timp cât cerințele tehnice solicitate de statul român sunt îndeplinite de ofertanți.

– Navele vor trebui construite în România în decurs de șapte ani, iar prima trebuie livrată după doar trei ani de la contractare.

– Componenta de offset: modernizarea și înarmarea celor două fregate Type 22 – Regele Ferdinand și Regina Maria.

– Condiții tehnice de bază: să poate să lupte în cel puțin două medii diferite (anti-aer/anti-submarin/anti-navă) și să poată să opereze într-un hangar un elicopter mediu de 10 tone, dar și drone.

Citește și: INTERVIU Fost general american, despre cum ar trebui să se apere România de Rusia la Marea Neagră. PLUS: Cu ce fel de nave și echipamente ar trebui ca România să se doteze

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro