Sari direct la conținut

Economia bulgară pierde peste un miliard de leva pe an doar pentru că nu e în Schengen terestru

HotNews.ro
Podul Prieteniei Giurgiu - Ruse, vama cu Bulgaria, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Podul Prieteniei Giurgiu - Ruse, vama cu Bulgaria, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Peste un miliard de leva (circa 500.000.000 de euro) pe an sunt pierderile pentru economia bulgară din cauza neadmiterii Bulgariei în Schengen terestru, scrie presa locală.

Pierderile sunt din impozitele directe și indirecte neplătite, din cauza costurilor suplimentare și beneficiilor ratate din pricina cozilor uriașe la punctele de frontieră intra-europene, a arătat Uniunea Transportatorilor Internaționali, care a prezentat un studiu privind șederea camioanelor în cele trei puncte principale de frontieră – Podul Dunării 1 și 2 de lângă Ruse și de lângă Vidin, precum și la frontiera de la Kulata. Timpul de așteptare la punctele de frontieră variază de la două ore la Kulata – Promahon, până la două zile la Podul Dunării 2 de la Vidin. La Podul Dunării 1 de lângă Ruse se aşteaptă în medie circa zece ore.

Această întârziere drastică este motivul pentru care pierderea anuală este de 288,5 milioane de leva numai pe Podul Dunării 1. La Podul Dunării 2, prin care trece principalul trafic de camioane bulgare, beneficiile anuale ratate se ridică la aproape 400 de milioane de leva. Cozile uriașe de la punctele de trecere a frontierei, fără nicio condiție pentru o ședere îndelungată, fac profesia de șofer neatractivă și, în acest sens, firmele din domeniu înregistrează pierderi, a subliniat sindicatul din sector.

În total, sectorul transporturilor înregistrează costuri suplimentare de 135 de milioane de euro pentru forța de muncă plătită de companii doar pentru timpul de așteptare la frontierele interne ale UE. În general, beneficiile ratate pentru sector sunt estimate la 530 de milioane de euro. Separat, bugetul este privat de 106 milioane de euro TVA și 40 de milioane de euro impozit pe profit, din cauza veniturilor nerealizate.

„Rezultatul cercetării actuale este foarte îngrijorător pentru întreaga economie europeană. Din păcate, factura va fi plătită de consumatorii bulgari, prin mărfuri mai scumpe în magazine comparativ cu cele din Europa de Vest”, a explicat Nikolai Rashkov de la Uniunea Transportatorilor Internaționali. El a subliniat că datele privind pierderile și avantajele pierdute sunt și mai mari dacă se au în vedere și problemele de trecere de la punctele de frontieră din Oriahovo și Ilinden.

„Transportul mărfurilor bulgare mai bine de o săptămână prin Europa ne face să fim necompetitivi. Conturile arată că acum camioanele bulgare fac într-o oră 65 km cu un kilometraj mediu de 500 km într-o zi lucrătoare. În același timp, în Europa de Vest, kilometrajul concurenților noștri este de 750-800 de km pe zi”, a declarat Iordan Arabadjiev, director executiv al Uniunii Transportatorilor Internaționali.

Cel mai aglomerat punct vamal din Bulgaria, cel de la Kăpitan Andreevo, nu este inclus în studiu, pentru că este o frontieră externă pentru UE, dar și acolo cozile de camioane sunt imense şi așteptarea pentru a trece durează două-trei zile. „Insistăm ca pe locurile de eurodeputaţi în Parlamentul European (PE) să se trimită oameni pregătiți pe tema „Transport și Logistică”. Acesta este un sector strategic și interesele țării noastre trebuie protejate. Impunerea „granițelor invizibile” trebuie să înceteze”, a spus Iordan Arabadjiev. Întreaga analiză detaliată va fi transmisă miniștrilor Transporturilor, Finanțelor și Economiei, precum și tuturor reprezentanților Bulgariei în PE.

Material realizat cu sprjinul Rador Radio România

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro