Primele avioane F-16 pentru antrenarea piloților ucraineni ajung în România / Anunțul MApN: „Vor contribui la accelerarea procesului de formare a piloților români”
Olanda a trimis marţi primele cinci avioane de luptă F-16 în România, pentru a fi folosite la pregătirea piloţilor ucraineni, relatează Reuters. Avioanele au aterizat la baza aeriană de la Fetești, anunță MApN.
Olanda va livra între 12 şi 18 avioane F-16 din forţele sale aeriene pentru a fi folosite în noul centru european de pregătire a piloţilor din România, care va fi deschis în curând, a anunţat marţi Ministerul Apărării de la Haga, notează News.ro.
MApN: Centrul de instruire va contribui la accelerarea procesului de formare a piloților români
Cinci aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Regale Olandeze au aterizat marți, 7 noiembrie, în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești, anunță și MApN.
- „Aeronavele vor deservi Centrul European de Instruire F-16 (European F-16 training center- EFTC), înființat ca urmare a colaborării dintre Ministerul Apărării Naționale, prin Forțele Aeriene Române și Ministerul Apărării din Țările de Jos, prin Forțele Aeriene Regale, în parteneriat cu Compania Lockheed Martin și cu sprijinul Regatului Danemarcei, stat coordonator alături de Țările de Jos, a Coaliției internaționale F-16.
- Centrul va fi un hub internațional pentru instruirea piloților de aeronave F-16 și va facilita creșterea interoperabilității dintre aliați. Totodată, acesta va contribui la crearea unor standarde operaționale comune și la întărirea capacității Alianței Nord-Atlantice de a face față provocărilor complexe din regiunea Mării Negre și din Europa de Est. Conform acordului de colaborare, ministerul român al apărării pune la dispoziție Baza 86 Aeriană, facilitățile de instruire și sprijinul națiunii-gazdă, Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos pun la dispoziție aeronave F-16, iar Compania Lockheed Martin asigură instructorii și mentenanța.
- EFTC va contribui la accelerarea procesului de formare a piloților români, în contextul în care Armata României se pregătește să primească 32 de aeronave F-16, achiziționate recent din Norvegia.
- Având în vedere contextul geopolitic actual și poziția strategică a României în regiunea Mării Negre, acest centru devine esențial pentru colaborarea transfrontalieră, întărirea securității și consolidarea solidarității în cadrul NATO. Prin înființarea Centrului European de Instruire F-16, România se angajează să ofere un mediu de pregătire de înaltă calitate, cu acces la resurse tehnice și know-how de ultimă generație, nu doar pentru piloții români, ci și pentru cei din statele aliate și partenere, inclusiv Ucraina”.
Premierul Mark Rutte a declarat, la sfârşitul lunii trecute, într-o convorbire video cu preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski că Olanda va trimite avioanele F-16 în România în decurs de două săptămâni.
Olandezii au promis, de asemenea, să livreze Ucrainei avioane F-16 pentru a fi folosite în luptă. Promisiuni similare au fost făcute de Danemarca, Norvegia şi Belgia.
Ministrul apărării Angel Tîlvăr a semnat la sfârşitul lunii august Scrisoarea de intenţie între Ministerul Apărării Naţionale din România, Ministerul Apărării al Regatului Ţărilor de Jos şi Compania Lockheed Martin privind Centrul de pregătire F-16 din România.
În vederea implementării acestui proiect, Forţele Aeriene Regale Olandeze vor contribui prin dislocarea unor aeronave F-16 în Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniţă”, facilitând astfel pregătirea efectivă a piloţilor.
„Prin intermediul acestui centru, România se angajează să ofere un mediu de instruire de înaltă calitate, cu acces la resurse tehnice şi know-how de ultimă generaţie nu doar pentru piloţii români, ci şi pentru cei din statele aliate şi partenere, inclusiv Ucraina”, a anunţat la vremea respectivă ministrul apărării naţionale.
- Citește și: De ce avioanele de luptă F-16 nu sunt „gloanțe de argint” pentru Ucraina în războiul cu Rusia
F-16, cel mai popular avion de luptă în lume
F-16 este un avion multirol capabil să execute misiuni de apărare a spațiului aerian, misiuni de lovire a țintelor terestre și maritime în toate conditiile meteo, ziua și noaptea, precum și misiuni de cercetare aeriană.
Forțele aeriene americane numesc F-16, care a intrat în serviciu pentru prima dată în anii `70, un „sistem de armament relativ ieftin și de înaltă performanță”.
Mii de avioane au fost construite de-a lungul deceniilor, iar sute de avioane au fost exportate în întreaga lume.
Potrivit directorului World Air Forces al Flight Global, aproape 2.200 de F-16 sunt active în întreaga lume în acest moment, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă de pe întreaga planetă, cu 15% din flota mondială.
- Citește aici despre Centrul de pregătire F-16 din România
Așteptări prea mari de la F-16?
Serhii Holubțov, un comandant ucrainean al forțelor aeriene, declara în primăvară că Ucraina are mare nevoie de avioane de luptă F-16, pe care le-a descris drept „de patru sau cinci ori” mai eficiente decât avioanele din epoca sovietică utilizate în prezent de Ucraina.
Însă un pilot care încă stă la manșa unui avion de luptă F-16 spunea într-o declarație pentru CNN că așteptările ucrainenilor, de fapt, ar putea fi mult prea mari.
„La întrebarea dvs. cu privire la faptul dacă F-16 va face diferența. Nu va face”, a declarat pilotul sub protecția anonimatului, pentru că nu era autorizat să vorbească pe acest subiect.
„Există și alte avioane mai capabile decât F-16”
Ucraina a declarat că are nevoie de aproximativ 200 de avioane de luptă F-16.
„Există un excedent de F-16 în națiunile occidentale, care oferă o disponibilitate imediată și un traseu logistic bine stabilit”, a declarat Robert Hopkins, un fost pilot al US Air Force.
„Există și alte avioane mai capabile decât F-16, dar acestea sunt mai puține și nu sunt disponibile pentru transfer”, a adăugat Hopkins.
Olanda, răspunsul cel mai la îndemână
Fostul pilot probabil că se referă la F-35 și F/A-18 de fabricație americană sau un avion Rafale al Forţelor Aeriene Franceze. Și mai sunt și altele care sunt mai puțin cunoscute.
„Cea mai bună aeronavă din punct de vedere tehnic ar fi, fără îndoială, Gripen-ul suedez, datorită capacităților sale de luptă, capacității de a opera din baze austere și întreținerii mai ușoare”, a declarat Peter Layton, membru al Griffith Asia Institute și fost ofițer al Forțelor Aeriene Regale Australiene, referindu-se la avionul Gripen, un avion multirol cu greutate redusă, monomotor, fabricat de compania aeronautică SAAB din Suedia.
„Cu toate acestea, rata anuală de producție a acestora este scăzută și nu există niciunul disponibil”.
Peter Layton a dat Olanda ca exemplu de felul în care avionul F-16 ar putea fi cel mai simplu răspuns pentru Ucraina.
„Olandezii (au) aproximativ 40 de F-16 la îndemână. Aceste avioane olandeze au fost modernizate progresiv, au radare și sisteme de avionică relativ moderne și sunt capabile să folosească arme avansate”, a precizat Layton.