Sari direct la conținut

Telespectatorul cu Asociatie

Cotidianul

Consumatorii de media au o asociatie care sa-i reprezinte, astfel incit sa poata intra in dialog cu televiziunile. Telespectatorul are ocazia sa incerce sa isi spuna parerea despre grilele de programe.

Asociatia Consumatorilor Media

Culorile televizorului sau sint foarte proaste, ar vrea sa-l schimbe. Oricit de proaste ar fi, Mihai Badau, unul dintre fondatorii Asociatiei Consumatorilor de Media, vede cu ochiul liber manipularile, felul de a redacta partinitor al jurnalistilor de la ziare, radiouri si televiziuni.

De aceea, incearca sa impartaseasca ceea ce a observat si sa constientizeze un val de activism impotriva manipularilor media. Badau este asistent universitar la Jurnalism – Hyperion si realizatorul unei emisiuni privind manipularea prin media la MixFM. Abia in teste, Asociatia are un singur defect. E formata din tineri care stiu bine sa aprinda artificii si focuri de paie.

Asociatia vrea

Consumatorii de media s-au hotarit sa-si faca auzita vocea printr-o asociatie. Fiecare a avut o nemultumire, o frustrare fata de un ziar, un radio sau o televiziune si fiecare a injurat impreuna cu nevasta, in fotoliu. De acum, consumatorul este persoana juridica, exista.

Asociatia vrea sa fie prezenta in toate ipostazele existente pe piata actuala, de la a consulta publicul in privinta politicii audio-vizualului, a evolutiei pietei si a legislatiei mass-media, la a interveni in toate domeniile asupra carora consumatorii de media doresc sa se faca auziti (sex, violenta la TV, obiectivitatea informatiei, publicitate).

Vocea colectiva e ambitioasa

Asociatia este o voce colectiva prin care cititorii de presa scrisa, ascultatorii si telespectatorii sa comunice opiniile membrilor Parlamentului, departamentelor guvernamentale, televiziunii publice si televiziunilor private, CNA-ului si altor institutii relevante din Romania si din intreaga lume, sa lanseze discutii cu liderii din industria mass-media si cu principalii politicieni, oferind un

forum accesibil celor interesati de problemele presei. Dincolo de acestea si multe altele vrem sa avem autoritatea de a organiza o gala a premiilor celor mai bune sau proaste emisiuni de televiziune, votate de catre telespectatori.

Ideea: antiterorism media

Ideea este ca pina acum media avea un discurs unilateral. Dinspre media spre public. Nu mai ajungea inapoi. De acum, publicul raspunde, consumatorul devine un partener de discutie, de proiecte, astfel incit ambii sa aiba de cistigat.

Media „pe rosu“

Media incalca frecvent citeva drepturi ale consumatorului: dreptul la informare corecta, dreptul la libera exprimare. Consumatorul este un client si trebuie tratat ca atare, logic, consumatorul are nevoie de un spatiu de exprimare in discursul jurnalistic. Dreptul la transparenta, iarasi, mi se pare vital.

Consumatorul trebuie sa stie cine se afla in spatele unui ziar, care-i structura actionariatului, care-i politica editoriala si patronala. Am vrea sa stim si noi pe ce baza s-a stabilit o grila de programe, cum s-a intrebat publicul in mod real, de ce se programeaza unele emisiuni si nu altele.

Noi am vrea sa se limiteze imixtiunea politicului cu economicul si cu editorialul, fiindca acest lucru duce la derapaje.

Instrumentele la indemina

Vom colecta parerile consumatorilor printr-un site postat de saptamina viitoare, vom deschide un hotline. Apoi, pe baza drepturilor consumatorilor de media, vom initia dezbateri publice. Din asociatie fac parte sociologi, profesori media, vom colabora cu institutii de monitorizare a presei, pe diverse proiecte.

Reprosuri la nivelul jurnalistilor

O sa anuntam. Criticile noastre vor fi nominale si vor viza fiecare abatere in sine. Sint jurnalisti care se complac, abdica de la codul deontologic. Poate e bine sa aiba un feed-back din partea publicului spre a-si imbunatati munca. Nu vreau sa fac nominalizari, e nevoie de expertize, sondaje.

Ce nu place

Un drept ce se incalca este dreptul la diversitate. Avem nenumarate posturi de televiziune, dar de fapt un singur program, o singura reteta, copiata. Iata, luptele de ring sint acum la patru televiziuni. Schimbam canalul, vedem acelasi program. Nu stim cum s-a ajuns la tipul acestor programe. Nu cred ca exista clar o colaborare intre media si consumator.

Patronii: ce se baga astia?

Bine, dar daca astia nu se mai uita la televizor? Noi speram sa treaca publicul la partea activa. Si astia, cum ii numiti, formeaza partea activa, tinara a publicului, cei vizati de produsele audio-vizuale si de publicitate.

Preferintele lui Badau

Uite, stau si ma gindesc. Este un semn ca nu am un program favorit.

Telecomanda, serul, reitingul

Astea sint sisteme manipulatorii. Eu nu am vazut un sondaj cu adevarat. Totul este secret, numai ce vrea media se da publicitatii. Media spune: ce vrei? Sex sau carte? Atunci, publicul clar alege, dar i s-au oferit doua variante, manipularea s-a facut din start. Dar poate eu vreau pasari si fluturi.

Uite, apropo de telecomanda, noi vrem, dupa un timp, sa aratam forta consumatorului: intr-o zi, la o anumita ora, toti consumatorii ce primesc mesajul nostru sa comute pe purici, simultan, pe durata citorva minute.

Sint banii lor, nu ai asociatiei

E adevarat, dar patronii si jurnalistii nu traiesc intr-un turn de fildes, ei iau banii din publicitate, ori nu cred ca exista o reala sondare a optiunilor publicului si o centrare exacta a produselor pe gustul consumatorilor. Oare de ce nu vedem si noi sondajele pe baza carora se stabilesc programele tv? Asociatia vrea sa imbunatateasca produsele media, nu sa le interzica.

Vrea ca feed-back-ul din partea consumatorilor sa existe la modul palpabil.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro