Traficul din Bucuresti: cateva masuri rapide pe care Primaria Capitalei si Politia Rutiera le pot lua pentru imbunatatirea transportului public
Traficul din Bucuresti e extrem de aglomerat din mai multe motive. Unul este incapacitatea transportului in comun de a face fata cererii. Mijloacele de transport in comun din Bucuresti sunt vechi, aglomerate, vin greu, stau blocate in trafic, iar traseele RATB nu acopera tot orasul si nu raspund nevoilor bucurestenilor. Este o realitate pe care fiecare cetatean care foloseste transportul public o recunoaste. Iata o lista cu masuri rapide si ieftine pe care Primaria Capitalei si Politia Rutiera le pot lua pentru a rezolva problema.
Solutiile pentru imbunatatirea transportului in comun sunt simple si au fost aplicate cu succes de toate marile metropole:
- benzi unice pentru transportul public pentru ca autobuzele, tramvaiele si troleibuzele sa nu mai stea blocate zeci de minute in trafic, ci sa aiba prioritate;
- o flota moderna si adecvata numarului de utilizatori;
- sanctiuni dure pentru soferii care blocheaza linia de tramvai, prima banda de circulatie si statiile;
- regandirea integrata a traseelor de transport public.
In Bucuresti, trecand peste faptul ca flota RATB este veche si mica, principala problema o reprezinta faptul ca mijloacele de transport in comun stau blocate in trafic fiindca nu au benzi auto, iar acolo unde sunt, benzile sunt blocate de masini. O alta problema este legata de felul cum traseele mijloacelor de transport in comun acopera Bucurestiul. De exemplu, ca sa ajungi din Colentina in Drumul Taberei trebuie sa schimbi 4 mijloace de transport in comun. In plus, sunt zone din oras neacoperite de transportul in comun.
Primaria Capitalei discuta de cel putin zece ani despre aceste solutii, insa ele nu au fost aplicate. Daca achizitionarea de autobuze/tramvaie/troleibuze dureaza cel putin un an, pana se face licitatia si se livreaza produsele, Primaria Capitalei ar putea implementa intr-un timp relativ scurt un sistem de benzi unice pentru RATB, sa regandeasca integrat traseele RATB, iar Politia Rutiera ar putea sa isi faca mai bine treaba si sa-i sactioneze pe soferii care blocheaza mijloacele de transport public.
Pana acum, noul primar al Capitalei a facut cativa pasi in aceasta directie, cel putin la nivel declarativ. Gabriela Firea a declarat ca implementarea sistemului de benzi unice este prioritara pentru Capitala si ca vrea un proiect – pilot cu astfel de facilitati pentru 12 artere din Capitala. In plus, edilul a declarat ca vrea ca Primaria sa achizitioneze 500 de autobuze noi pentru RATB, 30% urmand sa fie electrice. Ramane de vazut daca proiectele se vor concretiza.
Si Politia Rutiera spune ca va intensifica activitatile de depistare si sanctionare a conducatorilor de autovehicule care opresc sau stationeaza pe trecerile de pietoni, in statiile mijloacelor de transport in comun, pe caile de rulare a tramvaielor sau troleelor.
Ramane de vazut daca aceste promisiuni vor deveni realitate.
1. Amenajarea de benzi unice pentru RATB
Despre amenajarea de benzi unice pentru RATB se discuta de cel putin zece ani la nivelul Primariei Capitalei, insa pana acum s-au facut doar 7 km si acestia sunt de multe ori blocati de masinile parcate neregulamentar.
Un exemplu de proiect de succes este linia unica pentru tramvaiul 41: un proiect criticat la inceput, dar care in timp si-a dovedit utilitatea. Tramvaiele vin in statie la cateva minute, circula rapid, nu sunt blocate de masini si reprezinta sigura modalitate decenta de transport din zona. In perioada respectiva s-a facut si banda unica RATB de pe bd. Elisabeta din centrul Capitalei.
In timpul celor doua mandate ale lui Sorin Oprescu s-a discutat foarte des despre implementarea de benzi unice pentru RATB, insa s-a facut putin: banda unica de pe Calea Dobobanti, de pe bd. Unirii, pe Splaiul Independentei, pe Calea Dorobanti si pe bd. Dacia.
In 2014, in cadrul discutiilor privind elaborarea Planului Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti-Ilfov s-a discutat despre introducerea de benzi unice RATB pe urmatoarele artere:
Soseaua Viilor, de la Calea Rahovei spre str. Ctin Istrati;
– bd Dacia intre str. Toamnei si Calea Dorobanti;
– bd. Carol de la Piata Rosetti la Calea Mosilor;
– Calea Dorobantilor intre bd. Dacia si Sos. Stefan cel Mare;
– Calea Floreasca dinspre str. Glinka spre Sos Stefan cel Mare si sens invers intre str. Glinka si Soseaua Pipera;
– bd. Mircea Eliade intre str. Radu Beller si Calea Floreasca;
– bd. Lacul Tei intre Barbu Vacarescu si str. Maica Domnului;
– de la Gara de Nord pe str. Polizu, str. Occidentului, str. Gheorghe Manu;
– str. Mircea Vulcanescu de la str. C-tin Noica la str. Berzei;
– Bd Magheru, intre Romana si Universitate;
– Splaiul Independentei intre Opera si Piata Unirii;
– bd Unirii de la Piata Unirii spre Piata Alba Iulia;
– bd. Elisabeta intre Calea Victoriei si Magheru;
– bd. Carol intre bd. Magheru si Calea Mosilor;
Ulterior, in PMUD, documentul final, aflat in dezbatere publica, se propune implementarea a 25 km de benzi noi cu prioritate pentru autobuze, de-a lungul coridoarelor cu nivel mare de cerere:
– Inel rutier – Stefan cel Mare, 11 km: Bucuresti -Ploiesti – Pavel Dimitrievici Kiseleff – Calea Dorobantilor (sens unic)
– Arcul de triumf-Tineretului, 8 km: Pavel Dimitrievici Kiselef (sens unic)-Lascar Catargiu ¬Magheru – Dimitrie Cantemir -Bulevardul Tineretului;
– Bulevardul Aviatorilor, 1,3km (sens unic Sud-Nord)
– Piata Universitatii – Bulevardul Carol I, 1 km
– Piata Romana – Strada Mircea Vulcanescu (sens unic Est-Vest), 1,5km
– Bulevardul Dacia – Mihai Eminescu (sens unic Vest-Est), 1,5 km
– Piata Alba Iulia – Piata Munci, 1km: Bulevardul Decebal
PMUD Bucuresti Ilfov inca nu a fost aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, urmand sa fie discutat in luna octombrie, anunta noul primar general al Capitalei, Gabriela Firea.
Si fostul viceprimar al Capitalei, Cornel Pieptea, a venit in 2015 cu un proiect asemanator.
Acesta propunea se amenajeze benzi unice pe 37 bulevarde principale printre care: Sos. Bucuresti-Ploiesti, Sos. Kiseleff, bd. Magheru, bd. Lascar Catargiu, Aerogarii, Colentina. Calea mosilor, Iancului, Pantelimon, Nicolae Grigorescu, Dimitrie Cantemir, Decebal, Baba Novac, etc.
In luna august 2016, reprezentantii RATB au propus implementarea unui proiect-pilot de benzi unice pentru 12 artere mari din Capitala, pe o suprafata de 20,5 km, prin care ar creste viteza de exploatare de la 13 km/ora la 20 km/ora.
„Proiectul benzilor unice are la baza mai multe studii de trafic, realizate de specialisti atat din tara, cat si din strainatate, studii care demonstreaza ca mai multe artere din Bucuresti se pot adapta acestui sistem, fara sa afecteze in mod negativ traficul.
De atunci insa, Primaria Capitalei nu a mai prezentat nimic concret pe subiect: pe ce artere se vor face benzile RATB, cand vor incepe lucrarile, cand se vor finaliza.
„Directia Transporturi detine un studiu privind implementarea sensurilor unice de circulatie si a benzilor dedicate transportului public care a inceput sa fie pus in aplicare de catre Administratia Strazilor in masura in care au fost obtinute toate avizele necesare de la Politia Rutiera. Arterele cuprinse in studiu pe care au fost implementate pana acum, atat sensurile unice cat si benzile dedicate transportului public sunt: Splaiul independentei, intre sos. Cotroceni si bd. Eroilor si in dreptul Centrului Istoric; Calea Dorobantilor si str.Polona, intre bd.Dacia si sos.Stefan cel Mare; Bd. Dacia, intre Calea Dorobantilor si str.Icoanei; Bd.Regina Elisabeta sib d.Mihail Kogalniceanu, intre Calea Victoriei si Piata Operei; Bd. Unirii, intre Piata Unirii si Piata Alba Iulia”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
Ramane de vazut daca benzile unice vor fi cele propuse de PMUD, si proiectul se va implementa dupa aprobarea strategiei de CGMB, sau Primaria Capitalei are in vedere un proiect separat, cu alte artere.
2. Sactiuni pentru soferii care blocheaza linia de tramvai si prima banda a arterelor pincipale de circulatie
Mii de masini blocheaza in fiecare zi prima banda a bulevardelor din Bucuresti, merg pe linia de tramvai, desi nu ar trebui sa faca acest lucru, blocheaza statiile etc. Totul sub ochii ingaduitori ai politistilor. Astfel, mijloacele de transport in comun stau blocate zeci de minute in trafic in fiecare zi.
Ce amenzi a dat Politia Rutiera soferilor indisciplinati, in ultimii 5 ani
Potrivit unui raspuns trimis de Politia Capitalei la solicitarea HotNews.ro, in perioada 01.01.2011-31.12.2011, politistii Brigazii Rutiere au aplicat 235.255 de sanctiuni contraventionale, participantilor la trafic, care au savarsit abateri la regimul circulatiei rutiere.
Dintre acestea, 23.448 au fost pentru oprirea si stationarea neregulamentara a autovehiculelor, 295 pentru depasire neregulamentara, 274 pentru depasirea coloanei de autovehicule, oprite la culoarea rosie a semaforului electric si 214 circulatia pe sens opus.
In perioada 01.01.2012-31.12.2012, politistii Brigazii Rutiere au aplicat 125.825 de sanctiuni contraventionale, participantilor la trafic, care au savarsit abateri la regimul circulatiei rutiere.
Dintre acestea, 16.511 au fost pentru oprirea si stationarea neregulamentara a autovehiculelor, 202 pentru depasire neregulamentara, 121 pentru depasirea coloanei de autovehicule, oprite la culoarea rosie a semaforului electric si 122 circulatia pe sens opus.
In perioada 01.01.2013-31.12.2013, politistii Brigazii Rutiere au aplicat 212.636 de sanctiuni contraventionale, participantilor la trafic, care au savarsit abateri la regimul circulatiei rutiere.
Dintre acestea, 23.106 au fost pentru oprirea si stationarea neregulamentara a autovehiculelor, 391 pentru depasire neregulamentara, 930 pentru depasirea coloanei de autovehicule, oprite la culoarea rosie a semaforului electric si 191 circulatia pe sens opus.
In perioada 01.01.2014-31.12.2014, politistii Brigazii Rutiere au aplicat 162.409 de sanctiuni contraventionale, participantilor la trafic, care au savarsit abateri la regimul circulatiei rutiere.
Dintre acestea, 14.358 au fost pentru oprirea si stationarea neregulamentara a autovehiculelor, 435 pentru depasire neregulamentara, 324 pentru depasirea coloanei de autovehicule, oprite la culoarea rosie a semaforului electric si 190 circulatia pe sens opus.
In perioada 01.01.2015-30.09.2015, politistii Brigazii Rutiere au aplicat 130.905 de sanctiuni contraventionale, participantilor la trafic, care au savarsit abateri la regimul circulatiei rutiere.
Dintre acestea, 7.345 au fost pentru oprirea si stationarea neregulamentara a autovehiculelor, 252 pentru depasire neregulamentara, 267 pentru depasirea coloanei de autovehicule, oprite la culoarea rosie a semaforului electric si 162 circulatia pe sens opus.
De la inceputul anului si pana in prezent, politistii Brigazii Rutiere au aplicat peste 27.460 de sanctiuni contraventionale in cazul opririlor si stationarilor neregulamentare. Dintre acestea, peste 4.720 au fost filmate iar peste 2.530 fotografiate, conducatorilor auto fiindu-le atasate instiintari cu privire la abaterea pe care au savarsit-o.
In paralel, mai da amenzi pentru stationarea neregulamentara si Politia LOcala a MUnicipiului Bucuresti. Din anul 2014 si pana in prezent, Politia Locala a Municipiului Bucuresti a aplicat pentru opriri si stationari neregulamentare 19.207 sanctiuni contraventionale, dupa cum urmeaza, potrivit cifrelor furnizate de institutie la solicitarea HotNews.ro:
– 2014 – 6134 de sanctiuni contraventionale din care 267 pentru opriri/stationari pe pistele de biciclisti
– 2015 – 6823 de sanctiuni contraventionale, din care 585 pentru opriri/stationari pe pistele de biciclisti
– 2016 ( la zi) – 6250 de sanctiuni contraventionale, din care 406 pentru opriri/stationari
„In urmatoarea perioada, politistii Brigazii Rutiere vor intensifica activitatile de depistare si sanctionare a conducatorilor de autovehicule care opresc sau stationeaza pe trecerile de pietoni, in statiile mijloacelor de transport in comun, pe caile de rulare a tramvaielor sau troleelor. Aceste activitati se vor desfasura pentru constientizarea si responsabilizarea conducatorilor auto de respectare a legislatiei rutiere, pentru crearea unei discipline in trafic si mai ales pentru fluidizarea traficului rutier din Bucuresti”, se arata intr-un comunicat de presa emis marti de Politia Rutiera.
Totusi, raportat la ceea ce se intampla in oras – miile de masini care merg zilnic de linia de tramvai sau blocheaza prima banda si statiile RATB, amenzile date sunt o gluma.
Potrivit datelor furnizare de RATB la solicitarea HotNews.ro, in primele 5 luni din 2016, au existat 147 cazuri de autobuze/tramvaie/troleibuze blocate in trafic, totalizand 4495 minute.
Dintre acestea, au fost 64 cazuri la tramvaie, 47 cazuri la troleibuze si 36 cazuri la autobuze
Situatia defalcata pe luni, cu exemple:
IANUARIE 2016: 68 cazuri (34 cazuri la tramvaie, 20 cazuri la troleibuze, 14 cazuri la autobuze) 2190 minute total.
– Linia 46 – 11 cazuri – Sos. M. Bravu/Pta. Iancului,
– Linia 300 si 368 – 6 cazuri-str. Episcopiei
– Linia 36 – 5 cazuri – Bd. Garii Obor ( 1 caz linia 69, 85)
– Linia 65 – 4 cazuri -Str. Occidentului/Str. Sf. Voievozi
– Linia 70 si 79 -4 cazuri-Str. Costaforu/Str.Tepes Voda
– Linia 24 si 44 – 4 cazuri – Str. Cobalcescu
– Linia 178 – 3 cazuri – Str. Brezoianu, Str. Cimpineanu – Str. Maracineanu (zona cap linie Sala Palatului)
– Linia 5 – 3 cazuri – Bd. Aerogarii
– Linia 14 – 3 cazuri – Str. Sf. Vineri
– Linia 7, 23, 27, 47 – 3 cazuri – Str. 11 Iunie
FEBRUARIE 2016: 24 cazuri (8 cazuri la tramvaie; 9 cazuri la troleibuze; 7 cazuri la autobuze) 722 minute total;
– Linia 178 – 3 cazuri – Str. Brezoianu, Str. Cimpineanu – Str. Maracineanu(zona cap linie Sala Palatului)
– Linia 300 si 368 – 2 cazuri-str. Episcopiei
– Linia 65 – 2 cazuri – Str. Occidentului/Str. Sf. Voievozi
– Linia 70 si 79 – 2 cazuri-Str.Popa Nan/Str. Delea Veche
MARTIE 2016: 23 cazuri (9 cazuri la tramvaie; 9 cazuri la troleibuze; 5 cazuri la autobuze) – 619 minute total
– Linia 70 si 79 – 2 cazuri – Str. Al.I.Cuza/Dr. Th.Varnali
– Linia 69 si 85 – 2 cazuri – Bd. Garii Obor
– Linia 243 – 2 cazuri – Sos. Pantelimon/Bd. Chisinau
– Linia 70 si 79 – 2 cazuri-Str.Popa Nan/Str. Delea Veche
– Linia 24 si 44 – 2 cazuri – Str.Sf.Constantin/Str. Ionel Perlea
APRILIE 2016: 26 cazuri (10 cazuri la tramvaie; 8 cazuri la troleibuze; 8 cazuri la autobuze) – 817 minute total
– Linia 178 – 4 cazuri – Str. Brezoianu, Str. Cimpineanu, Str. Maracineanu (zona cap linie Sala Palatului)
– Linia 79 – 2 cazuri – Str. Al.I.Cuza/Dr. Th.Varnali
– Linia 300 si 368 – 2 cazuri – Str. Episcopiei
– Linia 70 si 79 -4 cazuri-Str. Costaforu/Str.Tepes Voda sau cu Str. Mecet
– Linia 24 si 44 – 3 cazuri – Str.Sf.Constantin/Str. Ionel Perlea
– Linia 42 – 3 cazuri – Bd. Expozitiei
Ce sanctiuni trebuie sa primeasca soferii care parcheaza neregulamentar
Sanctiunile prevazute de lege pentru opriri si stationari neregulamentare se incadreaza in clasa a II – a de sanctiuni respectiv 2 puncte amenda, un punct amenda reprezentand 125 de lei, dar si intocmirea unui dosar penal in cazul in care se blocheaza drumul public, precum si retinerea permisului de conducere, durata retinerii fiind stabilita prin ordonanta de catre magistrati.
„In municipiul Bucuresti marea majoritate a trecerilor pentru pietoni semaforizate sau nu, sunt dispuse la coltul intersectiilor, iar in unele intersectii, virajul la catre dreapta se face la culoarea verde intermitent a semaforului electric.
Este suficient ca un conducator auto sa opreasca sau sa stationeze autovehiculul pe o trecere de pietoni, intr-o asemenea intersectie si traficul rutier va fi perturbat existand posibilitatea ca sa se produca ambuteiaje, iar pietonii sunt nevoiti sa ocoleasca si sa traverseze neregulamentar.
De asemenea, oprirea sau stationarea in statiile de mijloacelor de transport in comun reprezinta o problema care afecteaza traficul, atat a mijloacelor de transport in comun (trolee, tramvaie autobuze), cat si a celorlalti participanti la trafic, intrucat autobuzele sau troleele sunt obligate sa blocheze o banda de rulare, sau mai grav, nu pot inainta, in cazul troleelor, existand riscul decuplarii de la reteaua de tensiune„, se mai arata in comunicatul emis marti de Politia Rutiera.
3. Regandirea si adaptarea traseelor RATB astfel incat sa corespunda nevoilor cetatenilor
Potrivit informatiilor publicate in Raportul de activitate al RATB pe 2015 in Bucuresti sunt 149 linii de transport in comun: 24 de tramvaie, 15 de troleibuze si 110 linii autobuz dintre care 25 de noapte si 11 preorasenesti.
Lungimea traseelor RATB este de 1.592 km (cale dubla) – 231 km la tramvai, 130 la troleibuz si 1.231 km la autobuz. Numarul de statii este de 2.330.
Totusi, sunt zone din cartiere, in special la periferie, care nu sunt acoperite de reteaua de transport public, iar pe anumite trasee liniile RATB se suprapun. IN plus, sistemul de suprafata nu este integrat cu metroul, nefiind un sistem unitar de taxare.
Apoi, deoarece validarea cardului de calatorie, in cazul abonamentelor lunare, nu este obligatorie, iar pensionarii nu au card, RATB nu stie exact cati calatori folosesc o anumita linie si in ce intreval orar.
Ramane de vazut daca schimbarea este punctuala sau se va regandi tot sistemul si va fi integrat cu metroul.
4. Innoirea flotei RATB – achiztionarea de noi tramvaie/troleibuze si autobuze
Potrivit informatiilor publicate in Raportul de activitate al RATB pe 2015, flota RATB este compusa din: 485 tramvaie, 297 troleibuze si 1.147 autobuze.
DIntre acestea, inactive sunt: 250 de tramvaie, 128 de troleibuze si 328 autobuze.
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a anuntat in vara lui 2016 ca va cumpara 500 de autobuze noi, circa 30% urmand sa fie electrice. Firea a estimat ca licitatia ar putea fi incheiata in jurul lunii februarie, potrivit Agerpres.
„Suntem in pregatirea documentatiei extrem de importante pentru achizitionarea a 500 de autobuze noi, extrem de necesare pentru innoirea parcului auto al RATB, o actiune care, din punctul meu de vedere, ca fost jurnalist in domeniul economic, ar fi trebuit sa se intample cu multi ani in urma. (…) Potrivit legislatiei de ultima ora, 30% dintre aceste autobuze vor trebui sa fie electrice, ceea ce este un semn bun, pentru ca incepem si noi sa investim in mediu si sa tinem cont la fiecare investitie si de calitatea aerului”, a declarat edilul general, care a participat la inceputul lunii la deschiderea lucrarilor Congresului Federatiei Sindicatelor din Transporturi Transloc si Servicii Publice „ATU – ROMANIA”.
FIrea a adaugat ca documentele sunt aproape de finalizare, obiectivul fiind ca in primavara sa fie introduse in circulatie primele autobuze noi ale RATB. Acestea vor fi Euro 6, urmand sa aiba facilitati pentru persoanele cu dizabilitati si sa permita monitorizarea tuturor calatorilor.
Potrivit primarului general, noile autobuze vor avea posibilitatea de monitorizare a tuturor calatorilor, „pentru ca RATB sa nu mai fie pus in situatia de a avea eventuale dialoguri neclare cu ANAF in ceea ce priveste numarul de persoane care au calatorit sau nu, care beneficiaza sau nu de reducere sau gratuitate”.
Licitatia inca nu a fost lansata in sistemul electronic.
” In ceea ce priveste achizitia autobuzelor, va informam ca este in curs de finalizare caietul de sarcini, dupa ce in cursul saptamanii trecute au fost ultimele consultari cu reprezentantii operatorului de transport si ai unor asociatii ce apara drepturile persoanelor cu dizabilitati”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
In plus, Gabriela Firea de declarat ca pana la finalul anului se va construi inca un tramvai Bucur in uzina RATB. La rectificarea bugetara din luna iulie, RATB a primit:
– circa 4,5 milioane lei pentru construirea unui nou tramvai Bucur;
– circa 19 milioane lei pentru modernizarea a 10 tramvaie;
– 4,7 milioane lei pentru a achizitia a patru autobuze etajate;