Turism in Romania: un subiect pentru demagogi, hoti si idioti
Vineri, 17 iulie 2009, mii de nefericiti aflati pe “autostrada” A2 au parcurs ultimii cinci kilometri dinainte de Cernavoda in mai mult de o ora, intrucat jalnica sosea care merge spre litoral este incapabila sa preia un trafic consistent. O buna parte dintre ei, care mergeau mai departe de Constanta, au mai petrecut tot atata timp ca sa ocoleasca sau sa strabata Eforie Nord. Duminica, 19 iulie 2009, cei aproape 100 km care despart statiunea Neptun de Cernavoda au putut fi parcursi de automobilisti in mai mult de trei ore.
De un tratament identic s-au “bucurat” si cei care au ales sa petreaca sfarsitul de saptamana pe Valea Prahovei. Din Bucuresti, trenul ajunge in aproximativ cinci-sase ore la Constanta; pana la Brasov se poate face binisor mai mult. Un cinism mai sinistru decat acela de a infiinta un Minister al Turismului in Romania pare greu de imaginat. Nu insa si pentru conducerea acestui minister.
La Eurosport si CNN, Nadia Comaneci va prezenta Romania drept tara in care o femeie se poate marita simultan cu patru barbati; Ilie Nastase va vorbi despre romanii care calaresc zebre, iar Gheorghe Hagi ii va invita pe turistii straini sa culeaga pestii din pomii plaiului mioritic.
De unde se vede ca responsabilii turismului romanesc ii considera perfect idioti si pe ceilalti locuitori ai planetei, nu numai pe autohtoni. Pentru ineptiile puse in gurile unora dintre foarte putinele noastre vedete cunoscute si peste hotare, vor fi platite milioane de euro.
Puteau fi folosite pentru a prezenta lumii aspecte autentice din Romania, impreuna cu cele enumerate in primele paragrafe: “fluviile” de PET-uri; mizeria crunta si cainii vagabonzi de pe plajele unde ti se inchiriaza un sezlong si-o umbrela pentru echivalentul a cel putin cinci euro; masinile parcate absolut oriunde – in statii pentru autobuze, pe spatii verzi, treceri de pietoni si trotuare si pe langa care trec indiferente echipajele de politie; oameni calcati de masini pe plaje; toalete publice rare si echivalente cu mijloace de distrugere in masa; strazi “reabilitate” unde, dupa ploaie, mai rasar din ape doar insulite care au in varf cate o gura de canal.
Fiecare dintre noi poate completa dupa voie aceasta lista, iar sloganul perfect de promovare ar arata cam asa: “Vreti sa vedeti lucruri de neimaginat pentru o tara din Uniunea Europeana? Romania – land of choice!”. Imbecilitatea si demagogia par insa a avea resurse nelimitate pentru factorii de decizie din Romania. Autostrada Transilvania a devenit sora cu Coloana Infinitului. Autostrada spre Brasov va avea un prim tronson exact in portiunea unde nu sunt probleme de trafic, intre Bucuresti si Ploiesti.
In schimb, ne-au trebuit aproape 20 de ani pentru largirea centurii de vest a Ploiestiului, probabil ca ne vor mai trebui 20 pentru centura Bucurestiului, iar cumplitele gatuiri de la intrarile rutiere in capitala sunt si vor ramane nerezolvate. Am facut in sapte ani o autostrada numai pana la Cernavoda; ca s-o ducem pana la Constanta, principal pol economic si turistic al tarii, ne mai trebuie inca patru-cinci ani.
Iar accesul la sudul litoralului va ramane – specific local! – in coada de peste. Infrastructura feroviara este un dezastru. S-au cheltuit zeci si zeci de milioane de euro pe “studii de fezabilitate” de pe urma carora nu se va construi nici macar o poteca sau un tren de jucarie.
De ce sa ne miram, cand ne conduc cam aceiasi oameni pentru care cifrele de trafic nu impuneau constructia de autostrazi si care si-au batut joc de o retea feroviara a carei densitate este printre cele mai bune din Europa? De ce sa ne miram cand vedem ca modelul “Gigi Becali” devine politica de stat? Nu cred ca se poate numi altfel decizia de a se cheltui, de data asta oficial, cam 1,1 milioane de euro pentru a fi “promovat” turismul prin intermediul unor televiziuni comerciale.
Ba nu, imi sopteste un coleg: “daca-s bani publici, se numeste modelul Monica Iacob Ridzi!”…