Umanitarismul marketizat al divelor (de Cristian Teodorescu)
Daca stringerea de bani pentru salvarea vietii unui copil a devenit prilej de scandal printre VIP-urile de televiziune, vom ajunge sa echivalam generozitatea cu clipurile publicitare.
Din disputa dintre Andreea Marin si Mihaela Radulescu despre donatiile pentru salvarea unei fetite bolnave de cancer reiese ca in Romania lucrurile merg atit de bine, incit vedetele de televiziune au ajuns sa isi dispute ultimul caz grav din tara asta.
Vedeta UNICEF a Romaniei, Andreea Marin, o acuza public pe Mihaela Radulescu fiindca i-ar fi refuzat banii pe care voia sa-i doneze pentru tratamentul fetitei, deoarece suma de 100.000 de euro a fost adunata intre timp. La rindul ei, Mihaela Radulescu spune ca n-a inchis bancile pentru donatia Andreei Marin.
Sa ne intoarcem totusi la cazul de la care a pornit scandalul. Cind ai un copil grav bolnav si n-ai bani sa-l tratezi, mai intii te apuca nebunia, apoi esti in stare sa cersesti, sa furi sau sa te prostituezi, orice, ca sa-l vezi scapat.
In presa noastra, mizerabila in multe privinte, cind vreun coleg de meserie are nevoie de singe, de medicamente sau de bani, cotizam toti, dupa puteri, si transmitem mai departe mesajul, fara sa ne gindim la mediatizarea cazului. La rugamintea Lianei Stanciu, mama fetitei, Mihaela Radulescu a facut un apel la generozitatea publica pentru salvarea copilului colegei sale.
In acest scop, aceeasi Mihaela Radulescu a recurs la toate canalele media la care avea acces pentru a stringe cei 100.000 de euro.
Din punctul meu de vedere, daca Mihaela Radulescu se ducea sa faca spagatul pe acoperisul Casei Republicii si s-ar fi lasat filmata din toate pozitiile posibile, inclusiv pentru obsedatii sexual dedicati, ar fi fost chiar mai OK decit in pelerinajul ei pe la televiziuni pentru a aduna acesti bani.
Care e de fapt nemultumirea Andreei Marin in aceasta poveste? Ca Mihaela Radulescu i-ar fi spus ca s-au strins banii si ca deci n-ar mai fi nevoie si de contributia ei.
Bun, dar care e problema? Andreea Marin nu poate face donatii pentru un copil, in calitatea ei de printesa a UNICEF in Romania, decit daca e mentionata intr-o campanie televizata? Andreea Marin o acuza de exces de publicitate pe Mihaela Radulescu, pentru atingerea scopurilor sale, si afirma ulterior ca ar fi putut stringe banii pentru tratamentul fetitei cu mijloace mai discrete. Adica prin SMS ori cu vreun anunt la mica publicitate?
Cu aceeasi „discretie“, Andreea Marin anunta in emisiunea ei ca va depune bani in contul mamei fetitei si isi exprima dubiile asupra destinatiei banilor strinsi de Mihaela Radulescu.
Or, asa ceva nu se face, chiar daca initiatoarea acestei campanii umanitare i-a refuzat donatia, din dorinta de a nu imparti cu ea reusita acestei operatiuni, ceea ce, de asemenea, nu mi se pare deloc umanitar, indiferent ce motive ar invoca Mihaela Radulescu.
In cele din urma, important e ca banii s-au strins si ca din aceasta suma, de peste doua ori mai mare decit cea asteptata, ar putea fi ajutati si alti copii bolnavi. Totusi, Post-Scriptumul acestei campanii e de o ingrozitoare tristete si micime sufleteasca: umanitarism cu ochii la rating, mesaje otravite si balacareli televizate care tavalesc in noroi pina si ideea de caritate.