Un mare furnizor de energie din România nu a plătit de două luni facturile către prosumatori, motivând că are probleme de cash-flow / Compania dă vina pe statul român

Premier Energy, unul dintre principalii furnizori de energie electrică din România, nu a mai plătit din noiembrie anul trecut facturile către prosumatori pentru energia livrată de aceștia în rețea, potrivit unui comunicat al Asociației Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România. Prosumatorii spun că, potrivit răspunsurilor primite de la Premier Energy, compania are probleme de cash-flow pentru că nu a primit de la stat toți banii pentru compensarea facturilor / UPDATE Contactați de HotNews.ro, reprezentanții companiei au confirmat aceste informații, precizând că se confruntă în prezent cu o serie de provocări operaționale și administrative.
Premier Energy (fostul CEZ Vânzare) este între primii cinci furnizori de electricitate din România, potrivit rapoartelor ANRE, din cele aproape 100 de companii de pe această piață. Premier Energy este deținută de fondul de investiții ceh Emma Capital, fondat de antreprenorul Jiří Šmejc, același care a achiziționat de la nepotul premierului Marcel Ciolacu parcul fotovoltaic realizat prin PNRR.
Furnizorul are aproximativ 2,4 milioane de clienți casnici și de business pe piața locală de electricitate și gaze, din care 1,2 milioane preluați de la CEZ Vânzare.
Furnizorii au de primit de la stat un miliard de euro
Potrivit prosumatorilor care au cerut lămuriri, compania le-a transmis că această situația a apărut din cauza restanțelor pe care le are statul în procesul de decontare a facturilor.
Mai exact, facturile tuturor consumatorilor din România sunt plafonate încă din 2022, statul urmând să compenseze furnizorilor diferența dintre prețul din piață și plafonul din facturi. Potrivit Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie, statul are restanțe de un miliard de euro către furnizori, iar anul trecut nu s-a plătit aproape nimic, blocajul fiind înregistrat la nivelul ANRE, care trebuie să valideze aceste plăți.
Prosumatorii cer autorităților să rezvolve problema
- „În mod ciudat, ANRE, pe lângă faptul că le-a blocat plățile, nici nu reacționează legal.
- Un astfel de comportament al unei companii ar fi dus, în orice țară civilizată, la pierderea licenței, după plata sumelor restante și o verificare temeinică a situației.
- Este inacceptabil ca prosumatorii să fie penalizați pentru problemele financiare dintre furnizori și stat. Energia produsă de prosumatori a fost livrată și valorificată lunar de către furnizor, iar plata acesteia trebuie efectuată conform contractelor”, se arată în comunicatul Asociației Prosumatorilor.
Reprezentanții asociației solicită intervenția ANRE și a autorităților competente pentru a asigura respectarea drepturilor prosumatorilor și stabilitatea pieței de energie.
UPDATE Premier Energy: Mecanismul de plafonare a generat o presiune financiară considerabilă asupra tuturor furnizorilor
Contactați de HotNews.ro, reprezentanții companiei au confirmat întârzierile la plata facturilor către prosumatori, precum și problemele pe care le au din cauza întârzierii cu care statul decontează facturile:
- „Premier Energy Furnizare S.A. continuă să ofere clienților săi servicii de calitate, respectând legislația în vigoare și colaborând activ pentru identificarea soluțiilor care să asigure îndeplinirea angajamentelor contractuale. Ne concentrăm pe menținerea unui climat echitabil și echilibrat în cadrul tuturor parteneriatelor contractuale.
- Adoptarea la nivel național a Ordonanței de Urgență nr. 27/2022, privind plafonarea prețurilor la energie, cu modificările și completările ulterioare, a generat o presiune financiară considerabilă asupra tuturor furnizorilor de energie. Mecanismul de plafonare impune furnizorilor să acopere integral și anticipat costurile rezultate, în timp ce procedurile de validare și decontare a compensațiilor prevăzute de lege au înregistrat întârzieri semnificative, din cauza unor blocaje la nivelul autorităților”.
Această situație a obligat Premier Energy Furnizare să aloce resurse financiare semnificative pentru susținerea schemei de plafonare, care a fost prelungită, au explicat oficialii companiei, care au reamintit că premier Energy Furnizare are și cel mai consistent portofoliu de prosumatori.
- „Cu toate acestea, vrem să subliniem că motivele care au condus la această situație sunt externe și în afara sferei noastre de control.
- În pofida acestor provocări, Premier Energy Furnizare depune toate eforturile necesare pentru accelerarea procesului de decontare și pentru depășirea acestei situații excepționale, în condiții de echitate și transparență pentru toate părțile implicate. Totodată, suntem în dialog activ cu toate părțile implicate pentru a identifica soluții care să asigure fluiditatea plăților și îndeplinirea tuturor angajamentelor contractuale”, au mai spus reprezentanții companiei.
Ei au adăugat că sunt încrezători că autoritățile implicate vor acționa rapid și concret pentru decontarea sumelor datorate furnizorilor, contribuind astfel la stabilizarea activității sectorului energetic și la asigurarea unui flux financiar adecvat pentru îndeplinirea obligațiilor contractuale.
La întrebările punctuale, reprezentanții Premier Energy au răspuns:
HotNews.ro: Care este valoarea totală a facturilor pe care trebuie să le plătiți către prosumatori și care au scadența depășită?
Premier Energy: Analizăm situația exactă a facturilor cu scadență depășită și ne concentrăm pe accelerarea procesului de decontare pentru a reduce orice întârzieri apărute.
HotNews.ro: Care este cauza acestor întârzieri?
Premier Energy: Ne confruntăm cu o serie de provocări operaționale și administrative în contextul schimbărilor legislative și al volumului crescut de procese pe care le gestionăm. Suntem în dialog activ cu toate părțile implicate pentru a identifica soluții care să asigure fluiditatea plăților și îndeplinirea tuturor angajamentelor contractuale.
HotNews.ro: Din relatările unor prosumatori, aceștia s-au adresat reprezentanților Premier Energy, care le-au transmis că există o problemă de cash-flow la nivelul companiei. Această informație este reală? Dacă da, cât de mari sunt problemele?
Premier Energy: Într-adevăr, contextul actual a adus o serie de provocări pentru întreg sectorul energetic, dar dorim să subliniem că aceste situații sunt gestionate cu prioritate pentru a minimiza orice impact asupra partenerilor noștri. Premier Energy Furnizare depune toate eforturile necesare pentru a asigura continuitatea operațiunilor și respectarea obligațiilor.
HotNews.ro: În afară de prosumatori, care sunt alte plăți pe care nu le-ați făcut?
Premier Energy: Gestionăm cu prioritate toate plățile restante, punând accent pe o abordare echitabilă și responsabilă. Acolo unde pot apărea întârzieri, acestea sunt tratate punctual, iar toate măsurile necesare sunt luate pentru a soluționa situațiile apărute cât mai rapid.
Sursa foto: Dreamstime