UPDATE Probleme cu platforma informatică din sănătate: medicii de familie nu pot elibera rețete online / Ce spune CNAS
Probleme grave luni cu platforma informatică din sănătate: medicii de familie nu pot elibera rețete online, pacienții sunt puși să aștepte sau să vină fizic la cabinet pentru a primi rețeta pe hârtie. Rata de erori în platforma PIAS este, luni, de 96,77%, potrivit datelor publicate de Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie.
Potrivit medicilor de familie,la mijlocul lunii mai, CNAS a făcut o modificare legislativă – s-a modificat Ordinul privind prescripția medicală. Toate acele modificări trebuiau implementate de firma care asigură mentenanța platformei, însă implementarea ar fi încă în curs, susțin medicii de familie.
De cealaltă parte, reprezentanții CNAS spun că nu există probleme generate de implementarea modificărilor. Potrivit acestora, primele zile ale lunii sunt cele în care medicii de familie fac, tot în platforma informatică, raportarea lunară pentru decontarea serviciilor. Prima zi de raportare – 1 iunie – a fost zi liberă. Apoi au venit datele de 2 și 3 iunie, iar apoi weekendul. În aceste condiții, este posibil ca un număr mare de medici să fi încercat astăzi să facă raportarea în platformă, ceea ce a făcut ca aceasta să nu funcționeze temporar.
Erori în platforma informatică (sursa foto: Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie):
Problemele nu au început luni, ci persistă de câteva zile, declară pentru HotNews.ro dr. Raluca Zoițanu, medic de familie și președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie. De asemenea, pentru că este început de lună, ele s-au suprapus peste perioada în care medicii de familie fac raportările către CNAS, îngreunând și mai mult lucrul în platformă.
„Dacă vin pacienții la cabinet, le putem da rețeta offline – aceea tipărită și ștampilată. Rețetele online, pentru pacienții cronici, nu merg. Nu le putem trimite pe mail și mai este și problema că durează foarte mult să le eliberăm, pentru că noi încercăm mai întâi să le dăm online, aceasta este și varianta din contract, și durează cam un minut până să răspundă sistemul că nu merge. Și în farmacii, aceste rețete offline merg mai greu, pentru că, practic, farmacistul trebuie să ia fiecare medicament de pe rețetă și să bage datele în calculator. Pe când la cele online, doar scanează codul, găsește rețeta în cloud și o eliberează”, a declarat dr. Raluca Zoițanu pentru HotNews.ro.
Dr. Raluca Zoițanu, președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie
Ce se întâmplă în acest timp cu pacienții? „Ori vin și așteaptă la cabinet și le dăm rețeta offline și ștampilată, ori vin mai târziu, a doua zi sau când pot, cei care nu se grăbesc foarte tare”, precizează Raluca Zoițanu.
Problemeau fost și zilele trecute, mai spune președintele Federației Naționale a Patronatelor Medicilor de Familie: „Joia trecută, între orele 10:00 – 12:00 au fost probleme, vineri între 9:00 și 13:00 aproape că nu a mers deloc, iar astăzi au început problemele la 9:00 și nu s-a rezolvat până la prânz”.