World Vision România, la un an de la prima zi de școală online: 40% dintre elevii din mediile defavorizate nu au făcut ore – au pierdut 24 de săptămâni de școală
Pe 11 martie se împlineşte un an de la declararea oficială a pandemiei şi de la prima zi în care şcolile din România s-au închis, iar educaţia a trecut în mediul online. Potrivit unui raport World Vision România, aproape o treime din absolvenţii de clasa a VIII-a din comunităţile defavorizate nu s-au prezentat la examenul de Evaluare Naţională, iar cei fără posibilităţi materiale, fără acces la internet şi echipamente, fără programe de educaţie remedială, fără profesori calificaţi în metodologia predării digitale au pierdut până la acest moment 24 de săptămâni de şcoală.
„Riscul ca rata de abandon şcolar să crească este unul foarte ridicat, în condiţiile în care în România părăsirea timpurie a şcolii este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Decalajul dintre şcolile rurale şi cele din mediul urban este în creştere, iar victimele vor fi aproape un milion de copii care învaţă la sat”, precizează organizația.
World Vision România prezintă o cronologie a ultimelor 12 luni de pandemie în sistemul de învățământ:
* 40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscrişi la şcolile din mediul rural, nu au făcut şcoală online, din diverse motive: din cauza problemelor financiare familiile lor nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze; nu au avut conexiune la internet – 1 din 3 sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent; profesorii nu au fost pregătiţi să predea şi să-şi examineze elevii online; nu au avut un loc acasă unde să participe la lecţiile online.
Ca rezultat, elevii care nu au avut acces la internet au pierdut 24 de săptămâni de şcoală.
* Cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunităţi din mediul rural au participat la Evaluarea Naţională. Această statistică ne dovedeşte că riscul ca rata de părăsire timpurie a şcolii să crească este unul foarte mare, în condiţiile în care în România abandonul şcolar este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Este important să nu-i uităm pe aceşti copii lăsaţi în urmă, să-i ajutăm să continue să înveţe, iar programele dedicate lor sunt esenţiale.
* Jumătate din elevii care au participat la examenul de Evaluare Naţională au obţinut note sub 5 la matematică.
* Efectele pandemiei au fost resimţite inclusiv de familiile acestor copii. În vara anului trecut, 60% dintre părinţi nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente şi produse de bază. În aceste condiţii, nu mai poate surprinde faptul că 91% dintre toţi copiii au fost afectaţi din punct de vedere psihologic şi că mai bine de o cincime dintre copiii de la sat consideră că nu sunt niciodată sau sunt doar uneori fericiţi.
* La începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet şi 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru şcoala online.
* După decizia de redeschidere a şcolilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educaţiei digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educaţie remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundaţiei World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie.