Sari direct la conținut

„Zbor istoric”: Prima cursă transatlantică cu combustibili „verzi” / „Doar un exercițiu de imagine înaintea COP”, acuză ONG-urile

HotNews.ro
Avion în zbor, Foto: Bayne Stanley / Zuma Press / Profimedia Images
Avion în zbor, Foto: Bayne Stanley / Zuma Press / Profimedia Images

Compania aeriană britanică Virgin Atlantic a operat marți un zbor transatlantic alimentat în întregime cu așa-numiți combustibili sustenabili, o premieră pe care organizațiile de mediu o califică drept „greenwashing”, potrivit AFP.

Avionul a decolat de pe aeroportul Heathrow din Londra și a aterizat pe aeroportul JFK din New York.

Este primul avion „care va funcționa cu combustibili 100% sustenabili la ambele motoare, folosit de către o companie comercială, pe o rută pe distanțe lungi”, a precizat Virgin într-un comunicat.

Totuși, compania precizează că nu este vorba de un zbor comercial, deci nu vor exista pasageri cu bilet și nici încărcături de marfă.

Miliardarul britanic Richard Branson, fondatorul companiei, a declarat că este „foarte mândru să fie la bordul” zborului alături de echipele „care au lucrat împreună pentru a deschide calea pentru decarbonizarea aviației pe distanțe lungi”, potrivit Virgin Atlantic.

„Zborul istoric de astăzi (…) arată cum putem atât să decarbonizăm transportul, cât și să le permitem pasagerilor să continue să zboare când și unde doresc”, a salutat ministrul britanic al Transporturilor, Mark Harper, citat de asemenea în comunicat.

Produși din uleiuri reziduale, reziduuri de lemn sau alge, combustibilii de aviație sustenabili (SAF) pot fi utilizați pentru a suplimenta parafina (până la 50%) în aeronavele actuale. Aceștia sunt văzuți ca principala pârghie pentru decarbonizarea sectorului în următoarele decenii, dar producția lor este încă la început și foarte costisitoare.

În plus, ele sunt utilizate în motoarele cu combustie care continuă să genereze CO2, iar decarbonizarea ar trebui să aibă loc mai bine, prin reutilizarea materiei vegetale în locul extracției de hidrocarburi.

Zborul a avut loc cu un Boeing 787 echipat cu motoare Rolls-Royce care funcționează exclusiv cu acest combustibil.

Biocombustibil greu de produs: „E o fundătură”

În decembrie anul trecut, guvernul britanic a anunțat că oferă „până la un milion de lire sterline” pentru a sprijini acest proiect, realizat de compania aeriană în colaborare cu Universitatea din Sheffield, constructorul american de avioane Boeing, producătorul britanic de motoare Rolls-Royce și gigantul petrolier și gazier BP.

Asociația ecologistă Stay Grounded a calificat luni, într-un comunicat, operațiunea drept „greenwashing”.

„Nu este o coincidență faptul că acest zbor are loc cu două zile înainte de începerea COP28 la Dubai”, a declarat Stay Grounded. „În timp ce atenția lumii este concentrată asupra unui singur zbor, există 100.000 de zboruri în fiecare zi care folosesc combustibili fosili. Înlocuitorii sunt doar o picătură în oceanul de hidrocarburi”.

Finlay Asher, un inginer aerospațial care a lucrat pentru Rolls Royce, citat de Stay Grounded, explică faptul că tehnologia ADC, cunoscută în limba engleză sub numele de SAF, este o „fundătură tehnologică”, deoarece nu poate fi dezvoltată la o scară suficient de mare pentru a face diferența.

„Deșeurile folosite ca materie primă pentru biokerosenul din acest zbor nu sunt disponibile în cantități suficient de mari pentru a avea un impact semnificativ asupra emisiilor din aviație”, a adăugat Dr. Doug Parr, om de știință la Greenpeace UK.

„Mai mult, CO2 din captarea directă a aerului și hidrogenul verde produs prin electroliză – ambele folosite pentru a face e-kerosen – sunt foarte scumpe de produs. (…) Singura modalitate eficientă de a rezolva problema emisiilor din aviație pe termen scurt este de a aborda cererea, iar orice sugestie contrară este pur și simplu o iluzie”, a adăugat el.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro