Zgomotul online zgarie urechea industriei muzicale
Demisii la varful marilor companii de muzica, predictii sumbre pentru anii care vin si eforturi pentru combaterea pirateriei. Cam asa se prezinta industria muzicala mondiala la inceput de 2007, afectata de ascensiunea vanzarilor de formate digitale si de prabusirea celor traditionale – o piata unde Romania, deocamdata, nu-si prea gaseste locul.
La inceputul lunii iunie 2006, presedintele si directorul Sony Music Label Group – Michele Anthony si Don Ienner – isi anuntau demisiile de la conducerea acestei divizii a BMG Music Entertainment.
Plecarea lor de la Sony a fost urmata pe parcursul lunilor urmatoare de alte despartiri similare, culminand la inceputul acestui an cu alte doua demisii la fel de „doboratoare“: cea a presedintelui EMI Music, Alain Levy, si a adjunctului sau, David Munns.
Schimbarile de management ce zdruncina colosii industriei muzicale au fost puse pe seama nevoii acute de restructurare pe care acestia au resimtit-o in sapte ani de scadere continua a vanzarilor.
Mai-marii pietei de profil anunta ca si 2007 va fi un an extrem de dur, in care marile companii trebuie sa gaseasca solutii pentru tot felul de probleme: descarcarile ilegale de muzica de pe Internet continua sa infloreasca, platformele folosite in vanzarile de muzica in format digital sunt tot mai contestate, iar in vanzarile traditionale (CD-uri, DVD-uri) nici perioadele de sarbatori nu mai reusesc sa reduca din pierderi.
Potrivit ultimului Raport privind Muzica Digitala, publicat la inceputul lui ianuarie de Federatia Internationala a Industriei Fonografice (IFPI), vanzarile globale de muzica in format digital s-au dublat in 2006 comparativ cu anii precedenti, atingand suma de doua miliarde de dolari.
Totusi, aceasta crestere, reprezentand circa 10% din totalul vanzarilor de muzica, nu au reusit nici pe departe sa compenseze pierderile masive inregistrate de vanzarile de CD-uri, care au scazut cu inca 4% doar in prima parte a anului trecut, alte surse indicand o scadere a profiturilor totale de 2,5 miliarde dolari la aceasta categorie.
Industria nu s-a lasat, astfel, deloc impresionata de cifrele naucitoare ale anului trecut, prezentate de IFPI: 795 de milioane de descarcari de piese de pe Internet in mod legal, anul trecut, cu 89% mai mult decat in 2005, un numar in crestere al serviciilor online legale – 500, acoperind 40 de tari – si dublarea numarului de piese disponibile pentru download, ce a atins 4 milioane doar pe cele mai importante platforme de vanzare online.
Drepturile de autor, o problema
Pentru experti, problema este una majora: aparatele de tip iPod si serviciile de cumparare online de tip iTunes, ambele oferite de Apple, au schimbat serios obiceiurile consumatorilor, mai ales in randul tinerilor, mult mai dispusi sa descarce de pe net un mp3 decat sa cumpere CD-uri cu muzica.
Aceasta inseamna ca interesul pentru un anume gen muzical incepe sa dispara, asa cum piere si dorinta de a cumpara un album intreg al unui interpret, atat timp cat cumparatorul opteaza doar pentru un cantec-doua, pe care le poate cumpara online, la un pret mult mai mic. Inaintea acestei provocari de fond, liderii pietei trebuie sa rezolve mai intai probleme de suprafata.
La primele evenimente majore de anul acesta, Consumer Electronics Show din SUA si o conferinta a industriei de profil de la Cannes, Franta, dezbaterile s-au concentrat indeosebi pe mijloacele de protectie a drepturilor de autor pentru download-uri (Digital Rights Management-DRM).
Multe dintre cele folosite azi sunt depasite, deoarece magazinele online nu mai vand doar muzica, ci si inregistrari si transmisii video, iar servicii precum iTunes sau Zune apeleaza la metode ce nu pot fi folosite la produsele de redare concurente.
Iar mai nou, un grup de producatori independenti au anuntat formarea agentiei Merlin, care intentioneaza sa vanda muzica prin „vedetele“ Internetului – MySpace, YouTube sau anuntatul portal SpiralFrog, complicand si mai mult discutiile privind respectarea drepturilor de autor.
Romanii mai au de asteptat
Despre realizarile industriei muzicale romanesti, in special de vanzari, de volumul de materiale originale, licentiate pe care le „absoarbe“ publicul autohton, de obicei nu se vorbeste. Iar lucrurile nu stau mai bine nici in privinta posibilitatilor de descarcare legala de muzica in format digital.
In studiul IFPI citat, Romania nici nu figureaza pe lista tarilor de unde se poate descarca muzica in format digital. Dintre tarile din regiune, lista mentioneaza doar Bulgaria, Polonia, Slovenia, Turcia si Rusia.