Sari direct la conținut

50 de bani garanție. Se lansează SGR – Tot ce trebuie să știm despre ce se va schimba de azi în „relația” noastră cu ambalajele

HotNews.ro
Un banner despre Sistemul garantir Returnare la metrou, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Un banner despre Sistemul garantir Returnare la metrou, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

De acum vom plăti o garanție de 50 de bani când vom cumpăra de la magazine o băutură și vom primi apoi acei bani înapoi după ce vom returna ambalajul. Nu vor fi incluse în sistem toate ambalajele și sunt câteva condiții pentru ca garanția să poată fi obținută. Ce este SGR și ce trebuie să știm despre el? Ce nu putem returna? De ce nu trebuie să lăsăm băutură în sticlele pe care le returnăm? Cum recunoaștem ambalajele pentru care putem obține garanție?

Informații esențiale

  • Sistemul Garanție – Returnare (SGR) se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv.
  • NU se poate lua garanție pentru PET-uri de 5 litri, pentru cutii de lapte, pentru sticle de ulei sau pentru diverse băuturi în cutii de carton. Așadar, aceste tipuri de ambalaje NU sunt purtătoare de garanție.
  • NU putem lua garanție pentru sticle sau pentru PET-uri pe care le avem în cămară sau în pivniță. Doar ambalajele cu noul logo SGR și cu cod de bare specific vor intra în sistem.
  • În primele săptămâni NU prea vom găsi multe ambalaje SGR, fiindcă mai sunt multe băuturi pe stoc, în ambalaje non-SGR. Este de așteptat ca ambalaje SGR să apară mai întâi la fresh-uri și pe băuturi cu termen scurt de garanție. Vom începe să simțim o diferență din ianuarie sau februarie, iar din vara lui 2024 toate ambalajele vor fi în SGR.
  • Vom putea returna ambalajele la orice comerciant de băuturi, de la un mic chioșc, până la cel mai mare hypermarket și vom primi garanția fie sub formă de bani cash, fie sub formă de voucher care apoi poate fi preschimbat în numerar, la casa de marcat. La micii comercianți garanția va fi primită în numerar, în timp ce lanțurile mari de retail au automate de la care primim vouchere (care pot fi preschimbate în numerar la casă).
  • NU vor fi acceptate ambalajele turtite, sparte, presate, cu băutură rămasă în ele sau cu eticheta deteriorată. NU suntem obligați să spălăm ambalajele.
  • Garanția a fost stabilită la 50 de bani în ideea de a fi suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare importantă a prețului. Peste 2-3 ani, dacă sistemul merge bine, valoarea garanției ar putea să fie modificată.
  • Cum vom recunoaște ambalajele pentru care putem obține garanție? Pe etichetă trebuie să găsim logo-ul SGR pe care scrie „Ambalaj cu garanție”. Sunt cerințe clare în regulament, astfel încât logo-ul să nu fie prea mic.
  • În acest moment, aproximativ 64.000 dintre cei 80.000 de operatori economici potențiali s-au înregistrat pe platforma Retur RO SGR, ceea ce înseamnă 80% din totalul estimat.
  • De ce ambalajele trebuie să nu mai conțină băutură? Orice cantitate de lichid care rămâne în aceste recipiente le afectează greutatea și există posibilitatea ca ele să fie refuzate de echipamentele automate, atunci când sunt scanate și cântărite.
  • La returnare, eticheta trebuie să fie vizibilă și intactă pentru că aceasta va avea imprimate simbolul SGR și codul de bare specific. În lipsa acestor elemente de identificare, ambalajele nu beneficiază de garanție și nu pot fi preluate prin Sistemul Garanție-Returnare.
  • A fost opoziție în rândul producătorilor de băuturi față de lansarea SGR, s-au cerut amânări și o parte au fost obținute. Companiile care pun pe piață băuturile trebuie să suporte o serie de costuri suplimentare legate de administrarea sistemului, de reciclare, de numărare a sticlelor și de manipulare a ambalajelor.
  • Compania care a fost creată pentru a administra sistemul, ReturRO, a deschis pe 27 noiembrie primul centru de numărare şi sortare a ambalajelor de băuturi, la Bonțida, în județul Cluj. Vor mai fi deschise și alte centre pe viitor, pentru a se ajunge în vara lui 2024 la 17 centre, cu un total de 600 de angajați.
  • România este a 11-a ţară din Europa care implementează un sistem de tip SGR, după Norvegia, Danemarca, Germania, Belgia, Islanda, Estonia, Slovacia, Republica Cehă, Letonia şi Lituania, arată un studiu Green Environment Support.
  • Pe viitor, dacă sistemul SGR va „prinde” la români, ar putea fi extins și la alte tipuri de ambalaje.
  • Ministrul Mediului, Mircea Fechet a spus că SGR „va fi al doilea cel mai mare sistem de garanţie-returnare din Europa, după cel al Germaniei şi cu siguranţă va fi cel mai modern”. El estimează că vom avea peste 7 miliarde de recipiente SGR puse pe piaţă în fiecare an.

Când ajung noile ambalaje în magazine și ce facem cu ele

Produsele din SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, într-o perioadă de câteva luni după lansarea Sistemului de pe 30 noiembrie, în funcție de stocurile de produse în ambalaje non-SGR existente în piață.

Produsele în ambalaje non-SGR, care se află, deja, în stocul producătorilor sau al comercianților, mai pot fi comercializate până la data de 30 iunie 2024. Începând cu data de 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piață produse care intră sub incidența SGR, fără să fie inscripționate cu logoul și codul de bare specific.

Unde returnăm ambalajele? La orice punct de colectare pus la dispoziție de comercianți, unde clienții vor primi înapoi garanția, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

În magazinele unde se preiau recipientele manual, clientul va primi garanția înapoi în numerar. În supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, clientul va returna ambalajul la aparat (RVM) și va primi un voucher, care poate fi utilizat în magazin, la efectuarea cumpărăturilor sau se poate schimba la casă (sau la un punct special amenajat) pentru obținerea de numerar, în cazul în care consumatorul nu dorește să utilizeze voucherul de garanție doar în acel magazin.

De ce era nevoie de SGR?

România este foarte departe de obiectivele stabilite la nivelul Uniunii Europene şi de media europeană, nivelul de reciclare fiind de aproximativ 11%-12% din deşeurile municipale, comparativ cu o medie europeană de aproape 50%.

Ministrul Mediului spunea că România stă foarte rău față de restul Europei, fiindcă, unul din zece PET-uri ajunge „în cel mai bun caz în instalația de reciclare”. Sistemul ar putea inversa lucrurile, astfel încât 90% dintre PET-uri să fie reciclate.

ReturRO spune că SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate

Ce se întâmplă cu ambalajele SGR după ce sunt colectate?

Centrele de colectare vor fi organizate de toți comercianții indiferent de mărimea acestora. Ei vor avea obligația de a organiza câte un punct de returnare unde consumatorii vor putea aduce ambalajele, însă colectarea ambalajelor nu trebuie să blocheze activitatea de bază a comerciantului. După colectarea ambalajelor, administratorul sistemului de garanție-returnare va avea obligația de a organiza un sistem eficient, care să preia cât mai repede ambalajele goale, astfel încât să nu permită aglomerarea spațiilor în care comerciantul le va depozita.

Ambalajele ajung apoi la centre de colectare precum cel deschis recent la Bonțida, unde sunt nu doar numărate, cu și verificate, pentru a se vedea de la ce brand-uri sunt și pentru a se știi exact ce decontări să se facă.

Centrul ReturRO de colectare de la Bonțida, deschis pe 27 noiembrie, ne dă o idee clară despre cum vor fi și alte centre și ce vor face

Centrul de lângă Cluj dispune de o suprafață de 4.700 de metri pătrați și este dotat cu echipamente avansate de numărare și sortare. Aici vor fi sortate anual și trimise către reciclatori în jur de 800 milioane de ambalaje de băuturi.

La centrul RetuRO din Bonțida vor fi transportate atât ambalajele de băuturi colectate manual cât și automat, prin echipamente de tip RVM. Ambalajele din sticlă vor fi numărate, sparte și pregătite pentru reciclare. Ambalajele metalice (aluminiu și oțel), dar și cele din plastic vor fi numărate, sortate și compactate pentru a fi trimise la firmele de reciclare.

Compania ReturRO desfășoară, în acest moment, o campanie de recrutare de personal pentru toate cele 17 centre naționale, obiectivul fiind de aproximativ 600 de angajați până în vara anului viitor, dintre care cel puțin 500 vor lucra în centrele de sortare și numărare din întreaga țară. La centrul regional Bonțida vor fi 20 de angajați RetuRO în prima fază.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro