Sari direct la conținut

90% dintre tramvaiele care circulă în București nu au aer condiționat / Care este situația la autobuze și troleibuze

HotNews.ro
90% dintre tramvaiele care circulă în București nu au aer condiționat / Care este situația la autobuze și troleibuze

În București urmează o săptămână de caniculă, iar asta este o veste proastă pentru cei care folosesc transportul public. 90% dintre tramvaiele care circulă în București și aproape 40% dintre troleibuze nu au aer condiționat, potrivit datelor furnizate de STB la solicitarea HotNews.ro.

Toate autobuzele care ies pe traseu sunt dotate însă cu această facilitate. STB nu a răspuns clar dacă în toate funcționează aerul condiționat.

În luna iunie, STB a încheiat cu firma HVAC INTER TRADE SRL un contract în valoare de circa 1,5 milioane de lei pentru servicii de reparație/repunere in functiune a instalatiilor de aer conditionat a autobuzelor Mercedes EURO 4.

În prezent, parcul circulant al STB S.A. (n.r. ce iese pe traseu) este format din 1.021 autobuze, 267 tramvaie și 151 troleibuze.

”Parcul activ (ce iese pe traseu plus rezervele) cuprinde un număr de 500 de autobuze Mercedes tip Euro 4, 400 de autobuze marca Otokar și 130 de autobuze Mercedes Hybrid, toate prevăzute din fabricație cu instalație de aer condiționat”, a transmis STB.

Societatea mai are și 500 de autobuze Mercedes Euro 3, dintre care doar 150 au aer condiționat, dar acestea sunt scoase pe traseu doar în cazuri speciale, când apare o defecțiune la autobuzele din parcul circulant.

În ceea ce privește tramvaiele doar 25 au aer condiționat din 267 cât are societatea. La troleibuze, situația este un pic mai bună, având aer condiționat 95 din 151.

Reprezentanții companiei de transport spun că toate mijloacele de transport care vor fi cumpărate de municipalitate vor avea aer condiționat.

”Ținând cont de schimbarea condițiilor climatice preconizate, de cerința expresă a publicului călător, precum și de perspectiva îmbunătățirii condițiilor de transport, pe viitor, toate vehiculele ce vor fi achiziționate (autobuze, troleibuze, tramvaie) vor fi dotate cu instalații de climatizare. De asemenea, noile tramvaie Imperio ce vor intra în circulație din luna august, vor fi dotate cu echipament de climatizare destinat asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii. Tramvaiele vor fi livrate eșalonat și vor circula pe liniile 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41, 55”, au răspuns reprezentanții STB.

Ce mijloace de transport noi va cumpăra Primăria Capitalei

Primăria Capitalei a reușit să deblocheze contractul cu Astra Arad pentru furnizarea a 100 de tramvaie noi Imperio, o investiție de circa 200 de milioane de euro. Primul tramvai a ajuns la începutul lunii iunie, iar de acum încolo vor veni câte 4 tramvaie noi în fiecare lună.

”În Bucureşti, din 1989 şi până azi, au fost aduse 17 tramvaie noi, iar acest lot de 100 este o îmbunătăţire considerabilă a flotei noastre de transport public”, declara primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, pe 2 iunie, când a venit primul tramvai de la Astra Arad.

Primăria Capitalei a lansat licitația pentru achiziționarea celor 100 de tramvaie în decembrie 2018. Pe 6 noiembrie 2019, Primaria Bucuresti a anuntat câștigătorul licitației, turcii de la DURMAZLAR MAKINE SANAYI VE TICARET A.S., în defavoarea Astra Vagoane.

Astra Vagoane a contestat rezultatul, iar pe 1 decembrie 2019 – CNSC obliga Primăria Bucuresti să reevalueze ofertele.

Primăria Capitalei a contestat imediat la Curtea de Apel decizia CNSC. Curtea de Apel București a decis, la finalul lunii iulie 2020, respingerea definitivă a contestației Primăriei București și desemnarea societății Astra Vagoane Călători, asociată cu o companie chineză, drept câștigătoare. Pe 8 septembrie 2020, Primăria a anunțat Astra Vagoane că a fost desemnat câștigătorul licitației privind cele 100 de tramvaie, iar valoarea contractului era de circa 840 de milioane de lei. Apoi au fost probleme cu creșterea de preț și contractul a fost semnat abia în mai 2021, deci s-au pierdut peste 2 ani.

Majoritatea tramvaielor care circulă acum în București sunt din perioada comunistă, iar de-a lungul timpului au mai fost modernizate.

Primăria a relansat recent, pe 16 iunie, licitația pentru achiziția a 100 de autobuze electrice, după ce în ultimii 3 ani a avut 3 tentative eșuate. Valoarea contractului se ridică la 304,67 milioane de lei, fără TVA. Rămâne de văzut daca a patra oară va fi cu noroc.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 18 iulie 2022.

Nicorel Nicorescu, consilier general la Primăria Municipiului București, a anunțat pe pagina de Facebook că municipalitatea a renunțat la prevederea care a condus la blocarea achiziției.

„După o serie de eșecuri, PMB a decis eliminarea unei precizări tehnice care bloca participarea furnizorilor: „autobuzul va fi dotat și cu supercapacitori pentru înmagazinarea energiei de frânare”. Companiile nu au omologată această facilitate, deci nu pot atașa documente care să certifice această capacitate constructivă, dar o pot prezenta ca un avantaj tehnic în continuare, nefiind obligatorie”, a explicat consilierul general.

Acesta a spus că dacă lucrurile merg bine, câștigătrul ar urma să fie stabilit anul acesta, iar până la finalul anului următor am avea livrate primele autobuze electrice.

În ceea ce privește troleibuzele, în mandatul Gabrielei Firea, municipalitatea a organizat o licitație pentru achiziția a 100 de astfel de mijloace de transport, s-a desemnat un câștigător. În octombrie 2020, Primăria Capitalei a demarat însă procedura de reziliere a contractului semnat pe 31 martie 2020 cu asocierea turco-germană Bozankaya Otomotiv Marina Imalat Ithalat Ve Ihracat A.S. – Sileo Gmbh. Motivul: producătorul nu a prezentat certificatul de omologare. Valoarea contractului este de 43 de milioane Euro fără TVA, finanţarea provenind de la Administraţia Fondului pentru Mediu.

Primăria Capitalei a depus recent cererea de finanțare prin PNRR pentru achiziția a 22 de troleibuze electrice noi, valoarea investiției fiind de 55 milioane lei.

În aprilie, la propunerea Primăriei Capitalei, Consiliul General a aprobat un studiu de oportunitate pentru cumpărarea a 200 de troleibuze noi, cu aproape 130 de milioane de euro fără TVA. Banii ar urma să fie accesați din fonduri europene.

În ultimii ani s-au cumparat 630 de autobuze noi

Autobuzele vechi Mercedes și troleibuzele care circulă în prezent sunt cele cumpărate de fostul primar Adriean Videanu în 2005- 2007. În perioada 2018-2020, în mandatul Gabrielei Firea, Primăria a achiziționat 630 autobuze noi Otokar și Mercedes Hibrid.

Iată achizițiile făcute:

În decembrie 2005, primarul Capitalei la acea vreme, Adriean Videanu, a încheiat un contract pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi Mercedes Citaro. Valoarea contractului a fost de 341 milioane de lei, iar autobuzele au fost livrate în perioada iunie 2006 – mai 2007. Achiziția a generat scandal deoarece autobuzele nu erau dotate cu aer condiționat.

În 2006, Primăria Capitalei a achiziționat de firma Astra Bus 100 de troleibuze noi – Irisbus-Citelis. Valoarea contractului a fost de circa 92 milioane lei fără TVA, iar troleibuzele au fost livrate în perioada 2006-2008.

În august 2007 a fost semnat un nou contract pentru achiziționarea a încă 500 de autobuze Mercedes Citaro 2, care au fost livrate până în 2009. Acestea au fost dotate cu instalație de aer condiționat.

În 2018, primarul Gabriela Firea a semnat contractul pentru achiziția a 400 de autobuze Euro 6 cu asocierea Otokar Europe SAS – Otokar Otomotiv Ve Savunma Sanayi A.S, câștigătoarea licitației. Valoarea contractului este de 458.100.826 lei fără TVA, iar autobuzele au fost livrate până în iunie 2019. Achiziția a generat un scandal deoarece după punerea în funcțiune autobuzele au avut mai multe avarii.

În august 2019, Primăria Capitalei a finalizat licitația pentru achiziționarea a 130 de autobuze hibrid, câștigătorul fiind Mercedes – Benz. Valoarea contractului a fost de 195.268.331,70 lei, fără TVA, iar tipul de autobuz livrat Mercedes – Benz Citaro Hybrid, fabricat în Germania. Achiziția este făcută cu fonduri europene.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro