Fostul lider al sindicatului de la metrou Ion Rădoi, trimis în judecată de DNA / Firma sindicatului ar fi încasat ilegal peste 10 milioane de lei pentru spațiile de la metrou
Fostul lider al Sindicatului Liber de la metrou Ion Rădoi a fost trimis în judecată de DNA pentru infracțiunile de folosire a influenței sau autorității de către o persoană ce deține o funcție de conducere într-un sindicat, având ca scop obținerea de foloase necuvenite și pentru șantaj privind modul în care au fost exploatate și administrate spațiile comerciale din stațiile de metrou, în perioada septembrie 2017 – iulie 2021. Procurorii spun că, în perioada 2018 – 2021, invocând existenţa unui litigiu cu SC Metrorex SA, SC Sindomet Servcom SRL – controlată de Rădoi – ar fi refuzat să predea spaţiilor comerciale, continuând exploatarea ilegală a acestora şi obţinerea de venituri de peste 10 milioane de lei.
Ion Rădoi se află sub control judiciar.
Ion Rădoi a fost trimis în judecată în calitate de președinte al sindicatului Unitatea – Sindicatul Liber din Metrou (U.S.L.M.) și administrator în fapt al SC Sindomet Servcom SRL (societate deținută de U.S.L.M.), alături de o persoană fizică, administrator al unor firme. Acesta din urmă este acuzat de complicitate la infracțiunea de folosire a influenței sau autorității de către o persoană ce deține o funcție de conducere într-un sindicat, având ca scop obținerea de foloase necuvenite (3 acte materiale).
Dosarul vizează modului în care Ion Rădoi și-ar fi folosit influența și autoritatea de lider sindical pentru a obține foloase necuvenite din exploatarea și administrarea spațiilor comerciale din stațiile de metrou și din căile de acces către metrou, în perioada septembrie 2017 – iulie 2021.
Potrivit procurorilor, Rădoi și-ar fi folosit influența și autoritatea de lider sindical pe lângă responsabili decizionali din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și conducerea SC Metrorex SA „pentru atingerea unor scopuri personale sau pentru interese de grup, fără legătură cu dialogul social, ori protejarea drepturilor salariaților”.
Cum a reușit Rădoi să obțină controlul total asupra spațiilor comerciale de la metrou
În 2003, SC Metrorex SA a încheiat un contract de asociere în participațiune cu SC Sindomet Servcom SRL, firmă deținută de Sindicatul Unitatea- Sindicatul Liber de la Metrou (U.S.L.M) și controlată de Ion Rădoi, pentru exploatarea și administrarea în comun a suprafețelor din stațiile de metrou și din căile de acces către metrou, care se pretau la organizarea de activități comerciale în scopul obținerii de profit.
În realitate, SC Sindomet Servcom SRL a controlat și gestionat singură administrarea spațiilor comerciale de la metrou, având control total asupra modului de atribuire a contractelor de închiriere a spațiilor comerciale, a modului de înființare de noi spații comerciale și a modul de stabilire a chiriei pentru spațiul comercial închiriat, potrivit procurorilor.
DNA precizează că unele dintre contractele de închiriere ar fi fost încheiate de firma respectivă pe o perioadă cu mult mai mare decât durata contractului de asociere în participațiune, care a încetat în luna septembrie 2018.
În aceste condiții, invocând existența unui litigiu cu SC Metrorex SA, SC Sindomet Servcom SRL ar fi refuzat să predea spațiile comerciale, continuând exploatarea ilegală a acestora și obținerea de venituri care se ridică la peste 10 milioane de lei.
În perioada septembrie 2017 – septembrie 2018, Rădoi ar fi acționat pentru prelungirea succesivă a contractului de asociere în participațiune.
Ulterior, în perioada septembrie 2018 – iulie 2021, Ion Rădoi s-ar fi folosit de influența și autoritatea funcției sale de conducere în scopul obținerii pentru sine sau pentru altul (SC Sindomet Servcom SRL și comercianți din spațiile de la Metrou) de bani sau foloase necuvenite rezultate din exploatarea spațiilor comerciale ce ar fi funcționat ilegal din luna septembrie 2018.
În unele dintre activități, Rădoi ar fi beneficiat de sprijinul celeilalte persoane inculpate.
Cum i-ar fi amenințat și constrâns Rădoi pe miniștrii Transporturilor
Concret, pentru a-i determina pe reprezentanții decizionali, miniștri succesivi ai Transporturilor (care aveau dreptul legal de a acorda împuternicire reprezentanților statului în Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) pentru prelungirea/acordarea dreptului de a folosi în continuare spațiile comerciale respective de către SC Sindomet Servcom SRL), secretari de stat și reprezentanți ai Metrorex (ca și reprezentanți decizionali în cadrul Consiliului de Administrație al Metrorex), să ajungă la o soluție favorabilă intereselor sale, inculpatul ar fi recurs la mijloace nelegale, în afara dialogului social legal, între care:
- constrângeri prin amenințări cu dezvăluiri a unor fapte compromițătoare, care în realitate nici nu s-ar fi întâmplat,
- exercitarea de presiuni sociale asupra miniștrilor succesivi în funcție prin folosirea și angrenarea angajaților în greve și proteste nelegale,
- mobilizarea salariaților prin răspândirea de informații false privind concedierea și nepunerea în circulație a trenurilor din lipsă de personal, oprirea circulației în afara unui cadru onest și de bună- credință cu partenerii sociali,
- înregistrări ale discuțiilor cu partenerii sociali – reprezentanți ai ministerului (miniștri, secretari de stat) și ai Metrorex (directori, membri CA, membri AGA), fără a le aduce la cunoștință acest fapt, înregistrări deținute de inculpat ca un mijloc de control.
Procurorii spun că Ion Rădoi nu ar fi acționat de o manieră legală pentru apărarea drepturilor sindicaliștilor, ci punând presiune socială și politică asupra unor miniștri astfel încât acesta să își protejeze interesele financiare, prin nedesființarea spațiilor comerciale de la metrou.
Mai mult, el și-ar fi folosit autoritatea și în raporturile cu ceilalți lideri și membri de sindicat, pentru a-i determina să nu respecte ordinul/dispoziția directorului general al Metrorex (amenințări cu realizarea unor liste cu angajații care nu îl sprijină în acțiunile sale pentru a nu mai beneficia de drepturi sindicale- bilete concediu la Zamora, Caraiman (Bușteni) și la mare, amenințări cu efectuarea unor liste de angajați pentru a fi dați afară din sindicat și de la locul de muncă în situația în care directorul ar pleca din funcție, amenințări cu divulgarea înregistrărilor pe care le deține, amenințări cu procese).
Procurorii notează că în 25/26 martie 2021 Rădoi l-ar fi constrâns pe ministrul Transportului și Infrastructurii să acorde în continuare firmei SC SINDOMET SERVCOM SRL drepturile de a folosi spațiile comerciale ocupate în mod abuziv, în scopul de a dobândi în mod injust foloase patrimoniale pentru SC SINDOMET SERVCOM SRL și pentru comercianții de la metrou.
Constrângerea ar fi fost exercitată prin amenințări cu întreruperea circulației metroului, prin inițierea și organizarea unui protest ilegal/ a unei greve ilegale, toate acestea pentru a-l determina pe ministru (care avea dreptul legal de a acorda împuternicire reprezentanților statului în AGA), să dispună sau să accepte prelungirea/acordarea dreptului de a folosi în continuare spațiile de către SINDOMET (printr-un nou contract de asociere sau prin tolerarea situației din perioada anterioara 2018-2021).
Prin faptele descrise, s-au generat următoarele foloase necuvenite, conform DNA:
- pentru societatea SINDOMET SERVCOM care ar fi dobândit, în afara unui cadru legal contractual venituri de peste 10 milioane lei (10.391.843 lei).
- pentru SINDOMET SERVCOM și pentru comercianți SINDOMET SERVCOM ca urmare a exploatării spațiilor comerciale după expirarea contractului de asociere.
- pentru o firmă controlată de fiul inculpatului Rădoi Ion venituri de 86.400 euro fără TVA din subînchirierea unui spațiu situat intr-o stație de metrou unui retailer (după septembrie 2018 și până în 2021).
Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului București cu propunere de menținere a măsurilor asigurătorii și preventive.
Ion Rădoi – lider sindical la metrou de nici arhivele presei nu mai știu când a început
Ion Rădoi, fost parlamentar PSD, a fost cel puțin 15 ani liderul sindicatului de la metrou. Cum o biografie oficială a sa nu există, cele mai vechi mențiuni ale sale în presa ca lider al sindicatului de la metrou sunt de prin 2005, moment când Rădoi era și senator din partea PSD.
Înainte, Rădoi a lucrat la Telemecanica Trafic Metrou din București și de acolo a devenit președinte la Unitatea Sindicatul Lider Metrou, dar și vicepreședinte al Blocului Național Sindical și presedinte al Convenției Nationale a Transporturilor.
Rădoi a fost adesea în centrul marilor scandaluri de la metrou, mereu în conflict cu mulți dintre miniștrii Transporturilor și amenințând adesea cu greva generală în cazul negocierilor care nu se derulau conform dorinței sindicatului.
Rădoi a intrat în conflict și cu fostul ministru PSD Lucian Șova, dar și cu pesedistul Răzvan Cuc. Cu primul a avut contre pe seama măririi salariilor cu circa 42% în anul 2018, iar cu Răzvan Cuc a intrat în conflict un an mai târziu pe seama problemelor tehnice din subteran.
Ce avere ar avea Ion Rădoi
Ion Rădoi încasa lunar, din banii strânși în principal din cotizațiile membrilor de sindicat, aproximativ 4.000 de euro, potrivit Buletin.de București.
Potrivit ultimei declarații de avere depuse în 2020 la Agenția Națională de Integritate, Ion Rădoi a avut un venit anual în 2019 de 227.882 de lei. Asta înseamnă lunar 3.857 de euro în mână. Prin comparație, leafa șefului statului este de 3.041 de euro pe lună.
Remunerația lui Ion Rădoi o depășește și pe cea a directorului general al Metrorex și a șefilor de servicii din companie care câștigă net aproximativ 2.800 de euro, respectiv 2.300 de euro.
Potrivit declarației de avere, Ion Rădoi deține mai multe terenuri: unul agricol în Giurgiu, unul forestier, unul intravilan și unui extravilan, toate patru cumpărate în perioada 2001-2004, cât a ocupat funcția de deputat. Rădoi mai are și un apartament în București, o casă de vacanță în Dâmbovița, una în Sinaia, obținută în urma divorțului și o casă de locuit în Giurgiu, moștenită în urma decesului părinților.
Conform declarației de avere, Ion Rădoi conduce o mașină marca Audi A6 din 1999 și are precizat că deține ceasuri și bijuterii în valoare de 6.500 de euro.
CITEȘTE ȘI:
- Salariile din Metrorex: Peste 80% din cei aproape 6.000 de angajați iau în mână peste 5.000 de lei / Un sfert dintre angajați au net pe lună peste 1.500 de euro. Toți angajații primesc „spor de tunel”
- Câți bani a făcut firma deținută de sindicatul de la Metrorex condus de Ion Rădoi din închirierea spațiilor de la metrou. Drulă: „Fostul deputat PSD își simte amenințate interesele subterane”