Proiectul „Botox” – Franța va moderniza peste o sută de TGV-uri, pentru a putea fi folosite mai mult de 40 de ani
Compania franceză feroviară SNCF a lansat un program de modernizare denumit „projet Botox” pentru a prelungi durata de viață a trenurilor TGV cu până la 10 ani. Peste 100 de trenuri vor fi inspectate și apoi modernizate, inclusiv unele din 1988, iar dorința este ca ele să poată fi folosite și după 2030.
Franța are peste 2.700 km de linii feroviare de mare viteză și flota de trenuri TGV este de 363 unități, scăzând cu 50 de trenuri față de acum cinci ani. Numărul total de locuri a crescut cu 10%, fiindcă au fost introduse mai multe TGV-uri cu două nivele (cu etaj).
Din 2025 intră în circulație noile trenuri denumite TGV M, cele mai moderne de până acum, vor fi 115 rame electrice noi, dar tot nu este suficient, fiindcă cererea de bilete este tot mai mare.
Trenurile mai vechi trebuie ținute mai mult timp în circulație.
Pentru asta, SNCF a lansat un program denumit „projet Botox„ prin care vor fi modernizate cel mult 104 TGV-uri, pentru a li se prelungi durata de viață. În funcție de starea tehnică a fiecărei rame și de câte modificări trebuie făcute, durata de viață a fiecărei rame ar putea fi prelungită cu doi, până la zece ani. Costul programului va fi de cel puțin câteva sute de milioane de euro.
Renovările se vor termina în 2033, iar un sfert dintre rame vor fi cu două nivele și cea mai mare parte dintre ele, cu un singur nivel. Cele mai vechi trenuri ce vor fi inspectate pentru a se vedea dacă pot fi modernizate sunt produse între 1988 și 1992.
Este nevoie de mai multe trenuri, mai ales pe rute precum Paris – Bordeaux.
Prima linie de TGV a fost inaugurată în 1981, iar drumul Paris – Lyon era făcut în 2 ore 40 minute, față de patru ore (acum a scăzut la sub două ore), cu o viteză maximă de 260 km/h. Cele mai rapide TGV-uri rulează în prezent cu 320 km/h.
Unul dintre primele trenuri TGV construite, rama denumită Patrick, a rulat până în 2019, timp de 38 de ani, răstimp în care a parcurs 14 milioane km.
Surse: International Railway Journal, SNCF, BFMTV
Sursa foto: Dreamstime.com