4 din 5 educatori trebuie să gestioneze cazuri de bullying în grădinițe
Patru din cinci educatori trebuie să gestioneze situații de bullying la grupă. O analiză de impact a unui program antibullying desfăşurat de Salvaţi Copiii România în 60 de grădiniţe arată că, la începutul desfăşurării programului, 78% dintre educatori erau nevoiţi să gestioneze situaţii de bullying la grupă şi 35% dintre educatori aveau în grupă copii care ocazional nu aveau cu cine să se joace.
Programul s-a desfășurat în peste 60 de grădinițe din București și în alte opt județe: Argeș, Buzău, Călărași, Dâmbovița, Ialomița, Ilfov, Prahova și Teleorman. Programul a avut ca scop dezvoltarea emoțională a aproximativ 9000 de copii cu vârste cuprinse între 3 și 6 ani și se adresa copiilor, educatorilor și părinților.
Studiul preliminar făcut în cadrul programului arăta că 78% dintre educatori sunt nevoiți să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace.
În urma programului, 70% dintre copiii participanți și-au dezvoltat capacitatea de a-și exprima și gestiona emoțiile, cu 12% mai mult față de evaluarea făcută la începutul programului. Referitor la atitudinea copiilor, 88% dintre ei tind să se raporteze pozitiv la cei care sunt diferiți.
„Fenomenul de bullying este interiorizat puternic de copii, mai ales la vârste fragede, când interacțiunile sociale funcționează ca plasă de siguranță. Este crucial să prevenim și să-i învățăm pe copii cum să fie empatici, cum să rezolve situațiile de conflict fără a-l vulnerabiliza pe celălalt și cum să-și manifeste emoțiile pozitiv”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.
Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenţei fizice, dar se poate manifesta şi mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană şi, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
În iunie 2022, Salvaţi Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidenţa fenomenului a crescut faţă de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă.
Mai mult, jumătate dintre elevii din şcolile din România declară că sunt victime ale bullyingului în mod constant. Procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022. Tot în această perioadă a crescut procentul celor care au fost martori ai situaţiilor de bullying de la 73% la 81%, potrivit studiilor Salvaţi Copiii România.