Salvamontist: Localnicii care au gasit avionul au pazit trupul pilotului Adrian Iovan sa nu fie sfasiat de animale
Mircea Petrescu, unul din salvamontistii din Stei ajunsi la grupurile de localnici care au gasit supravietuitorii accidentului aviatic, a povestit pentru Mediafax ca o parte dintre acestia au ramas, dupa evacuarea ranitilor, langa epava, pentru a pazi trupul pilotului pentru a nu fi sfasiat de animalele salbatice.
Mircea Petrescu, unul dintre cei cinci salvatori montani din Stei, care activeaza in Salvamont Bihor si care au participat la operatiunile de gasire a victimelor accidentului aviatic produs in Muntii Apuseni, a povestit, marti, cum au decurs actiunile de cautare.
„Am fost alarmati, nu stiu la ce ora, ca nu m-am uitat deloc la ceas pana azi-dimineata, cand m-am culcat, de la Dispeceratul Salvamont din Oradea, ca a avut loc un accident aviatic la noi in zona. Am plecat in cateva minute cu inca trei colegi din Stei si ne-am intalnit cu ceilalti doi colegi din patrula permanenta din Vartop (sat la limita dintre judetele Bihor si Alba – n.r.) in Pasul Ursoaia, intre comuna Horea din judetul Alba si comuna Poiana Horii din judetul Cluj, unde era un comandament de criza gestionat de un colonel de la ISU din Alba. La sugestia mea, localnicii, salvamontistii si pompierii ne-am impartit in trei grupuri. Pentru ca niste localnici au zis ca au vazut un avion mic si care mergea jos deasupra Varfului Petreasa, pe care il cunosteam, eu am mers acolo cu cativa localnici, cu trei colegi salvamontisti si cu doi medici de la SMURD. Alt grup a mers spre Poiana Marasoaia si ultimul spre Poiana Horii”, a relatat salvamontistul Mircea Petrescu.
Potrivit acestuia, grupul care se indrepta spre Varful Petreasa a ajuns intr-un loc numit Dealul Cochii, unde s-a intalnit cu un alt grup de salvamontisti, din Margau (judetul Cluj).
„Cand am ajuns pe Dealul Cochii, un localnic ne-a spus ca unul dintre ei a gasit avionul. Prin telefon am primit confirmarea de la un coleg si am mers spre Dealul Petreasa, unde ni s-a spus ca era avionul. Am avut noroc ca pe drum ne-am intalnit cu un grup de baieti cu masini de teren si ne-au dus ei spre locul unde era avionul, ca zapada era groasa peste tot, intre 20 si 40 de centimetri, dar in unele locuri si mai mare. Ei ne-au dus cu masinile pana la vreun kilometru de locul unde era avionul”, a afirmat Mircea Petrescu.
Salvamontistul a spus ca intregul grup de localnici, salvatori montani si pompieri a pornit spre locul unde se afla avionul „mergand pe urmele localnicilor care l-au gasit”, iar in acest timp s-au mai intalnit cu alte doua persoane cu doua masini de teren.
„In timp ce vorbeam cu ei, au venit spre noi patru localnici care transportau pe o patura o persoana ranita. Era tanara de 23 de ani in stop respirator. Alaturi, pe picioarele lui, mai venea un doctor dintre cei patru care au fost in avion”, a povestit el.
Petrescu a afirmat ca proprietarul uneia din cele doua masini de teren a rabatat scaunele autoturismului, iar tanara ranita a fost intinsa in vehicul.
„Au inceput sa-i faca masaj cardio-respirator cei de la SMURD, i-au facut masaj 45 de minute fara incetare, pana au predat-o unei ambulante, in sat”, a spus salvamontistul.
Barbatul a relatat ca, impreuna cu cativa localnici, s-a indreptat apoi spre locul unde era avionul, iar pe drum spre acest loc s-au intalnit cu alt grup, care il transporta pe copilotul aparatului, care avea picioarele rupte.
„Veneau spre noi si pe o patura il aduceau pe copilot, care avea amandoua picioarele rupte. In acelasi grup erau si ceilalti trei medici din avion, care veneau pe picioarele lor, desi se vedea ca sunt raniti si erau cu urme de sange”, a adaugat el.
Grupul in care se afla Petrescu a continuat drumul spre epava avionului.
„Cand am ajuns acolo, am vazut ca pilotul era prins in fiare. I-am luat pulsul, dar era mort, rece si intepenit, in rigor mortis. Am sunat imediat la doctorul Hadrian Borcea (fostul sef al UPU-SMURD Bihor, acum directorul adjunct al Spitalului Judetean din Oradea – n.r.) si i-am raportat situatia. Ne-am pregatit sa plecam de acolo, pentru ca rolul nostru se terminase, iar localnicii care erau acolo ne-au cerut sa ramanem la fata locului, langa epava, sa pazim trupul pilotului, sa nu-l sfasie animalele salbatice pana ajungeau si autoritatile. Dupa vreo jumatate de ora au ajuns si jandarmii. Noi am plecat”, a relatat salvamontistul din Stei.
Potrivit acestuia, cand salvatorii montani au ajuns din nou in punctul unde se aflau ranitii, la fata locului se aflau jandarmi si pompieri sositi cu autovehicule Unimog, iar cele doua masini de teren se pregateau sa duca doi dintre supravietuitori spre sat, unde erau asteptati de ambulante pentru a fi transportati la Cluj.
„Noi am mers cu jeep-urile, in fata noastra mergea un Unimog, pana in centrul satului, unde am predat ranitii. A fost o noapte grea si pe care n-o s-o uitam niciodata”, a incheiat Petrescu.
**********
Pilotul Adrian Iovan si studenta Aurelia Ion si-au pierdut viata dupa ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul caruia se afla un echipaj medical a aterizat fortat, luni dupa-amiaza, intr-o zona muntoasa accidentata, la peste 1.400 de metri altitudine, la granita judetelor Cluj si Alba.
La bord se aflau patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Catalin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” si Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beius, judetul Bihor -, o studenta si doi membri ai echipajului de zbor – pilotul Adrian Iovan si copilotul Razvan Petrescu.
Echipa medicala din avion mergea la Oradea, unde urma sa preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral, a declarat dr. Victor Zota, coordonator de transplant.
Epava avionului si victimele au fost gasite de un padurar, dupa o cautare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, politisti, salvamontisti, angajati ai Parcului National Muntii Apuseni si localnici. In zona unde a aterizat fortat avionul a fost trimis si un elicopter de la SMURD Mures, insa acesta a fost nevoit sa se retraga, din cauza cetii.
Pilotul Adrian Iovan a fost gasit incarcerat, iar studenta era in stop cardio-respirator, cu hipotermie severa, nemaiputand fi salvata.
Toate cele cinci persoane ranite in accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi si traumatisme, au fost internate la sectia de terapie intensiva a Spitalului Judetean de Urgenta, ultimii doi raniti fiind adusi la UPU Cluj marti dimineata, in jurul orei 4.30.
Citeste si:
- VIDEO Medicul Radu Zamfir, despre accidentul aviatic din Apuseni: Datorita lui Adrian Iovan suntem in viata, sa nu uitam asta/ Am reusit sa trimit coordonatele
- ROMATSA: Aeronava BN2 emitea un semnal de urgenta care trebuia decriptat la Moscova, ceea ce nu s-a intamplat
- Cum raspunde STS la acuzatia ca ar fi localizat gresit locul avionului prabusit: Primul apel la 112 a fost facut la ora 16:16 si a venit din reteaua Vodafone, iar localizarea apelului s-a facut instantaneu/STS a localizat originea apelului, respectiv sectorul de celula din care a fost generat apelul, si nu epava
- Noi detalii despre accidentul aviatic: Softurile pentru localizarea apelurilor 112 de la STS si pentru coordonarea sistemului de salvare de la Romatsa sunt furnizate de Teamnet, care a facut parte din grupul Asesoft al lui Sebastian Ghita. Seful Teamnet: In 5 secunde se localizeaza fiecare apel, diferenta intre viata si moarte se masoara in secunde