Sari direct la conținut

AUDIO Jurnalul de mediu RFI – HotNews.ro: Europa da verde cartofului modificat genetic "Amflora". Comerciantii chinezi vor sa scape de gheata arctica  

HotNews.ro

Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale – HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Europa da verde cartofului modificat genetic „Amflora”

Comisia Europeana a autorizat cultivarea in Uniunea Europeana a unei culturi de cartof modificat genetic, de la producatorul german BASF. Cartoful “Amflora” a fost avizat de Agentia Europeana pentru Siguranta Alimentelor in iunie 2009. Compania germana a depus aplicatia pentru avizare in Suedia, acum mai bine de 13 ani. Acum, producatorul isi exprima speranta “ca aceasta decizie este un punct de pornire si pentru alte produse inovative care vor promova o agricultura competitiva si sustenabila”. Exista insa si voci care exprima ingrijorare din cauza acestei hotarari. Greenpeace avertizeaza ca “Uniunea Europeana a deschis astfel usa pentru Organismele Modificate Genetic”. Tot Greenpeace a reconfirmat ingrijorarea conform careia acest produs contine o gena marker, care creeaza o rezistenta a organismului uman fata de unele antibiotice. Comisia Europeana a dat asigurari ca toate masurile stiintifice si de siguranta au fost luate in cazul avizarii acestei culturi de cartof. Deocamdata, avizul este doar pentru o utilizare industriala.

Cutremurul din Chile a scurtat zilele pamantesti

Seismul cu magnitudinea de 8,8 grade pe scara Richter produs in Chile ar putea sa fi scurtat durata fiecarei zile de pe Pamant. Posibila schimbare s-ar datora miscarii de rotatie a Pamantului, bulversata putin in urma cutremurului. Oamenii de stiinta de la NASA au calculat modul in care rotatia Pamantului s-a modificat in urma seismului. Rezultatele preliminare arata ca ziua este acum mai mica cu aproximativ 1,26 microsecunde. Potrivit NASA, si axa numerica a Pamantului s-ar fi modificat tot din aceasta cauza, cu aproximativ 8 centimetri. Ultimul mare seism care a avut un impact asemanator este cel din 2004, petrecut in Sumatra, care a scurtat durata unei zile pamantesti cu 6,8 milisecunde si a modificat axa Pamantului cu 7 centimetri.

Comerciantii chinezi vor sa scape de gheata arctica

Comerciantii chinezi vor sa scape de gheata arctica. Cel mai mare poluator al planetei vrea sa profite de topirea ghetarilor din zona arctica, pentru a-si face mai usor drum spre Europa. Daca drumul de la Shanghai spre Hamburg s-ar face taind actualii ghetari, comerciantii chinezi ar castiga 6.400 de kilometri la fiecare drum. Asadar, o consecinta a topirii ghetarilor este că in urmatoarele decenii vom asista la deschiderea unei rute comerciale marine permanente in aceasta regiune. Cum mare parte din economia Chinei este bazata pe comertul exterior (aproape jumatate din produsul intern brut fiind dependent de transporturi navale), iar interesul asiaticilor nu este o surpriza. Drumul de la Shanghai la Hamburg s-ar scurta cu 6.400 de kilometri in timpul verii. Costul asigurarilor pentru transportul pe ruta traditionala prin Canalul Suez s-a marit de 10 ori din cauza pirateriei, iar tarile nordice ar putea deveni in acest fel noua poarta spre Europa pentru China.

Un aisberg imens desprins din Antarctica pune in pericol viata marina din regiune

Un ghetar de dimensiunea statului Luxemburg s-a desprins de Antarctica luna aceasta si ar putea bloca o regiune in care este produsa un sfert din apa marina rece si densa de pe glob. Oamenii de stiinta sunt de parere ca aisbergul lung de 78 km si lat de 39 km pune in pericol coloniile de pinguini imperiali din zona. Aceasta pentru ca pasarile emblematice ale Antarcticii ar putea fi nevoite sa calatoreasca foarte departe pentru a mai gasi hrana. Ghetarul proaspat desprins era un mediu propice unde cresteau alge, mai ales primavara. Potrivit cercetatorilor, ghetarul va afecta nu doar sursele de hrana, si inerent vietatile salbatice, dar ar putea genera modificari ale climei la nivel global. Exista insa si voci care sustin ca transformarile antrenate de formarea noului aisberg nici nu vor opri sistemul de circulatie al curentilor si nici nu vor afecta clima.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro