Sari direct la conținut

[P] De ce au nevoie elevii români pentru competențe PISA mai bune

De ce au nevoie elevii români pentru competențe PISA mai bune
De ce au nevoie elevii români pentru competențe PISA mai bune, Sursa Foto - novakid.ro

Ritmul alert de trai din prezent a transformat gândirea creativă într-o abilitate esențială atât pentru copii, cât și pentru adulți. Gândirea creativă implică flexibilitate decizională, generarea de soluții și identificarea alternativelor optime, alături de adaptabilitate, atribute care facilitează dezvoltarea unei societăți. Specialiștii în educație agreează cultivarea gândirii creative de la vârste cât mai fragede, șlefuind în timp numeroase alte aptitudini sociale și profesionale. Și totuși, acest lucru poate fi destul de provocator pentru sistemul educațional tradițional, concentrat în mare măsură pe transferul de informații și pe verificări periodice, care au ca efect memorarea, ci nu asimilarea cunoștințelor.

Elevii români, sub media OCDE la gândire creativă

Capacitățile creative în mediul școlar nu pot fi neglijate, motiv pentru care Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) le-a evaluat în testele PISA. În Volumul III, care prezintă rezultatele celei mai recente examinări, elevii români au obținut un scor mediu de 26 de puncte din 60, ceea ce înseamnă că s-au plasat sub media generală de 33 de puncte. Mai mult decât atât, doar 14% dintre participanții din România au avut parte de performanțe de top la capitolul gândire creativă, în timp ce în Finlanda aproximativ 4 din 10 elevi s-au bucurat de o astfel de reușită.

Există însă deschidere pentru progres din partea copiilor, fapt susținut prin datele despre abilitățile socio-emoționale: 85% dintre respondenții români afirmă că vor să ştie cum funcţionează lucrurile, 76% doresc să înţeleagă de ce oamenii se comportă în maniera în care o fac, iar 62% au determinarea de a-și duce sarcinile la bun sfârşit, chiar şi când acestea devin mai grele decât păreau a fi în primă fază.

Pentru a veni în sprijinul școlarilor, Ministerul Educației a formulat o serie de direcții de acțiune pentru unitățile de învățământ. Printre sugestii se numără integrarea creativității în toate disciplinele (prin activități și proiecte care să solicite gândirea creativă), adoptarea unor noi metode de predare și învățare (precum învățarea prin investigație sau cea prin jocuri, sub formatul gamification), integrarea tehnologiei digitale, pentru a facilita explorarea creativă, dar și evaluarea formativă (prin oferirea de feedback continuu și constructiv).

Desigur, există deja platforme care au inclus în strategiile lor toate aceste instrumente, precum școala de engleză online pentru copii Novakid, care a devenit un exemplu de bune practici și de performanță educațională.

Dovada că învățarea ludică este o soluție eficientă

Înțelegerea caracteristicilor individuale ale elevilor, orientarea către metodologii moderne și valorificarea avantajelor tehnologice pot transforma procesul de învățare într-o reală plăcere. Încă de la lansare, Novakid oferă cursuri de engleză online pentru copii inedite, care pun accent pe pasiunile fiecărui cursant și conturează un mediu educațional distractiv, în care juniorii interiorizează cunoștințele prin joc și privesc studiul drept o activitate relaxantă.

Profesorii trebuie să fie specializați în lucrul cu anumite categorii de vârstă și să utilizeze metode de predare adaptate, ca răspunsul fizic total sau modelarea limbajului, menținând astfel atenția cursanților și accelerându-le evoluția. Rolul lor este unul extrem de important nu doar pentru deprinderea cunoștințelor teoretice, ci și pentru dezvoltarea abilităților sociale și a gândirii creative. Este esențial ca meditatorii să exploreze interesele micilor studenți, iar apoi, în cadrul lecțiilor, să construiască o relație puternică de încredere.

Andreas Schleicher, director pentru Educație și Competențe în cadrul OCDE, subliniază că „profesorii pot debloca creativitatea elevilor încurajându-i să exploreze, să genereze idei noi și să reflecteze asupra lor. Nu este o coincidență faptul că sistemele performante integrează ghiduri formale privind dezvoltarea și evaluarea creativității elevilor în mod direct (…) Încurajarea și dezvoltarea abilităților de gândire creativă le dau putere elevilor să inoveze, să rezolve probleme și să se adapteze într-o lume în continuă schimbare”.

Elena Campanella, Director al Corpului Profesoral Novakid, completează: „Este necesar ca profesorii să inițieze discuții, să-i îndemne pe elevi să-și facă ideile sau experiențele legate de temele lecției auzite. Această practică nu numai că ajută la exersarea materiei, dar îi determină pe copii să-și îmbunătățească abilitățile de ascultare și să respecte perspective diverse. Se recomandă și folosirea jocurilor de rol, a simulărilor sau a scenariilor din viața reală, ce solicită aplicarea cunoștințelor teoretice în contexte asemănătoare celor din interacțiunile zilnice. Astfel sunt valorificate competențele academice, dar și abilitățile generale de comunicare”.

INTERVIURILE HotNews.ro