Sari direct la conținut

De ce promovabilitatea la Bacalaureat în unele județe sărace e mai mare decât unde sunt licee de renume. Expert: „Implicarea tinerilor din zone bogate nu e atât de mare tocmai pentru că au acces la mai multe resurse”

HotNews.ro
De ce promovabilitatea la Bacalaureat în unele județe sărace e mai mare decât unde sunt licee de renume. Expert: „Implicarea tinerilor din zone bogate nu e atât de mare tocmai pentru că au acces la mai multe resurse”
Candidati la examenul de Bacalaureat privesc rezultatele- FOTO: Inquam Photos / Bogdan Danescu

La examenul de Bacalaureat din acest an s-a văzut că promovabilitatea în unele județe mai slab dezvoltate a depășit-o pe cea din județe considerate bogate. HotNews a discutat cu o expertă în sociologia familiei care ne-a explicat de ce copiii din unele zone mai puțin dezvoltate economic au rezultate mai bune decât cei din județe bogate, cu instituții de învățământ mai bine cotate.

În topul județelor cu cel mai mare procent de promovare se află Galați, Brăila și Bacău, care anul trecut au înregistrat un PIB/cap de locuitor mic în comparație cu celelalte județe.

De ce tinerii din unele județele mici au rezultate mai bune?

O explicație pentru acest fenomen  ar putea fi aceea că în comparație cu elevii din marile orașe, cei care provin din județe mici sau medii au o motivație mai mare, pentru că doresc să se afirme la nivel educațional.

„În zonele mai slab dezvoltate, copii respectivi, știind că intră în competiție cu cei din zonele mai dezvoltate, sunt mai motivați pentru a învăța și pentru a ajunge la rezultate bune. Se știe că tinerii care provin din familii cu posibilități mai reduse nu prea fac meditații, iar asta face ca efortul lor personal, timpul dedicat învățării, felul în care se implică și responsabilitatea lor să fie mai mare decât cea a tinerilor din zonele bune, pentru care foarte multe fac profesorii meditatori sau părinții”, a explicat, pentru HotNews.ro, Maria Voinea, profesor universitar la Facultatea de Sociologie a Universității din București și specialist în sociologia familiei.

De altfel, multe județe cu un PIB/locuitor ridicat nu au avut o rată de promovabilitate foarte mare. De exemplu, atât Timiș, cât și Arad și Gorj au un PIB/cap de locuitor destul de ridicat în 2021 comparativ cu celelalte județe (88.534 lei, 56.556 lei, respectiv 57.029 lei), dar în ceea ce privește rata de la bacalaureat, se situează destul de jos în topuri, cu o rată de 79,80% și respectiv 79,40% și 78,50%.

„În general, implicarea emoțională a tinerilor din zonele mai dezvoltate nu este atât de mare, tocmai pentru că au acces la mai multe resurse”, a mai menționat specialista Maria Voinea.

Discrepanța cea mai pregnantă este însă în județul Ilfov, care deși se află pe locul 6 în top în ceea ce privește gradul de dezvoltare (cu 65.445 lei), anul acesta a fost județul care a înregistrat cea mai mică rată de promovabilitate la examenul maturității, adică 64%.

Trebuie menționat că există și județe unde gradul de dezvoltare se află într-o relație direct proporțională cu rata de promovare la Bacalaureat.

În 2021, Municipiul București a înregistrat cel mai mare PIB pe cap de locuitor (168.000 lei), iar în ceea ce privește rata de promovare la Bacalaureat de anul acesta, se situează pe locul 5 din top.

Județul Cluj se menține, de asemenea, în ambele topuri cu o rată de promovare de 90,30% în acest an și un PIB/cap de locuitor de 88.169 lei în 2021, fiind situat pe locul 2 din acest punct de vedere. De altfel, trebuie remarcat că în ultimii 20 de ani clujenii au avut un ritm de dezvoltare mult peste cel al Capitalei.

Asemănătoare sunt și județe precum Brașov, Sibiu și Iași, unde atât rata de promovabilitate, cât și produsul intern brut se mențin la un nivel destul de ridicat.

Problema persistă însă în unele județele foarte slab dezvoltate, cum este Giurgiu (29.469 lei), care se situează pe ultimele locuri în ambele topuri.

De ce există aceste decalaje?

Conform expertei în sociologia familei, există o multitudine de factori care pot influența procesul de obținere a acestor rezultate la bacalaureat, unii personali, legați de motivație și implicare, și alții mai generali, care țin de zona de proveniență sau de nivelul de pregătire și implicare al profesorilor de la clasă și al familiei.

Foarte mult contează însă și modul în care elevul se descurcă în toți cei 4 ani de liceu, consideră Maria Voinea, deoarece, dacă un copil învață constant, el va avea șansa să obțină rezultate mai mari în comparație cu cineva care nu și-a dat interesul atât de mult în anii anteriori.

INTERVIURILE HotNews.ro