Sari direct la conținut

Cele mai „verzi” Jocuri Olimpice din istorie: meniuri vegetariene, paturi din carton și scaune din capace reciclate

HotNews.ro
Camera din satul olimpic a două jucătoare din echipa națională de handbal a Germaniei. Foto: Profimedia
Camera din satul olimpic a două jucătoare din echipa națională de handbal a Germaniei. Foto: Profimedia

Francezii promit cele mai ecologice Jocuri Olimpice de până acum și anunță o serie de inițiative menite să reducă amprenta de carbon la jumătate față de Londra 2012 și Rio 2016.

Thomas Bach, președintele Comitetului Olimpic Internațional (CIO), a declarat pentru BBC Sport că sustenabilitatea este o problemă care îl preocupă foarte mult, subliniind că schimbările climatice reprezintă „o amenințare extrem de gravă, nu numai pentru sport, ci pentru toate viețile noastre”.

„Prin reformele agendei noastre olimpice, ne-am angajat să abordăm aceste probleme concentrându-ne pe reducerea amprentei noastre de carbon”, a mai adăugat el.

În anul 2012, la Jocurile Olimpice din Londra s-a înregistrat o amprentă de carbon de aproximativ 3,3 milioane de tone, în timp ce în 2016, la ediția din Rio, a fost de 3,6 milioane de tone.

De altfel, Jocurile din 2024 se vor desfășura în același oraș în care liderii mondiali s-au întâlnit în 2015 pentru a semna o serie de angajamente care aveau ca scop prevenirea creșterii temperaturii globale cu peste 1,5 °C.

Nu au fost construite stadioane noi

Din cele 35 de stadioane care găzduiesc evenimentul de la Paris din acest an, doar două au fost construite special, adică un centru acvatic și o arenă pentru badminton și gimnastică ritmică. 

Conform organizatorilor, aceste noi centre au fost construite prin metode care implică emisii reduse de carbon, iar centrul de înot include scaune realizate din „deșeuri locale de plastic reciclat”.

Progresul este enorm comparativ cu anii anteriori. La Londra, în 2012, s-au construit 6 noi stadioane, iar pentru Rio s-au amenajat 10 centre sportive noi permanente și 7 temporare, mai scrie BBC. 

Paturi din carton și scaune din capace de plastic

Paturile din carton reciclat din satul olimpic au fost furnizate de același producător contractat la Jocurile Olimpice din Tokyo din 2020. 

Acestea au devenit ținta ironiilor la evenimentul din Japonia, după ce alergătorul american Paul Chelimo le-a numit „paturi antisex” puse pentru a evita relațiile intime între sportivi, pentru că ar fi cedat sub greutatea mai multor persoane. „Mitul” a fost spulberat de gimnastul irlandez Rhys McClenaghan, care s-a filmat sărind în pat, postare redistribuită pe Twitter și de contul oficial al JO 2020. 

La Paris, în zona sportivilor, vor exista și „mese de cafea realizate din butoaie reciclate, fotolii puf din pânză de parașută și scaune din capace de sticle reciclate”, au mai precizat organizatorii.

Meniuri pe bază de plante și ingrediente din producția locală

Organizatorii promit că vor dubla proporția de ingrediente pe bază de plante din meniurile disponibile spectatorilor și angajaților și vor procura 80% din ingrediente din producția agricolă locală, pentru a reduce poluarea pe care o implică transportul.

De asemenea Place de la Concorde, care va găzdui sporturile urbane, va servi exclusiv mâncăruri vegetariene.

Stadioanele vor fi legate la rețeaua publică de electricitate

La Jocurile anterioare, unele stadioane s-au bazat pe generatoare diesel pentru energie. La Paris, organizatorii au promis că se vor concentra pe conectarea stadioanelor la rețeaua publică de electricitate, iar acestea vor putea fi folosite și după finalizarea jocurilor.

Pentru a ușura transportul între stadioane există o rețea de piste de biciclete de 60 de kilometri care leagă toate locațiile olimpice. Din totalul ei, 30 de kilometri au fost construiți în perioada premergătoare Jocurilor Olimpice.

Căldura extremă și poluarea apei

Cercetătorii de la Universitatea din Portsmouth atrag atenția, într-un raport denumit „Rings of Fire”, în legătură cu efectele căldurii extreme asupra sportivilor.

Potrivit specialiștilor, temperaturile medii din iulie și august au crescut cu 2,4°C și, respectiv, 2,7°C în cei 100 de ani de când Jocurile Olimpice s-au desfășurat ultima dată în Franța, în 1924.

Astfel, 2.500 de unități de răcire temporare vor fi instalate în satul olimpic care fusese inițial proiectat fără aer condiționat.

De asemenea, au existat îndoieli în legătură cu posibilitatea desfășurării evenimentelor de triatlon și înot în ape deschise în râul Sena, după ce luna trecută acesta nu a trecut testele de calitate a apei.

Totuși, pentru a dovedi că apele sunt sigure, săptămâna trecută, primărița Parisului Anne Hidalgo, și alți membri ai Comitetului Olimpic de la Paris au înotat în râu.

O altă provocare care apare în organizarea cât mai ecologică a Jocurilor Olimpice are legătură cu deplasarea spectatorilor la competiții, ceea ce poate reprezenta aproximativ 80% din emisiile unui eveniment sportiv.

Ediția din acest an de la Paris va fi prima în care biletele vor fi vândute în același timp, în mod centralizat, tuturor fanilor din întreaga lume, ceea ce ar putea face ca un număr foarte mare de spectatori să ajungă la Paris.

Thomas Bach a declarat, în acest context, că Jocurile Olimpice trebuie să ofere un echilibru între reducerea emisiilor de dioxid de carbon și „impactul deosebit pe care îl au în ceea ce privește pacea, sănătatea și reunirea întregii lumi”.

Problema sponsorilor

Pe fondul organizării Jocurilor Olimpice au apărut critici legate de sponsori.

Un exemplu este cazul Coca Cola, cel mai vechi partener al Jocurilor Olimpice, care a fost desemnat cel mai mare poluator extern de plastic din lume într-un sondaj recent al organizației neguvernamentale Break Free From Plastic.

De asemenea, pentru ediția din acest an, Toyota a promis să pună la dispoziția „familiei olimpice și paralimpice” 500 de vehicule cu combustie pe bază de hidrogen, cu zero emisii la țeava de eșapament. Un grup de cercetători, academicieni și ingineri a atras atenția, într-o scrisoare adresată CIO, că vehiculele pe hidrogen necesită de trei ori mai multă energie electrică decât cele electrice cu baterii.

Bach a răspuns afirmând că folosirea vehiculelor electrice, hibride și alimentate cu hidrogen în cadrul flotei pentru Paris 2024 a trimis „un semnal foarte puternic cu privire la reducerea amprentei Jocurilor”. De asemenea, el a subliniat că Coca Cola va folosi dozatoare pentru catering, ceea ce „va reduce plasticul folosit de ei cu 50%”.

INTERVIURILE HotNews.ro