Cioloș: Rectificarea bugetară este o atribuție a Coaliției, nu poate decide premierul singur / De ce bani ar avea nevoie acut Transporturile și Sănătatea
„Rectificarea bugetară este o atribuție a Coaliției de Guvernare așa cum și adoptarea bugetului a fost o responsabilitate a Coaliției, deci acolo se iau deciziile, nu poate să decidă premierul singur”, a declarat, marți, Dacian Cioloș, copreședintele USR-PLUS. Acesta a spus că Ministerul Transporturilor are nevoie acută de resurse suplimentare pentru acoperirea gratuităților pentru studenți și pensionari ori pentru evitarea intrării în incapacitate de plată a CFR, TAROM ori CNAIR.
Dacian Cioloș a spus că au fost deja făcute cîteva propuneri legate de rectificarea bugetară, avertizând că dacă nu se găsesc soluții, propunerea de rectificare bugetară nu are cum să fie adoptată de Coaliție și deci nici să ajungă în Guvern.
- „Avem așteptări pentru câteva ministere care nu sunt satisfacute cu ceea ce a fost propus până acum, cu ceea este pe masă și aș vrea să mă refer la Ministerul Transporturilor și la Ministerul Sănătății. Mai sunt și alte ministere care au nevoie de ajustări mai mici, ajustări care am înțeles că se vor face pentru că toate au în spate argumente.
- La Ministerul Transporturilor vreau să constat că avem o execuție bugetară bună, bugetul pe investiții se execută conform planului. Știți că toate șantierele sunt deschise, a fost o prioritate a ministrului Cătălin Drulă, acolo e o execuție bugetară foarte bună, aș spune chiar istorică dintr-un anumit punct de vedere pentru că se lucrează pe toate șantierele. Banii pentru investiții până la sfârșitul anului vor fi cu siguranță investiți.
- Dincolo de execuția bugetră pe partea de investiții există o altă parte a bugetului MT care vizează buna funcționare a unor instituții structuri companii care se află în subordinea ministerului.
- Vom solicita o creștere a sumei față de ceea ce a fost propus la rectificare pentru subvențiile transport calatori si la CFR si la Metrorex. Aici statul roman are niste angajamente de a acoperi aceste cheltuieli prin lege. Este vorba de interesul calatorilor si de buna funcționare a acestor companii.
- Apoi va mai fi nevoie de o suplimentare pentru a acoperi gratuitățile pentru studenți și pensionari. Chiar și cu reducerea costurilor gratuităților pentru studenți de la 100% la 50% aici statul are niște obligații pentru că costurile respective nu sunt prevazute de lege in limita bugetului disponibil ci ele trebuiesc acoperite atat cat cheltuie CFR pe gratuităti pentru studenți si pensionari. Aici bugetul este deja consumat, deci este nevoie de o suplimentare.
- La întreținerea drumurilor si a cailor ferate – lucrările se execută și aceste costuri trebuie acoperite.
- La CFR Călători și Tarom, companii care au fost afectate de restrictiile privind COVID, guvernul a negociat cu CE un ajutor financiar. Prin acel ajutor care e un minim necesar pentru aceste companii, doar o mică parte a fost acoperită de buget, deci va fi nevoie de diferență pentru ca aceste companii să nu intre în incapacitate de plată.
- Și apoi pentru ca CNAIR-ul ca să nu intre în incapacitate de plată sau să nu i se blocheze conturile, are niște datorii de plătit pe baza unor decizii ale unor curți de arbitraj pe anumite proiecte. Sunt decizii din 2020 care trebuiesc plătite în acest an și acolo este interesul nostru al tuturor ca CNAIR să poată funcționa si aceste cheltuieli trebuie acoperite.
- La Ministerul Sănătății mai este nevoie de o suplimentare pentru plata personalului și aici mă gandesc în primul rând la sporuri legate de combaterea COVID. Sunt decizii din 2020 sau pe baza unor legi adoptate din 2020 si Ministerul Sanătății are nevoie de bani și în a doua jumătate a acestui an pentru asta.
- Apoi mai e nevoie de o suplimentare la cheltuieli bunuri și servicii pentru vaccinări, pentru campania de vaccinare, pentru servicii de ambulanță, pentru alte vaccinuri în afară de anti-COVID și medicamente si tratamente.
- O altă suplimentare va fi necesară pentru centrele de vaccinare pentru ca acestea sa poată să-și desfășoare activitatea – alocarea bugetară ințială nu a acoperit costurile pe tot anul. Sunt bani de care avem nevoie pentru ca MS sa fie pregătit si pentru valul 4 care vedem ca se apropie cu pași repezi.
- Dacă nu găsim soluții nu avem cum sa adoptăm propunerea de rectificare.
Cioloș a făcut aceste declarații după ședinta biroului national USR-PLUS, în care s-a discutat pe marginea ședinței Coaliției care va avea loc astăzi.
Premierul Florin Cîţu a declarat, marţi, că vor exista modificări cu siguranţă faţă de forma iniţială a rectificării bugetare şi şi-a exprimat speranţa că aceasta va fi aprobată cât mai curând. Reamintim că în ultimele zile au existat discuții și negocieri în coaliție pe sumele propuse la rectificarea bugetară pentru Ministerul Transporturilor, Ministerul Sănătății și Ministerul Dezvoltării.
Potrivit surselor HotNews.ro Ministerul Transporturilor, Ministerul Sănătății și Ministerul Dezvoltării au șanse să primească bani în plus comparativ cu sumele prevăzute în draftul privind rectificarea bugetară.
Reamintim că rectificarea bugetară făcută de ministrul interimar al Finanțelor și premierul Florin Cîțu a creat nemulțumiri în interiorul Coaliției. Partenerii de guvernare USR și UDMR au cerut mai mulți bani la ministerele pe care le au în subordine, mai exact la Transporturi, Sănătate și Dezvoltare.
Ministerul Transporturilor a solicitat 3 miliarde de lei și a primit la rectificare, potrivit draftului publicat de Guvern, doar 322 milioane lei.
De asemenea, în draftul proiectului de rectificare bugetară Ministerul Dezvoltării condus de Cseke Attila a primit un plus 1,8 miliarde de lei în condițiile în care ministerul a cerut circa 4 miliarde de lei pentru proiectele începute prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL – fazele 1 și 2).