Cel mai nou film românesc premiat internațional a apărut în cinematografe. Întrebarea la care regizorul a răspuns cu un „DA” hotărât
„Anul Nou care n-a fost”, cel mai nou lungmetraj românesc premiat la unul dintre marile festivaluri internaționale de film, a apărut marți și în cinematografele din România. Bogdan Mureșanu, regizorul filmului, a răspuns cu un „DA hotărât” unei întrebări legate de importanța momentului în care apare filmul.
Anul Nou care n-a fost, lungmetrajul de debut al regizorului român, a avut premiera internațională în data de 1 septembrie la Festivalul de Film de la Veneția, unde avea să câștige Premiul Orizzonti pentru cel mai bun film.
Începând cu 2004, Premiul Orizzonti este decernat anual la prestigiosul festival internațional de film de la Veneția celui mai bun lungmetraj venit de la un regizor debutant sau unei pelicule care se înscrie în tendințele estetice și expresive ale momentului.
Premiul acordat filmului românesc la ceremonia de închidere a Festivalului Internațional de Film de la Veneţia a venit după ce în cadrul acestuia el a fost recompensat de asemenea cu Premiul FIPRESCI – oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film și cu Premiul Bisato d’Oro al criticilor independenţi, pentru cel mai bun scenariu.
Filmul este o tragicomedie a cărei acţiune se desfăşoară într-o singură zi, înaintea Revoluţiei din 1989, în care personajele caută normalitate, siguranţă, iubire, libertate şi sens, într-o lume absurdă, alimentată de frică.
Lungmetrajul lui Bogdan Mureșanu a fost difuzat de atunci în cadrul mai multor evenimente de gală la diferite cinematografe din România, însă el a avut abia marțea aceasta premiera sa generală în țară.
Filmul „Anul nou care n-a fost” apare în cinematografe într-o perioadă cu miză electorală pentru România
Nou film marchează debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mureșanu, însă el a semnat anterior ca regizor 3 scurtmetraje.
Unul dintre ele a fost Cadoul de Crăciun, scurtmetrajul său din 2018 care a câștigat nu mai puțin de 33 de premii la festivalurile internaționale. Acțiunea din Cadoul de Crăciun se petrece în seara zilei de 20 decembrie 1989, când o scrisoare către „Moș Gerilă” a micuțului Marius transformă seara părinților într-un coșmar, potrivit descrierii publicate de Cinemagia. În jur de 16 minute din scurtmetrajul ce durează 23 de minute au fost remontate și incluse de regizorul român în filmul premiat acum la Veneția.
În Tuns, ras și frezat, scurtmetrajul său de debut din 2012, el abordează povestea unui frizer în vârstă in scaunul căruia vine pentru un bărbierit fostul torționar, jucat de Victor Rebengiuc.
Drept urmare, HotNews l-a întrebat pe Mureșanu într-un interviu pe care ni l-a acordat înainte să plece la Veneția pentru a-și prezenta noul film dacă tema Revoluției din 1989 una predilectă pentru el ca regizor.
„Da, pentru mine este și momentul în care țara în care mă născusem s-a trezit dintr-un somn istoric lipsit de umanitate. Revoluția a fost ca o revelație colectivă”, a răspuns acesta.
„Din păcate, însă, nu a durat mult acel extaz. Ne-am cufundat la loc pentru câțiva ani într-o dezamăgire continuă produsă de noua clasă politică, în fapt, vechii oameni în vremuri și posturi noi”, a subliniat el.
L-am întrebat de asemenea dacă crede că mesajul filmului Anul Nou care n-a fost i se pare mai important acum, când România se pregătește să organizeze alegeri parlamentare și prezidențiale, decât dacă el ar fi apărut într-un an care nu era unul electoral.
„Un DA hotărât! Pentru cine mai are umbre de îndoială și urme de nostalgie, filmul ăsta ar putea să trezească o reacție puternică la tot ce înseamnă autoritarism, abuz de putere, jocuri de culise și tot ce poate fărâmița capitalul social pe care l-am dobândit cu greu în acești 35 de ani de la Revoluție”, a răspuns acesta.
Interviul acordat HotNews.ro de către Bogdan Mureșanu despre filmul său premiat la nivel internațional poate fi citit integral AICI.