Ce s-a întâmplat în India dupa ce țara a interzis TikTok. „Toate acele milioane de conturi sunt încă acolo. Este interesant să vedem de ce TikTok le-a păstrat”
Povestea interzicerii acum 4 ani a TikTok în India arată că utilizatorii se adaptează rapid, dar și că atunci când TikTok moare, o mare parte din cultura sa moare odată cu el, relateaza BBC.
Acum patru ani, India era cea mai mare piață pentru TikTok. Aplicația avea 200 de milioane de utilizatori, număr cu tendință de creștere, și era folosită pentru promovarea unor subculturi, iar uneori era o oportunitate de schimbare a vieții pentru creatorii de conținut și influenceri. TikTok părea de neoprit, până când tensiunile acumulate la granița dintre India și China s-au transformat în violențe soldate cu morți.
După ciocnirile de la graniță, guvernul indian a interzis aplicația pe 29 iunie 2020. Peste noapte, TikTok a dispărut, însă conturile și clipurile TikTok-ului indian sunt încă online, înghețate în timpul în care aplicația tocmai se transforma într-un gigant cultural.
„Oamenii aveau expunerea ce le-a fost refuzată”
Situația din India poate oferi o avanpremieră pentru ce se poate întâmpla în Statele Unite, scrie BBC.
În aprlie 2024, președintele Joe Biden a promulgat o lege ce ar putea duce la interzicerea TikTok în SUA, marcând un nou capitol al unei dispute cu amenințări și legi inaplicabile. Noua lege solicită companiei care deține aplicația, Byte Dance, să-și vândă acțiunile în următoarele nouă luni, cu posibilitatea prelungirii termenului pentru încă trei, ori riscă interzicerea.
ByteDance a anunțat că nu are niciun gând să vândă platforma de social media, însă pe 6 decembrie un tribunal federal a respins cererea companiei de anulare a legii.
Astfel, platforma va deveni indisponibilă pe 29 ianuarie, deși unii dintre observatori cred că acest dosar va ajunge la Curtea Supremă.
Interzicerea unei aplicații majore de social media ar fi un act fără precedent în istoria tehnologiei americane, chiar dacă soarta disputei juridice rămâne deocamdată incertă.
Experiența indiană arată, însă, ce se poate întâmpla când o țară de prim rang șterge TikTok din telefoanele cetățenilor săi.
India nici măcar nu este singura țară care a făcut acest lucru: în noiembrie 2023, și Nepal a interzis aplicația, iar Parkistan a implementat o serie de interdicții temporare din 2020 încoace. Cum 150 de milioane de americani folosesc TikTok, cazul Indiei arată că utilizatorii se adaptează rapid, însă atunci când TikTok moare, o mare parte din cultura sa moare și ea.â
„Am început să vedem mai mult din oamenii de la sate, care nu ar fi visat să aibă urmăritori sau să facă bani din asta”
Sucharita Tyagi, un critic de film din Mumbai, avea 11.000 de urmăritori când TikTok a fost blocat, iar unele dintre clipurile sale aveau milioane de vizualizări.
„TikTok era uriaș. Oameni din toată țara se reuneau pe rețea, dansând, urcând clipuri satirice, postând despre modul în care își organizează gospodăria dintr-un orășel de munte. Un număr mare de oameni care deodată aveau expunerea ce le-a fost întotdeauna refuzată, dar care acum era posibilă”, spune Tyagi.
Aplicația a fost un fenomen aparte pentru că algoritmii săi dădeau oportunități pentru utilizatorii din India rurală să găseacă un public sau chiar să devină celebri, lucru ce nu era posibil pe alte aplicații.
„A democratizat crearea de conținut pentru prima dată. Am început să vedem mai mult din oamenii de la sate, aflați la un nivel destul de jos pe scara socio-economică care nu ar fi visat să aibă urmăritori sau să facă bani din asta, iar algoritmul TikTok le-a livrat conținutul către utilizatori care voiau să-l vadă”, spune analistul Prasanto K. Roy.
Comunitățile de nișă din SUA, periclitate de o eventuală interzicere
TikTok are o semnificație culturală similară și în Statele Unite, unde comunitățile de nișă înfloresc, iar un număr incert de mici creatori de conținut sau mici afaceri se bazează pe aplicație. Este genul de succes mai rar întâlnit pe alte platforme de social media.
Instagram, de exemplu, este reglat pentru consumul de conținut de pe conturi cu număr mare de urmăritori, în timp ce TikTok pune accent mai mare pe stimularea utilizatorilor obișnuiți să posteze cât mai mult.
Când TikTok a fost interzis în India, guvernul a luat decizii similare care vizau și alte 58 de aplicații chinezești, inclusiv câteva care devin din ce în ce mai populare în SUA, precum aplicația de shopping de haină Shein. În anii următori, India a interzis peste 100 de aplicații chinezești, cu toate că negocieri recente au readus online varianta indiană a Shein.
Același lucru se poate întâmpla și în Statele Unite. Noua lege creează un precedent și un mecanism pentru guvernul americani să scape și de alte aplicații din China. Preocupările legate de viața privată și de securitatea națională pe care le-au exprima politicienii despre TikTok s-ar putea aplica și pentru o gamă mai largă de alte companii.
Când o aplicație populară este îndepărtată, altele încearcă să umple locul lăsat gol. „Odată cu interzicerea TikTok s-a deschis o oportunitate de multe miliarde de dolari. Mai multe startup-uri indiene s-au lansat sau și-au schimbat obiectivele pentru a umple acest gol”, spune Nikhil Pahwa, fondatorul site-ului de știri MediaNama.
Timp de mai multe luni, presa indiană specializată în tehnologie a fost inundată de știri privind noi companii de social media, precum Chingari, Moj și MX Taka Tak. Unele au obținut succes, atrăgând investiții, foste vedete de pe TikTok sau chiar sprijin guvernamental. Piața indiană a fost fragmentată între aplicațiile care se luptă pentru dominați, însă această goană post-TikTok nu a durat mult.
Meta și Google, principalii câștigători
În august 2020, Instagram a lansat un feed pentru clipuri video intitulat Reels. YouTube a urmat la scurtă vreme cu Shorts, o imitație după TikTok. Instagram și YouTube erau deja consolidate în India, iar startup-urile noi nu au avut nicio șansă în fața lor.
„A fost multă vâlvă în jurul alternativelor la TikTok, dar majoritatea s-au stins pe termen lung. La final, cea care a beneficiat cel mai mult este probabil Instagram”, a declarat Prateek Waghre, director executiv la Internet Freedom Foundation, o organizație indiană de advocacy.
Nu a durat mult până când cei mai mari creatori de conținut și fanii lor s-au mutat pe aplicațiile Meta și Google, iar mulți au avut același succes.
Geet, un influencer indian, a ajuns o adevărată vedetă pe TikTok, predând „engleza americană”, la care se adăugau sfaturi de viață și discursuri motivaționale. Avea 10 milioane de urmăritori pe cele trei conturi de TikTok. Într-un interviu acordat BBC în 2020, Geet era îngrijorată de viitorul carierei sale, însă patru ani mai târziu are aproape cinci milioane de urmăritori pe Instagram și YouTube.
Însă utilizatori și experți au spus că ceva s-a pierdut în tranziția post-TikTok. Poate că Instagram și YouTube au înhățat traficul TikTok, însă acestea nu au recreat spiritul TikTok-ului indian.
„TikTok avea o bază diferită de utilizatori și creatori. Aveai fermieri, zidari și oameni din micile orașe care încărcau clipuri, ceea ce nu se mai vede la fel de multe pe Reels sau pe Shorts. Mecanismul de descoperire al TikTok era cu totul altul”, spune Pahwa.
Dacă TikTok va fi interzis în SUA, peisajul de pe social media ar putea urma o cale similară. La patru ani de la interdicție, Instagram și YouTube s-au consolidat drept locul clipurilor scurte. Chiar și LinkedIn experimentează cu un feed video în stilul TikTok.
Competitorii au dovedit că nu era nevoie să recreeze cultura TikTok ca să obțină succes. Este posibil, dacă nu chiar probabil, să dispară conținutul foarte localizat sau de nișă, ca în India. De fapt, ramificațiile culturale în SUA ar putea fi chiar mai vaste. Aproape o treime dintre americanii cu vârsta în intervalul 18-29 de ani își iau știrile de pe TikTok, potrivit unui studiu al Pew Research Center.
China poate recurge la represalii
India avea 200 de milioane de utilizatori TikTok la o populație de 1,4 miliarde. În SUA sunt 170 de milioane, mai bine de jumătate din populația țării. „Când India a interzis TikTok, aplicația nu era «monstrul» care este acum. S-a transformat într-o revoluție culturală doar în ultimii ani. Cred că interzicerea în America va avea un impact mult mai mare”, crede Tyagi.
Diferit este și răspunsul TikTok. Compania s-a angajat într-o luptă judiciară cu guvernul american, demers pe care nu l-a făcut în India. „Companiile chinezești au motive solide să ezite să meargă într-un tribunal indian împotriva guvernului acestei țări. Ele nu cred că instanțele vor fi îngăduitoare față de ele”, a estimat Roy.
Interzicerea în India a fost imediată, cu efect în numai câteva săptămâni. Contestația TikTok din SUA ar putea bloca legea timp de ani întregi și nu este sigur că aceasta ar putea supraviețui deciziei finale.
De asemenea, este mult mai posibil ca interzicerea în SUA să declanșeze un război comercial cu China. Dacă prezența industriei tech indiene în China este aproape inexistentă, cea americană oferă multe posibilități pentru represalii. China a lansat deja o capmanie de „delete America” și înlocuiește tehnologia americană cu alternative interne.
Pierderea TikTok nu a afectat veniturile obținute de Tyagi, dar a descoperit, cu ocazia unei călătorii în SUA, că profilul ei era încă activ. A și postat câteva clipuri și a primit răspunsuri de la indieni care trăiesc peste granițe. „Toate acele milioane de conturi sunt încă acolo. Este interesant să vedem de ce TikTok le-a păstrat. Poate că speră că India le va permite să revină”, a spus ea.