„Cărticica roșie”. Înainte de posibila interzicere a TikTok în SUA, americanii fug în masă pe o altă rețea chineză / Există și probleme de interacțiune: „Preferăm să nu vorbim despre asta aici”
Aplicația de socializare chineză RedNote are parte de un aflux masiv de noi utilizatori în condițiile în care „sora” sa chineză TikTok urmează să fie interzisă începând de duminică în SUA în cazul în care Curtea Supremă nu va lua vineri o decizie în favoarea companiei chineze la contestația depusă.
RedNote, o companie mai puțin cunoscută în afara Chinei se grăbește să profite de valul de noi utilizatori, dar în același timp trebuie să rezolve delicata problemă a moderării conținutului în limba engleză, au declarat surse Reuters.
Aplicația RedNote se numește în chineză Xiaohongshu, ceea ce se traduce prin „Cărticica roșie”, același nume pe care l-a avut și cunoscuta culegere de învățăminte a fostului lider comunist Mao Zedong în timpul așa-numitei „Revoluții culturale” din China din anii `60 și `70.
„Preferăm să nu vorbim despre asta aici”
Luni, în cadrul unui chat pe RedNote intitulat „Refugiații TikTok”, au intrat peste 50.000 de utilizatori americani și chinezi.
Utilizatorii chinezi, cu un oarecare sentiment de nedumerire, le-au urat bun venit omologilor lor americani și au făcut schimb de impresii cu ei pe teme precum mâncarea și șomajul în rândul tinerilor.
Ocazional, însă, americanii au intrat pe un teritoriu mai riscant. „Este în regulă să întrebăm dacă legile sunt diferite în China față de Hong Kong?”, a întrebat un utilizator american.
„Preferăm să nu vorbim despre asta aici”, a răspuns un utilizator chinez.
Astfel de schimburi culturale improvizate au avut loc peste tot pe RedNote, în timp ce aplicația a ajuns pe primul loc în clasamentul descărcărilor din SUA în această săptămână.
RedNote, 700.000 de descărcări în doar două zile
Popularitatea sa a fost determinată de utilizatorii americani ai rețelelor de socializare care au căutat o alternativă la TikTok, deținut de ByteDance, cu câteva zile înainte de iminenta interzicere a acesteia în Statele Unite.
În doar două zile, peste 700.000 de noi utilizatori s-au alăturat Xiaohongshu, a declarat pentru Reuters o persoană apropiată de companie.
Descărcările aplicației RedNote din SUA au crescut cu peste 200% față de săptămâna precedentă, conform estimărilor firmei de cercetare a datelor despre aplicații Sensor Tower.
A doua cea mai populară aplicație gratuită de pe lista App Store de marți, Lemon8, o altă aplicație de social media deținută de ByteDance (compania mamă a TikTok), a cunoscut și ea o creștere similară luna trecută, cu un număr de descărcări în creștere cu 190% în decembrie, respectiv 3,4 milioane.
Compania vrea să profite de atenția primită
Afluxul pare să fi luat prin surprindere RedNote, două surse familiare cu compania declarând pentru Reuters că se străduiesc să găsească modalități de a modera conținutul în limba engleză și de a crea instrumente de traducere engleză-chineză.
RedNote are o singură versiune a aplicației sale, în loc să o împartă în una pentru intern și una pentru străinătate – o raritate printre aplicațiile sociale chineze care sunt supuse regulilor interne de moderare.
Cu toate acestea, compania este dornică să profite de valul brusc de atenție, deoarece directorii îl consideră o cale potențială de a obține o popularitate globală similară cu cea a TikTok.
RedNote, un start-up sprijinit de fonduri de investiții, evaluat recent 17 miliarde de dolari, permite utilizatorilor să posteze fotografii, videoclipuri și texte despre viața lor. Compania este văzută ca o candidată la o listare pe bursa din China.
În ultimii ani, a devenit un motor de căutare de facto pentru cei peste 300 de milioane de utilizatori care vor sfaturi pe teme diverse, de la călătorii la creme anti-îmbătrânire și recomandări pentru restaurante.
Prețul acțiunilor unor societăți listate în China care colaborează cu RedNote, precum Hangzhou Onechance Tech Corp s-au apreciat rapid marți cu până la 20%, atingând astfel limita zilnică de creștere.
TikTok urmează să fie interzis de duminică în SUA
Creșterea numărului de utilizatori din SUA are loc înainte de termenul limită de 19 ianuarie până la care ByteDance trebuie să vândă TikTok sau să fie interzis în SUA pe motive de securitate națională.
TikTok ar putea fi salvată de Curtea Supremă, care va dezbate vineri contestația depusă de compania mamă ByteDance la legea care a fost adoptată de Congres cu sprijin bipartizan solid anul trecut și promulgată de președintele democrat Joe Biden.
O instanță inferioară a respins argumentul susținut de contestatarii legii conform căruia aceasta încalcă protecția Primului Amendament al Constituției SUA împotriva restrângerii libertății de exprimare.
Pe 27 decembrie, Trump a cerut Curții Supreme să suspende termenul limită din 19 ianuarie pentru vânzarea forțată a aplicației, oferind administrației ce urmează să intre în funcție oportunitatea de a găsi o soluție politică pentru problemele din acest caz. Departamentul de Justiție a îndemnat însă instanța să respingă această cerere.
TikTok este utilizat în prezent de aproximativ 170 de milioane de americani, aproximativ jumătate din populația țării, și este covârșitor de popular printre tineri și agenții de publicitate care doresc să ajungă la aceștia.
„Americanii care folosesc Rednote sunt ca un deget mijlociu ridicat la adresa guvernului SUA pentru că intervine în mediul de afaceri și chestiuni de viață private”, a declarat Stella Kittrell, 29 de ani, o creatoare de conținut din Baltimore, Maryland.
Ea a spus că s-a alăturat RedNote în speranța unor noi colaborări cu companii chineze, despre care spune că sunt utile.