Zece trenuri din Luxemburg, „pensionate” după mai bine de 30 de ani, vor ajunge în România. Fiecare vagon a parcurs 4 milioane de kilometri
Patru trenuri ale companiei feroviare de stat din Luxemburg, scoase din serviciu, vor ajunge, într-o primă fază, în România, scrie Luxembourg Times, în contextul în care căile ferate din această țară trec printr-o tranziție semnificativă.
Compania națională feroviară CFL începe să-și elimine treptat trenurile din seria 2000, cunoscute și sub numele de vagoane Z2, după mai mult de trei decenii de serviciu.
Primele patru trenuri (mai exact vagoanele 2001, 2016, 2019 și 2021) au fost deja transportate la Saarbrücken, iar ele își vor continua călătoria spre România, unde „își vor începe a doua viață”, mai scrie publicația din Luxemburg.
Informația este semnalată de către jurnalistul român Marius Comper, printr-o postare făcută pe pagina lui de Facebook miercuri seară.
Un cumpărător român a achiziționat aproape întregul stoc al acestor vehicule nostalgice, dar CFL nu a furnizat informații specifice despre locul în care vor fi amplasate trenurile în România și nici cine le-a achiziționat.
Încă șase trenuri Z2 sunt programate să fie transferate în România până la sfârșitul lunii iunie, în ce-a de-a doua fază a livrării.
CFL intenționează să înlocuiască întreaga flotă Z2 cu noile trenuri Coradia Stream High Capacity, până la sfârșitul anului 2025. Trenurile Coradia Stream High Capacity beneficiază de o creștere substanțială a capacității pasagerilor.
Ce mai scrie Luxembourg Times, potrivit lui Marius Comper:
- Fiecare vagon Z2 oferă doar 168 de locuri, în timp ce noul vagon cu trei vagoane Coradia oferă 334 de locuri, iar varianta cu șase vagoane găzduiește 692 de pasageri. Prin combinarea a până la nouă vagoane, un singur tren Coradia poate transporta peste 1.000 de pasageri așezați.
- Trenurile Z2 au fost instalate pe rețeaua feroviară din Luxemburg din 26 iulie 1990, când prima a intrat în serviciu.
- Flota a crescut în cele din urmă la 22 de vagoane, ultima fiind livrată în 1992. Din flota inițială, una a fost anulată acum câțiva ani, 20 au fost vândute României, iar una va rămâne în Luxemburg ca parte a colecției de patrimoniu feroviar local.
- Fiecare vagon Z2 a parcurs aproximativ patru milioane de kilometri în timpul serviciului său cu CFL.
- Vehiculele sunt deosebit de apreciate de mecanici pentru tehnologia lor robustă de releu, ceea ce face reparațiile mai simple în comparație cu trenurile moderne.
- Fiecare vagon are o lungime de cel puțin 50 de metri.
- Vagoanele Z2 transportate în România au fost mutate sub formă de marfă cu pantografele coborâte și fără electricitate la bord.
CFL a început deja să opereze primele exemple ale trenurilor Coradia Stream de mare capacitate din toamna anului 2024, cu un total de 34 de vagoane noi care vor fi puse în circulație până în primăvara anului 2026.
Această reînnoire a flotei face parte din strategia CFL de modernizare și extindere a capacității sale de transport de pasageri în rețeaua feroviară din Luxemburg.
