RAD Sculpture Park 2025 – un spațiu viu dedicat sculpturii contemporane, deschis tuturor. Până pe 25 mai, la CARO București, peste 100 de lucrări de artă în aer liber
La fiecare ediție RAD Art Fair ne bucurăm să putem oferi publicului larg acces gratuit la o componentă esențială a târgului: RAD Sculpture Park. Găzduit în grădinile CARO de pe malul Lacului Tei, acest spațiu unic în peisajul scenei de artă din România devine, timp de o lună, un parc al ideilor și formelor contemporane.
RAD Sculpture Park este o invitație deschisă către toți vizitatorii – fie că vin aici pentru RAD Art Fair (ce are loc în perioada 22-25 mai), fie că vin pentru tururile ghidate din weekend-uri – de a descoperi lucrări de sculptură noi, unele de mari dimensiuni, sau site-specific, interactive, gândite special pentru acest context. Suntem convinși că arta are puterea de a deschide conversații importante pentru societate, iar parcul de sculpturi este locul ideal pentru ca acest lucru să se întâmple într-un cadru natural, în aer liber.
Cu fiecare ediție, Parcul de Sculptură RAD a devenit nu doar o platformă de expunere, ci și un generator de proiecte ambițioase, oferindu-le artiștilor posibilitatea de a lucra la scară mare și de a interacționa cu un public divers. Nu toate târgurile de artă au șansa de a lucra cu un spațiu exterior atât de generos și cu adevărat frumos, în imediata apropiere a pavilionului expozițional central, iar noi prețuim această oportunitate care face ca RAD Art Fair să fie cu adevărat special.
În cadrul ediției din acest an, Banca Transilvania continuă să fie alături de RAD Art Fair în rolul de Presenting Partner, sprijinind comunitatea locală de artiști și promovând arta contemporană din România. De-a lungul timpului, Banca Transilvania s-a implicat constant în susținerea proiectelor culturale și artistice.
În 2025, curatorul Alex Radu – co-fondator RAD și fondator /SAC – propune, împreună cu echipa de arhitecți formată din Justin Baroncea și Maria Ghement, un nou parcurs expozițional care își dorește să surprindă, să provoace și să apropie publicul de arta contemporană. Daniela Palimariu, co-directoare RAD alături de Catinca Tabacaru, a stat de vorbă cu echipa Sculpture Park.
Care a fost viziunea curatorială pentru RAD Sculpture Park 2025 și cum ai ales artiștii și lucrările care să rezoneze cu spațiul exterior de la CARO?
Alex Radu: Ne-am dorit ca în cadrul acestei ediții să vorbim despre probleme actuale, nevoia de diversitate și dialog, dar și despre nevoia de artă contemporană în spațiul public/comun. Trebuie să acceptăm că suntem din ce în mai diferiți între noi și că ne place asta, ne place să ne manifestăm diferit, trăim o contemporaneitate a diferențierilor. Este un aspect care nu are nimic negativ, din contră, ne poate îmbogăți ca societate. Avem nenumărate moduri de a vedea, de a simți și de a înțelege aceeași lume. Prin urmare, avem o nevoie imperativă de a găsi moduri prin care să aducem laolaltă – în dialoguri, în compoziții, nu doar în competiții – atât diferențele, cât și asemănările dintre noi. Și avem nevoie de spațiu de întâlniri autentice (în spațiul comun), nu de izolare, de separare sau simplificări forțate, de uniformizări. În acest context, ne-am propus să folosim numărul și diversitatea mare de artiști, de voci și lucrări expuse, diversitatea de materialități, de moduri de abordare, de tematici și concepte, pentru a construi dialoguri-compoziții ca niște micro comunități (urbane) de forme, ce pot părea uneori surprinzătoare ori surprinse în intersecțiile de alei din tot parcul.
Cum ați abordat, ca echipă, provocarea de a integra sculpturi de mari dimensiuni într-un spațiu public deschis, menținând totodată o coerență conceptuală și estetică? Cum ai colaborat cu echipa de arhitecți pentru a crea un dialog între lucrările de artă și structura spațiului expozițional?
Alex Radu: Chiar tematica aleasă, vorbind despre nevoia noastră de diversitate și dialog, ne-a deschis posibilitatea și relaxarea de a crea o altfel de experiență și coerență conceptuală, estetică. Provocarea a devenit aceea de a reprezenta ideea de diversitate, de pluralitate non-ierarhică. În dialogurile cu Justin și Maria ne-am dat seama că vom avea nevoie de un număr foarte mare de artiști cu abordări diferite, de un număr încă și mai consistent de lucrări. Și, desigur, de o idee de spațializare nu doar site-specific, dar și conectată profund la intențiile curatoriale. Căutările și alegerile curatoriale au devenit imediat o activitate colaborativă, iar ei – echipa de arhitecți, Maria, Alexandra și Justin – au venit cu această propunere atât de puternică, de a crea dialoguri între lucrări în jurul intersecțiilor. Ne-am dat seama imediat că asta va deveni o muncă organizatorică sisifică de echipă, adică o muncă incredibilă de proiectare pentru ei, dar am considerat că merită în totalitate.
În ce mod a evoluat RAD Sculpture Park din 2023 până în prezent și ce elemente noi aduce ediția din 2025 în peisajul artistic românesc?
Alex Radu: Dacă primele ediții au prezentat fiecare în jur de 30 de lucrări, anul acesta prezentăm mai mult de 100 de lucrări de sculptură de la peste 50 de artiști din România și din țări precum Austria, Germania, Italia, Moldova, Polonia, Elveția și Zimbabwe.
Poți să ne ghidezi într-o plimbare prin RAD Sculpture Park 2025? Cum începe traseul, ce întâlnim pe parcurs, care sunt lucrările-cheie pe care le-ai recomanda unui vizitator care ajunge pentru prima dată în Park?
Alex Radu: Plimbarea începe chiar de la intrarea în parcul complexului CARO și se poate parcurge în orice fel, cu harta la îndemână, pentru a nu rata numeroasele spații ce găzduiesc comunități de lucrări. Diversitatea este non-ierarhică. Vă invit să observați dialogurile, așa că luați-vă timp să savurați detaliile fiecărei lucrări în parte, să povestiți despre ele cu cei de lângă voi, cu cei apropiați. Veți descoperi astfel și noi moduri a privi aceeași lucrare, respectiv aceeași intersecție-dialog. Faceți poze și căutați informații mai multe despre artiștii care au creat lucrările ce vă impresionează, dar faceți și pauze pentru o cafea, o apă, sau un pahar de vin, un prânz sau o felie de pizza, la oricare din terasele devenite piațete în complexul CARO, pentru a savura cât mai bine ideea de cum ar trebui și cum ar putea să arate spațiul comun în care ne petrecem timpul liber, ceea ce denumim uneori al treilea spațiu.
Ce soluții ați implementat pentru a asigura accesibilitatea și experiența vizitatorilor într-un spațiu expozițional în aer liber?
Maria Ghement: RAD Sculpture Park propune vizitatorilor un traseu construit prin articularea celor 5 zone cu identitate proprie din cadrul parcului CARO (Lacul, Piațeta, Pădurea, Grădina și Peluza) prin intermediul a peste 100 de lucrări.
Vizitatorii se vor orienta în spațiu cu ajutorul unui material grafic (harta parcului) care conține pozițiile obiectelor prezente în expoziția în aer liber și vor putea afla detalii despre fiecare artist participant cu ajutorul codurilor QR care se găsesc pe panourile informative din parc.
Până pe 22 mai, parcul va fi completat cu un număr suplimentar de instalații, iar conținutul hărții va fi actualizat pe baza noilor exponate.
Cum ați integrat elementele naturale ale grădinilor CARO în designul parcursului expozițional, pentru a crea o experiență imersivă?
Maria Ghement & Justin Baroncea: Parcursul a fost configurat pornind de la elementele morfologice care definesc parcul, cu intenția de a sublinia accentele subtile ale topografiei, ale spațiilor plantate și ale construcțiilor de zidărie aparentă. Fără a lucra cu obiecte de dimensiuni monumentale, am încercat să construim o rețea de locuri în care să se armonizeze obiecte cu limbaje și medialități diferite; intersecții în care dialogul dintre obiecte și fragmentele de grădină să constituie principalul material de lucru.
În intersecții se compun asamblaje spațiale din 3 sau 4 obiecte care se suprapun (uneori colonizează), se completează sau se juxtapun cu elementul natural.
Ce înseamnă pentru voi, ca arhitecți, să lucrați nu cu clădiri, ci cu sculpturi, într-un cadru natural? Cum se schimbă relația cu materialitatea și scara?
Justin Baroncea: Lucrăm cu topografia, cu elementul natural, cu oglinda de apă. Obiectele se raportează în permanență la context și unele la celelalte. Parcursul spațial pune în evidență intersecții de direcții și suprapuneri de câmpuri structurale ale lucrărilor care apar, la un moment dat ocupă scena (devin actori principali ai spațiului liber) și după dispar în spatele clădirilor, al frunzișului, al elementelor de topografie. Cu avantajul unui ritm de parcurgere lent, la pas, spațiul populat de surprize artistice devine unul de tip „explorativ”.
Utilizatorul devine descoperitor în loc de vizitator. Căutător de obiecte – care în cele mai multe cazuri nu depășesc scara umană – într-o grădină la malul lacului. Fără traseu prestabilit, cu intersecții asamblate din asamblaje. Cu varii posibilități de parcurgere care se vor multiplica atunci când va intra în scenă târgul de artă din pavilionul expozițional central.
RAD Sculpture Park va fi urmat, între 22 și 25 mai, de cea de-a treia ediție a RAD Art Fair, târgul de artă contemporană ce aduce împreună cele mai importante galerii din România. Desfășurat la CARO, RAD Fair reunește peste 120 de artiști români și internaționali, reprezentați de 28 de galerii de artă din România, dar și din Austria, Belgia, Germania și Polonia. www.radartfair.com IG: rad.fair press@radartfair.com
Articol susținut de Banca Transilvania