Elon Musk și Jeff Bezos, lupta ”cocoșilor” în spațiu
Pământul pare prea strâmt pentru a-i vedea pe multimiliardarii Elon Musk și Jeff Bezos coabitând, cei doi ducând o bătălie nemiloasă pentru a deveni următorul împărat al spațiului, relatează AFP.
Duelul dintre cei doi bărbați a dat naștere unor atacuri frecvente, uneori sub centură.
Luni seara, Elon Musk a avut un un mesaj pe Twitter deosebit de sugestiv și cu o conotație sexuală despre proiectul concurent al lui Jeff Bezos de a construi o navă spațială care să ducă astronauții pe Lună începând cu 2024, o licitație câștigată în cele din urmă de SpaceX, divizia spațială a șefului Tesla.
„Este mai mult decât o bătălie pentru spațiu”, comentează Dan Ives, analist pentru compania Wedbush. „Este o bătălie de ego-uri”.
Aceasta „a luat o întorsătură mai personală”, continuă el, întrucât cei doi bărbați, care și-au lansat companiile spațiale la începutul anilor 2.000, se află în clasamentul marilor averi.
Jeff Bezos, 57 de ani și fondatorul grupului Blue Origin, este cel mai bogat om din lume, cu 202 miliarde de dolari, în timp ce Elon Musk, 49 de ani, șeful capricios al Tesla și SpaceX, se află pe locul trei cu 167 miliarde de dolari, potrivit Forbes.
Dacă această rivalitate a fost ani de zile pe primele pagini ale ziarelor, acum se cristalizează în două proiecte majore, cel al constelațiilor de sateliți, care au ca scop dezvoltarea internetului de mare viteză, și cel al zborurilor în spațiu cu persoane la bord, legate de misiuni sau turism.
Dezvoltarea proiectelor spațiale se face la comun cu contracte publice, oferite în principal de NASA și armata americană, care subcontractează din ce în ce mai mult sectorului privat, permițând acestor companii să aibă bugete substanțiale pentru a dezvolta programe paralele în scopuri comerciale.
În acest joc, avantajul este clar acum al lui Elon Musk.
SpaceX, prin rețeaua sa Starlink, a trimis sute de sateliți pe orbită cu propriul său lansator, în timp ce Jeff Bezos, care intenționează să investească 10 miliarde de dolari în constelația sa Kuiper, nu a lansat încă niciun satelit după ce a întârziat dezvoltarea primei sale rachete.
Divizia Microsoft Azure, un specialist în calcul la distanță, și-a unit forțele cu SpaceX la sfârșitul anului 2020 într-un proiect de 10 miliarde de dolari, după o licitație a Pentagonului câștigată de Azure în detrimentul companiei Amazon.
SpaceX „a dobândit un anumit grad de încredere dinspre NASA”, notează Xavier Pasco, directorul Fundației pentru Cercetări Strategice.
Compania spațială a lui Elon Musk aprovizionează regulat Stația Spațială Internațională din 2012 și a ajuns să trimită acolo astronauți de la NASA și de la partenerii săi, inclusiv pe Thomas Pesquet luna aceasta, începând cu anul trecut.
”Simplul fapt (că SpaceX) este certificat pentru a trimite astronauți este un pas foarte important”, spune Pasco.
„Blue Origin nu oferă niciunul dintre aceste semne de încredere deoarece nu sunt operaționale”, continuă expertul.
Bezos a contestat contractul public, pentru că asta îi mai rămâne.
Șeful Amazon visează să colonizeze spațiul, după modelul fizicianului Gerard O’Neill, dar râde de visul nebun al lui Elon Musk de a coloniza Marte.
„Le spun prietenilor mei care doresc să colonizeze Marte, mergeți mai întâi să petreceți un an pe vârful muntelui Everest și spuneți-mi dacă vă simțiți bine acolo, pentru că este un paradis chiar alături”, a spus el, la o conferință din 2019, fără a-l cita pe Musk.
Dincolo de bătălia ego-urilor, există bătălia financiară.
„Bezos și Musk știu că cine va câștiga următoarea bătălie spațială va fi încoronat în termen de unu până la doi ani”, a spus Dan Ives, pentru care monetizarea acestei piețe va începe într-adevăr în 15-20 de ani și ar putea reprezenta câteva miliarde de dolari.