Sari direct la conținut

Noua afacere înfloritoare din China: să mergi la birou ca să te prefaci că lucrezi

HotNews.ro
Noua afacere înfloritoare din China: să mergi la birou ca să te prefaci că lucrezi
Bărbat chinez în fața ecranului unui calculator, FOTO: Shannon Fagan / Dreamstime.com

De aproape un an, Zonghua se trezește devreme, merge la birou și se întoarce acasă târziu noaptea. Ea repetă aceeași rutină pe care milioane de oameni din China o au zilnic. Doar că ziua ei are o particularitate: nimeni nu o plătește și nimeni nu cere rezultate.

Mulți chinezi rămân șomeri și nu au chef să dea explicații sau să se expună unor întrebări incomode din partea celor din jur. Așa că în orașele mari ale țării au început să apară spații care oferă soluția: companii care le permit oamenilor să se prefacă că lucrează, scrie El Pais.

Pentru o taxă zilnică cuprinsă între 30 și 50 de yuani (4-7 dolari), aceste companii oferă birouri, Wi-Fi, cafea, prânz și o atmosferă care imită orice mediu de lucru. Potrivit unui articol din Beijing Youth Daily, deși nu există contracte sau șefi, unele firme simulează și acest lucru: plătitorilor li se atribuie sarcini fictive și pot fi de asemenea supravegheați cu privire la modul în care își fac „jobul”.

Contra cost, teatralitatea poate atinge niveluri de neimaginat, de la prefăcătorie, manager cu propriul birou, până la punerea în scenă a unor episoade de rebeliune împotriva unui superior.

Zonghua este cantoneză și preferă să nu-și dea numele real. Sătulă de călătorii și de presiunile lumii financiare, a demisionat din funcție în primăvara anului 2024, declară ea pentru acest ziar prin intermediul unei platforme locale de socializare. „Căutam o viață mai stabilă”, scrie ea. Dar nu îndrăznește să le spună adevărul familiei sale. La început, mergea la biblioteci, dar în ultimele luni plătește o taxă lunară de 400 de yuani (55 USD) pentru un spațiu confortabil în care să-și petreacă ziua; este mult mai ieftin decât să petreci ore întregi într-o cafenea. Zonghua nu știe cât va mai dura această situație, deoarece, deocamdată, nu are niciun „succes” cu aplicațiile sale.

În primul trimestru al anului 2025, rata șomajului urban a fost de 5,3%, potrivit Biroului Național de Statistică. Însă rata șomajului în rândul tinerilor este mult mai mare: în martie, a ajuns la 16,5% în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani (excluzând studenții) și la 7,2% în rândul celor cu vârste cuprinse între 25 și 29 de ani.

Și de la începutul anului, această strategie de a păstra aparențele a câștigat teren. Xiaohongshu (Instagramul chinezesc) este plin de reclame pentru „companii care pretind că lucrează”, acumulând milioane de vizualizări. Aceste reclame provoacă, de asemenea, dezbateri. Pentru unii, este o modalitate de a ameliora presiunea psihologică; pentru alții, ele nu fac decât să alimenteze evitarea angajării și să întârzie intrarea pe piața muncii.

INTERVIURILE HotNews.ro