Sari direct la conținut

Exploziile de pe navele care transportă petrol rusesc determină armatorii să ia măsuri de siguranță. „Sabotajele arată capabilități profesioniste, de natură militară”

HotNews.ro
Exploziile de pe navele care transportă petrol rusesc determină armatorii să ia măsuri de siguranță. „Sabotajele arată capabilități profesioniste, de natură militară”
Portul rusesc Ust-Luga Foto: social media / WillWest News / Profimedia

Companiile navale grecești care merg în porturile rusești consolidează protecția vaselor după o serie de explozii misterioase care au avariat petroliere ce au legături cu comerțul de petrol al Moscovei, au declarat pentru Reuters mai multe surse din mediul armatorilor greci.

Printre măsurile adoptate sunt inclusiv inspecții subacvatice pentru a verifica existența unor obiecte străine pe carenele vaselor.

Țările occidentale au impus un val de sancțiuni asupra Rusiei, una dintre ele, decisă de țările G7, fiind impunerea unui preț maximal de 60 de dolari pe barilul de petrol exportat de Moscova. O mare parte din petrolul rusesc este exportat prin intermediul unei „flote-fantomă”, însă datele arată că și nave grecești au transportat țiței rusesc.

Companiile grecești susțin că transportul petrolului din Rusia vândut la limita de preț impusă de G7 este o activitate comercială legitimă. Însă exploziile care au avut loc în cazul a cel puțin șase nave care aveau ca destinație portul Ust-Luga de la Marea Baltică și Novorossiisk de la Marea Neagră au îngrijorat piețele.

Navele care așteaptă în apropierea porturilor rusești își vor schimba poziția la anumite intervale pentru a face amplasarea lor mai puțin previzibilă, în timp ce echipajele vor fi în alertă față de orice mișcare în jurul navei lor, a declarat una dintre sursele grecești menționate de Reuters. De asemenea, partea aflată sub apă a navelor va fi inspectată periodic de scafandri.

Până acum nu au fost făcute publice date din anchetele oficiale, însă surse de securitate au afirmat că au fost folosite mine magnetice, atașate de corpul navei.

Ucraina este principalul suspect

Trei surse din companii de securitate care activează în sectorul naval au spus că iau în calcul posibilitatea ca echipe ucrainene să fie implicate măcar în câteva dintre explozii, ținând seama de obiecțiile Kievului față de implicarea navelor grecești în transportul petrolului rusesc.

Ucraina nu a comentat până acum incidentele menționate. Cel mai recent dintre ele a avut loc pe 6 iulie, când la bordul navei Eco Wizard, care transporta gaze lichefiate, au avut loc mai multe explozii, pe când vasu era ancorat la Ust-Luga. Ministerul Transporturilor de la Moscova a precizat că nava a suferit o scurgere minoră de amoniac în timp ce era încărcată.

Operatorul grec Stealth Gas a refuzat să comenteze, iar alte surse spun că explozia indică existența unui dispozitiv care a provocat avaria.

Patru dintre petrolierele care au înregistrat explozii navigau către coasta Mediteranei după ce au trecut prin porturi rusești. Vasele care au trecut prin Rusia se confruntă „cu o expunere în creștere la sabotaj organizat de actori sponsorizați de stat sau la comandă”, a declarat Corey Ranslem, director la compania de protecție cyber și evaluare a riscului Dryad Global.

Ellie Shafik, șeful unității de informații a companiei Vanguard Tech, de management al riscului maritim, susțin că probabilitatea și caracteristicile acțiunilor sugerează că „statul ucrainean și actori aliniați statului” ar putea fi implicați.

„Strategia autorilor apare a fi un sabotaj al vaselor folosind mine magnetice. Această metodă asigură inundarea sălii motoarelor și imobilizarea navei fără să provoace distrugerea vasului sau victime printre membrii echipajului. Natura sabotajului arată capabilități profesionistă, de natură militară”, a spus Shafik.

INTERVIURILE HotNews.ro