Cum a eșuat Wizz Air în încercarea de a intra într-o nouă regiune a lumii. Acum a fost nevoită să ia o „decizie dificilă”
Wizz Air, a treia cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa, își reduce ambițiile internaționale și începând cu 1 septembrie își închide filiala din Abu Dhabi.
Compania a confirmat acest lucru într-un comunicat după ce în ultimele zile aproape toate zborurile operate de aeronavele sale cu sediul în Emiratele Arabe Unite fuseseră retrase de la vânzare, scrie Corriere della Serra, preluat de Rador Radio România.
Planurile eșuate
Cea de la Abu Dhabi trebuia să fie prima mișcare a Wizz Air de extindere în India, alte țări asiatice și o parte a Africii.
S-a dovedit a fi o misiune nereușită, cu pierderi financiare semnificative, îngreunată de probleme cu motoarele de nouă generație și de contextul geopolitic. Dar, în acelaşi timp semnalează și dificultățile tot mai mari ale transportatorului.
Concentrare pe Europa
Compania aeriană low-cost maghiară vorbește despre o „realiniere strategică” pentru a-și consolida concentrarea operațională „în Europa Centrală și de Est și pe anumite piețe din Europa de Vest”, inclusiv Italia.
Închiderea filialei din Abu Dhabi, se afirmă, „urmează unei reevaluări cuprinzătoare a dinamicii pieței, a provocărilor operaționale și a evoluțiilor geopolitice din Orientul Mijlociu”.
„O decizie dificilă, dar cea corectă”
Compania aeriană va ieși şi din joint venture-ul său cu fondul local de investiții ADQ. „Mediul operațional s-a schimbat semnificativ. Constrângerile lanțului de aprovizionare, instabilitatea geopolitică și accesul limitat la piață au făcut din ce în ce mai dificilă menținerea ambițiilor noastre inițiale”, a subliniat CEO-ul Wizz Air, József Váradi.
„Chiar dacă a fost o decizie dificilă, este cea corectă, având în vedere circumstanțele. Continuăm să ne concentrăm pe piețele noastre principale și pe inițiativele care îmbunătățesc oferta Wizz Air pentru clienți și generează valoare pentru acționari.”
Provocarea transportatorilor locali
Dificultățile în contracararea concurenței – care în Golf include și jucători majori precum Etihad și Emirates – apăruseră deja în martie, când Wizz Air a fost nevoită să anuleze lansarea rutei Milano Malpensa-Abu Dhabi cu Airbus A321XLR (cea mai recentă bijuterie a Airbus) fără a oferi niciun motiv oficial.
După cum a dezvăluit Corriere, compania aeriană nu a reușit să vândă un număr satisfăcător de bilete, parțial din cauza războiului prețurilor purtat de Etihad pe aceeași rută.
Cifrele
Compania aeriană continuă să gestioneze consecințele problemelor cu motoarele Pratt & Whitney GTF – inspecțiile pentru care este nevoie de aproximativ 12 luni– care între 2024 și începutul anului 2025 au ținut la sol aproape 20% din flota sa de avioane Airbus A320neo.
În ultimele douăsprezece luni fiscale, Wizz Air a înregistrat un profit net de 213,9 milioane de euro, o scădere de 42% față de anul precedent, în timp ce profitul operațional a scăzut cu 62%. Compania aeriană a primit credite și compensații în valoare totală de 353,6 milioane de euro.
Wizz Air poziționase la baza sa din Abu Dhabi 12 aeronave: opt Airbus A321 și patru Airbus A321neo. Potrivit datelor furnizate publicației Corriere della Sera de platforma specializată Cirium, pentru întregul an 2025, compania aeriană low-cost scosese la vânzare 3,5 milioane de locuri pe zborurile filialei sale din Emirate: aproape 1,3 milioane dintre acestea fiind pentru ultimele patru luni ale anului, care, având în vedere închiderea companiei aeriene la 1 septembrie, nu vor mai fi disponibile.
