Finanțare de circa 2 mld. euro pentru proiecte de infrastructură în România aprobată de Comisia Europeană: 1 mld. euro doar pentru autostrada de centură a Capitalei
O finanțare de circa 1,9 miliarde de euro pentru patru proiecte majore în România a fost aprobată marți de către Comisia Europeană. Nu mai puțin de 1 miliard de euro se duc către proiectele rutiere de pe Centura Capitalei: 51 de km din autostrada de centură A0 (pe zona sud) și pe proiectele de lărgire și noduri rutiere de la Mogoșoaia, Domnești, Berceni și Oltenița. Alți 100 de milioane de euro merg la metrou pe Magistrala 2.
Drumuri și conexiuni urbane îmbunătățite în București:
- „Rețea de infrastructură rutieră integrată pentru zona orbitală din București”, – Proiectul vine să ofere soluția în ceea ce privește capacitatea limitată a actualului inel de autostradă din jurul Bucureștiului prin modernizarea câtorva porțiuni cu câte 2 benzi pe sens a acestei șosele, precum și construirea legăturilor Domnești-DJ602, Oltenița-DN4, Berceni-DJ401 și Mogoșoaia-DN1A. Proiectul prevede, de asemenea, construirea a 51 de km a noii Autostrăzi de Centură Sud a Bucureștiului. Proiectul va fluidiza traficul din capitala României, urmând a fi finanțat cu peste 1 miliard de euro de către UE, iar costul eligibil total al proiectului major este de 1, 2 miliarde de euro.
- „ Îmbunătățirea serviciilor de transport pe linia de metrou 2, Berceni-Pipera”, – Proiectul prevede intervenții tehnice și lucrări pe linia de metrou M2, achiziția de garnituri de metrou și reconstruirea substructurii șinelor, precum și a infrastructurii electrice și sanitare de-a lungul liniei subterane de 19 km a metroului. Astfel, navetiștii și călătorii vor beneficia de călătorii mai sigure și mai rapide. Proiectul va fi finanțat cu aproape 100 de milioane de euro prin politica de coeziune, iar costul eligibil total este de aproape 115 milioane de euro.
Protejarea mediului și asigurarea calității apei
- „Protecția și Reabilitarea zonei costiere – Faza a II-a”, – Proiectul prevede intervenții la plaje, lucrări de consolidare și construirea unor ziduri de susținere, lucrări de dragaj și acoperirea cu nisip suplimentar a plajelor. Obiectivul principal al proiectului este adaptarea la schimbările climatice, prevenirea și controlul riscului de eroziune costieră de-a lungul litoralului românesc al Mării Negre, în special în zona județului Constanța. Proiectul va fi finanțat cu peste 600 de milioane de euro de către UE.
- „Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în județul Timiș” vizează dezvoltarea unor sisteme durabile de alimentare cu apă și de epurare a apelor uzate în județul Timiș. Peste 380.000 de persoane vor avea acces la apă potabilă de mai bună calitate. Proiectul primește finanțare europeană de peste 135 de milioane de către euro, iar costul eligibil total pentru acest proiect major este de aproape 160 de milioane de euro.
Cele 4 proiecte majore aprobate astăzi pentru România fac parte dintr-un pachet de 25 de proiecte mari de infrastructură care urmează să fie implementate în 10 state membre: Bulgaria, Cehia, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Malta, Polonia, Portugalia și România.
„Aceste proiecte majore sunt exemple ale modului în care UE acționează pentru a îmbunătăți viața de zi cu zi a cetățenilor. În actuala perioadă bugetară – 2014 – 2020, la nivelul UE am aprobat 257 de proiecte majore în valoare de peste 30 miliarde euro din fonduri UE. Cred că putem considera aceste proiecte ca fiind ambasadorii Politicii de coeziune și sunt mândră de fiecare dintre ele”, a declarat comisarul european pentru politică regională Corina Crețu.
Pentru perioada 2014 – 2020, România beneficiază de o alocare de peste €22 de miliarde în cadrul politicii de coeziune.
Proiectele majore sunt acele proiecte de infrastructură mare, finanțate prin politica de coeziune și a căror valoare depășește 50 de milioane de euro. Având în vedere complexitatea lor, aceste proiecte necesită aprobarea Comisiei Europene, la finalul unei evaluări făcute, de asemenea, de experții Comisiei.
Proiect: autostrada de centură a Capitalei – A0 – semi-inelul sudic
Lungime: 52 km
Cost: 530 mil. Euro (estimativ)
Lotul 1
Proiect: A2-CF 902 (aproape de Jilava)
Lungime: 17 km
Cost: 178 mil. Euro
Constructor: desmenat – Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Stadiu: în licitație, cu diferite contestații
Început în: licitația începută în iulie 2017
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor
Lotul 2
Proiect: CF 902 – DN6
Lungime: 16,3 km
Cost: 162 mil. Euro
Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Stadiu: contract semnat pe 9.03.2019
Început în: licitația începută în iulie 2017
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor
Lotul 3
Proiect: DN6-A1
Lungime: 17,5 km
Cost: 182 mil. Euro
Constructor: desemnat Asocierea Aktor – Euroconstruct Trading – ianuarie 2019 (fără contestații) / inițial a fost desemnat UMB-Tehnostrade, dar au fost admise contestații și ofertele au fost reevaluate.
Stadiu: aproape de semnare contract
Început în: licitația începută în iulie 2017
Termen de finalizare: 12 luni pentru proiectare și 30 de luni pentru desfășurarea lucrărilor, odată ce va fi emis ordinul de execuție după semnarea contractelor
Autostrada de Centură Sud – hartă orientativă:
Pe lângă Autostrada A0 de Centură, pe partea de Sud a Capitalei mai sunt în diverse stadii de implementare mai multe proiecte pentru modenrizare, lărgire și noduri rutiere: La Oltenița, la Berceni, la Domnești și la Mogoșoaia pe partea de Nord.