Sari direct la conținut

Rusia încearcă să schimbe identitatea a peste un milion de copii din teritoriile ocupate din Ucraina

HotNews.ro
Copii ucraineni evacuati din Irpin, Foto: Dimitar DILKOFF / AFP / Profimedia
Copii ucraineni evacuati din Irpin, Foto: Dimitar DILKOFF / AFP / Profimedia

Rusia caută în mod deliberat să înlocuiască identitatea naţională ucraineană a peste un milion de copii în teritoriile ocupate în Ucraina, relevă o analiză asupra manualelor şcolare accesibile public şi a politicilor educaţionale ale statului, relatează luni EFE, potrivit Agerpres.

„Din 2014, Rusia a creat un model de eliminare a identităţii ucrainene prin sistemul său educaţional în Crimeea. Acum aplică în mod intens aceleaşi măsuri în noile teritorii ocupate ale Ucrainei”, a declarat pentru EFE Anastasia Vorobiova, analistă la Centrul de Educaţie Civică ‘Almenda’.

Copiii sunt pregătiți să lupte și să moară pentru Rusia

Rusia are ca obiectiv să distrugă orice legătură a populaţiei locale de acolo cu restul Ucrainei şi să-i impună identitatea civică rusă. Copiii sunt, de asemenea, supuşi unei militarizări agresive.

„Ei sunt pregătiţi să servească în armata rusă, să fie dispuşi să lupte şi să moară pentru Rusia”, subliniază Vorobiova, menţionând că, prin instrumentalizare, Rusia a transformat educaţia într-o armă puternică în lupta împotriva Ucrainei.

O recentă analiză detaliată asupra manualelor ruse utilizate în teritoriile ocupate – realizată de „Almenda” şi Centrul Regional pentru Drepturile Omului – a identificat o serie de „mari naraţiuni” menite să îi influenţeze pe copiii ucraineni.

Manualele care neagă suveranitatea Ucrainei și amenințările

Manualele prezintă în mod sistematic Ucraina ca parte a Rusiei şi îi neagă suveranitatea. Ucrainenii care au luptat pentru independenţa naţiunii lor de-a lungul istoriei sunt prezentaţi drept „trădători”.

„Un nou manual de istorie, al cărui coautor este Vladimir Medinski (consilier al preşedintelui rus Vladimir Putin), afirmă că Ucraina este un stat ultranaţionalist, că ucrainenii au fost inventaţi de Austro-Ungaria, că sunt un grup etnic ‘artificial'”, subliniază Vorobiova.

În acelaşi timp, cuceririle teritoriale ale Rusiei şi asimilarea diverselor popoare sunt prezentate într-o lumină pozitivă.

În teritoriile ocupate, elevilor li se predă exclusiv în limba rusă, în timp ce părinţii sunt intens descurajaţi să-şi lase copiii în clase ucrainene disponibile oficial.

„Aceşti părinţi riscă să fie consideraţi drept ‘neloiali'”, spune interlocutoarea EFE.

Unii elevi merg la şcoli administrate de ruşi pentru a se conecta mai târziu în timpul zilei la cursurile online în şcolile lor ucrainene.

Dar aceste familii se confruntă cu ameninţări grave, explică directoarea uneia dintre aceste şcoli pentru EFE, sub rezerva anonimatului, pentru a garanta securitatea elevilor săi.

Elevii sunt „obligaţi să iubească Rusia”, ceea ce este deosebit de cinic, având în vedere distrugerea pe care armata invadatoare a adus-o în casele lor, afirmă ea.

Capacitatea copiilor, în special a celor mai mici, de a rezista în faţa acestor naraţiuni este limitată într-un mediu în care orice opinie „pro-ucraineană” nu poate circula liber şi în care exprimarea lor poate duce la pierderea locului de muncă, a proprietăţii sau a libertăţii.

Cum a funcționat ștergerea identității naționale în Crimeea

Consecinţele acestei politici pot fi catastrofale, spune Vorobiova, care avertizează asupra impactului psihologic puternic al propagandei, în special asupra copiilor.

În zone precum Crimeea are deja „consecinţe fatale”, spune experta citată.

Unii dintre tinerii soldaţi ai armatei ruse care au murit în luptă după declanşarea invaziei ruse pe scară largă aveau doar 12 ani când peninsula Crimeea a fost anexată cu peste nouă ani în urmă.

Aceştia „au experimentat pe deplin pe pielea lor politica de distrugere a identităţii ucrainene, militarizarea şi asimilarea de către Federaţia Rusă”, susţine o anchetă a ‘Almenda’.

Chiar şi moartea lor devine un instrument de militarizare, cu zeci de plăci comemorative plasate în instituţiile de învăţământ, în timp ce elevilor din clasele mai mici li se spune că ar trebui să le urmeze exemplul.

La fel ca în cazul deportării copiilor ucraineni, Rusia acţionează deschis „mai degrabă mândră decât ruşinată” de politica sa, spune Vorobiova.

Potrivit ei, la aceasta contribuie convingerea Rusiei „că statul ucrainean nu există”, precum şi impunitatea acţiunilor sale în Cecenia, Georgia (2008) şi Ucraina în 2014.

Politica Rusiei faţă de copii constituie o încălcare a dreptului internaţional umanitar şi o presupusă crimă de război, subliniază ea.

Vorobiova speră că dovezile adunate de ‘Almenda’ şi partenerii săi din ‘coaliţia 5AM Ucraina’ de organizaţii neguvernamentale ucrainene vor ajuta la aducerea în faţa justiţiei a celor vinovaţi de distrugerea identităţii ucrainene şi la crearea unui mecanism eficient de prevenire a unor astfel de cazuri în viitor.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro