Grevă la CFR Călători vineri dimineață. Sute de minute de întrârziere pentru trenuri / De ce fac grevă ceferiștii
Două sindicate feroviare importante fac vineri dimineața o grevă de avertisment cu încetarea lucrului, iar trenurile nu vor circula între orele 7.00 și 9.00. În aceste două ore, peste 260 de trenuri CFR Călători ar fi în mod normal în circulație, dar și câteva zeci de trenuri private. Putem estima că undeva în jurul a 350 de trenuri ar putea fi afectate.
09:45Motivul principal al grevei CFR de vineri dimineaţă îl reprezintă faptul că nu a fost încheiat contractul colectiv de muncă, a precizat secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, Viorel Istrate. Acesta susține că 80% din personalul de execuţie are salariul net de 2650 de lei.
„Motivul principal al grevei de astăzi este faptul că nu s-a încheiat contractul colectiv de muncă, ocazie cu care toată lumea a sperat că vom aplica în mod uniform legea privind statutul personalului feroviar, ceea ce nu s-a întâmplat. Managementul Companiei Naţionale de Infrastructură a invocat lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli de şase luni, nu este neapărat o obligaţie legală, însă temerile domniilor lor s-au orientat ma degrabă spre lipsa resurselor în lipsa bugetului de venituri şi cheltuieli. Neaplicarea uniformă a acestei legi a dus la egalizarea salariilor pentru aproximativ 80% din personalul de execuţie. Concret, toată lumea are salariul de 4500 de lei brut, respectiv 2650 de lei net”, a declarat Viorel Istrate, la Antena 3, citat de news.ro.
El a precizat că acest demers este îndreptat împotriva unui sistem care nu livrează mai nimic în ultima vreme pentru comunitatea feroviară.
„Referitor la călători, este evident că o parte din ei ne vor critica pentru demersul nostru, însă demersul nostru este orientat împotriva unui sistem care nu produce şi nu livrează mai nimic în ultima vreme pentru comunitatea feroviară, cu atât mai puţin pentru cetăţeni. Avem vitezele de circulaţie pe care le avem, dar şi calitatea îndoielnică a materialului rulant cu care transportăm aceşti călători. Mai degrabă, aş zice că îi chinuim decât îi transportăm”, a explicat Secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane.
09:38Trenurile înregistrează sute de minute de întârziere în urma grevei de avertisment. Traficul feroviar va revenit la normal în 24 de ore, a declarat președintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane, Grigore Mare, la Digi 24.
08:38266 de trenuri de călători, private și de marfă nu circulă la această oră. Sindicaliștii au precizat că 17.000 de angajați CFR Infrastructură susțin greva de avertisment.
07:34Toate trenurile care ar trebui să plece sau să ajungă în Gara de Nord au întârzieri între 80 și 130 de minute, potrivit Radio România Actualități. Călătorii sunt nemulțumiți pentru că CFR Călători ar fi vândut bilete până la 7 și 10 minute.
07:28Nu toate trenurile vor staționa în timpul grevei de averistement, potrivit sindicaliștilor.
„Acolo unde avem informații că în trenuri se află grupuri vulnerabile, copii, elevi și așa mai departe, aceste trenuri nu vor fi oprite, deci vor circula în continuare”, a declarat Viorel Istrate, secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane.
06:15 Nu se știe exact câte trenuri vor fi afectate, dar ponderea are mari șanse să fie undeva pe la 90-100%. Cel mai probabil, trenurile aflate în circulație vor staționa în diverse gări timp de două ore, iar cele programate să plece între 7.00 și 9.00 vor pleca după ora 9.
Mersul Trenurilor va fi „dat peste cap”, iar reînscrierea în circulație pentru diverse trenuri va dura mai mult, așa că putem estima fără teama de a greși că întârzierile se vor „întinde” după ora 10.00.
De ce fac grevă de avertisment ceferiști
Iată o scurtă compilație din cele anunțate de sindicate:
- Căile ferate au fost grav neglijate, s-au alocat sume minuscule pentru investiții, calea de rulare este în stare precară, nu suntem în stare să cumpărăm rame noi, vagoane sau locomotive. 90% dintre gări arată deplorabil.
- Lipsa bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce la un blocaj generalizat în sectorul feroviar.
- Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti. Tinerii nu sunt motivați să devină mecanici sau să ocupe alte posturi.
- Situația din calea ferată a atins un nivel critic și reprezintă un real pericol pentru siguranța circulației. Nu s-au întâmplat dezastre precum în Grecia datorită faptului că avem o mulțime de limite de viteză.
- Lucrătorii feroviari îşi desfăşoară activitatea în condiţii de muncă precare, fără grupuri sanitare, echipament individual de protecţie adecvat, cu lipsa de personal, generând un număr foarte mare de ore suplimentare, aspect care afectează starea de sănătate a salariaţilor
- Scopul acestei greve de avertisment este de a atrage atenția asupra unor probleme urgente din industria feroviară, care includ lipsa contractelor colective de muncă, remunerații inadecvate în raport cu responsabilitățile și calitatea muncii depuse de lucrătorii din domeniu, precum și subfinanțarea companiilor feroviare din administrarea directă a statului, sub incidența Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, spunea Blocul Național Sindical, care susține ferm greva de avertisment.