Incepe marele cutremur printre feudalii din sanatate: Ministerul Sanatatii liberalizeaza accesul la functiile de conducere din spitale
„Feudalii” care conduc cele mai multe dintre spitalele clinice, dar si sectiile acestor spitale sunt tinta unei ordonante de urgenta initiata de Ministerul Sanatatii si discutata astazi in sedinta de Guvern. Odata adoptata, ordonanta va liberaliza accesul la functiile de conducere din spitale, cele mai multe ocupate acum de atot-puternici profesori universitari care sunt concomitent manageri, chirurgi, sefi de catedre didactice, proprietari de clinici particulare, lideri de organizatii profesionale. Daca va fi adoptata, Ordonanta va produce cea mai profunda schimbare din ultimele decenii in sistemul medical, fiind asteptate riposte dure din partea celor vizati si a aliatilor lor politici si mediatici.
Guvernul discuta in sedinta de astazi proiectul de ordonanţă de urgenţă care modifica Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, potrivit unui comunicat al Executivului. Proiectul a fost anuntat de ministrul Sanatatii, Vlad Voiculescu, inca din 13 octombrie.
UPDATE 15.38: Guvernul a adoptat OUG, au declarat pentru HotNews.ro surse guvernamentale.
Cele mai importante prevederi ale OUG aduc schimbari majore in procedurile de selectie a sefilor de spitale, cei numiti „feudali” sau „Dumnezei” ai spitalelor. Gratie cumulului de functii, acesti manageri de spitale au intrat de-a lungul timpului intr-o simbioza perfecta cu politicieni, reprezentanti ai companiilor farma, dar si multi ziaristi. Cum si-au consolidat feudalii pozitiile? Prin inchiderea sistemului de acces in functii de conducere, modificind regulile – cu ajutorul politicienilor – astfel incat doar membrii unui cerc restrans de profesionisti pot accede la varful sistemului spitalicesc. Pentru a ajunge la aceasta restrangere a „pietei”, feudalii s-au folosit de pozitia lor pentru a atribui contracte oneroase catre clientela de partid, dar si pentru a-si oferi serviciile de chirurgi catre politicieni, lideri de opinie si familiile lor, care le-au ramas astfel indatorati.
De ce e importanta liberalizarea accesului la functii de conducere in spitalele publice? Pentru ca in acest moment exista o piata complet opaca, in care selectia e facuta de o mana de oameni care se rotesc pe functii, spre disperarea tinerilor profesionisti care trebuie sa intre in gratiile profesorilor pentru a uca pe scara ierarhica. Imposibilitatea de a urca in ierarhie fara compromisuri majore facute cu „feudalii” reprezinta una dintre cauzele principale ale exodului medicilor performanti in strainatate, acolo unde sistemele de promovare sunt mult mai flexibile si mai transparente.
Citeste si:
Important de spus ca noile reguli nu se aplica managerilor actuali, care isi vor duce mandatul pana la final potrivit actualei legislatii. Multi dintre managerii de spitale sunt insa la final de mandat, astfel incat anul viitor am putea avea primele concursuri organizate dupa noile reguli. E de urmarit si modul in care viitorul Parlament va trata aceasta OUG: va incerca sau nu sa „indulceasca” sau chiar sa elimine prevederile cele mai dure, la presiunea managerilor care se tem de concurenta pe post?
Ce schimba Ordonanta de Urgenta? Iata cele mai importante modificari:
* Abroga alineatul 3 al Art. 178. Astfel, elimina restrictii nejustificate pentru participarea la concursul de manager de spital, mai precis elimina restrictia conform careia managerul unui spital clinic trebuie sa fie cadru universitar sau medic primar.
Aceasta restrictie avea darul de a pastra dominatia absoluta a Universitatilor de Medicina asupra spitalelor clinice (marile spitale din toata tara). Este o restrictie nemaintalnita in Europa, unde managementul spitalicesc nu e conditionat de calitatea de cadru universitar, ci de abilitatile manageriale in domeniul spitalicesc.
In 13 octombrie, Vlad Voiculescu anunta aceasta schimbare intr-o dezbatere publica in care spunea ca „daca luam oricare dintre spitalele clinice din Bucuresti, daca vrem sa aducem un manager de la AKH sau managerul de la spitalul John Hopkins din SUA, acel manager nu ar putea sa lucreze in Romania pentru ca nu este cadru universitar” (sursa).
* Ordonanta pune ordine in activitatea managerului de spital. Acesta va fi obligat sa asigure continuitatea activitatii de management intre orele 8.00 si 16.00, iar exercitarea oricarei activitati medicale (operatii, consult etc), didactice (predare la cursuri etc), de cercetare stiintifica si de creatie literar artistica poate fi exercitata doar in afara acestui interval. Cu alte cuvinte, managerul trebuie sa-si dedice actului managerial strict un interval consistent al zilei de lucru; cine vrea sa opereze si sa predea, pe langa activitatea de manager, nu are decat sa o faca dupa ora 16.00.
* Modifica Articolul 118 si Articolul 178, definind mai clar conflictele de interese. Astfel, rudele pana la gradul 4 ale managerului de spital nu vor avea voie sa detina actiuni la firme sau alte organizatii care au legaturi patrimoniale cu spitalul sau serviciul de ambulanta;
* De asemenea, va fi interzisa desfasurarea activitatii didactice sau de cercetare stiintifica finantata de furnizori ai spitalului, precum si exercitarea functiei de membru in organele de conducere, administrare si control in societati comerciale.
* O alta prevedere cu potential mare de revolta este depolitizarea managementului spitalelor: pentru managerii de spitale va fi interzisa exercitarea functiei de membru in organele de conducere, administrare si control ale unui partid politic.
* Ordonanta ia in calcul si combaterea nepotismului: rudele pana la gradul 4 ale managerului serviciului de ambulanta nu vor putea detine functii de conducere in acelasi spital sau serviciu de ambulanta.
* Eliminarea arbitrariului in procesul de selectare a managerilor. Ordonanta prevede ca orice functie de conducere in sectorul public (sef de sectie, sef de laborator, sef de serviciu medical) se ocupa prin concurs. In clinicile universitare, cei care vor ocupa aceste functii trebuie sa fie cadre didactice universitare.
* O alta schimbare priveste directorii medicali din spitalele publice. OUG liberalizeaza accesul si la aceasta functie, singura conditie fiind ca acesta „trebuie să fie cel puţin medic specialist având o vechime de minim 5 ani în specialitatea respectivă”. In actuala lege, postul de director medical putea fi ocupat doar de o persoana care era „cadru didactic universitar medical”.
* O prevedere extrem de importanta slabeste autoritatea universitatilor de medicina asupra procesului de selectie a sefilor de sectii, sefilor de laborator si sefilor de serviciu medical. OUG-ul prevede ca aceste functii pot fi ocupate de un cadru universitar medical prin concurs, in timp ce vechile prevederi stipulau ca posturile puteau fi ocupate doar de un cadru didactic „recomandat de senatul” universitatii, cu aprobarea managerului si cu avizul consiliului de administratie al spitalului.