Cele cinci mari semne de intrebare in cazul politistului care a murit dupa ce a cazut cu motocicleta intr-o groapa, in timp ce insotea coloana oficiala a lui Gabriel Oprea
Politistul Bogdan Cosmin Gigina (28 de ani) a murit marti seara, la Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti, unde a fost transportat dupa ce a cazut cu motocicleta intr-o groapa de pe bulevardul Stirbei Voda din Capitala. Initial, comunicatorii din Politia Capitalei au declarat ca acesta se afla intr-o misiune de fluidizare a traficului, iar abia joi au recunoscut ca acesta asigura fluidizarea traficului pentru coloana oficiala a lui Gabriel Oprea. Aceasta este prima reactie oficiala dupa accident insa raspunsurile sunt evazive, incomplete si raman multe intrebari.
1. De ce motociclist pe ploaie?
In conditiile in care insasi Politia Romana recomanda motociclistilor sa evite circulatia pe ploaieeste foarte interesant de ce Bogdan Cosmin Gigina era in misiune cu motocicleta si cine a luat aceasta decizie.
„In primul rand motocicleta nu trebuia scoasa in strada pe o asemenea vreme, erau 10 grade Celsius si ploua. Conducerea profesionala a Politiei Rutiere nu trebuia sa scoata motocicleta sub 15 grade Celsius si pe ploaie. Aveau suficiente masini, circa 5.100 pe Ministerul de Interne, iar zile trecute au primit inca 400 de masini noi. Ei trebuie sa explice procurorilor de ce au decis sa scoata motocicleta. Daca eram eu seful profesional, nu scoteam motocicleta pe o astfel de vreme”, a declarat Dumitru Coarna, vicepresedintele Sindicatului National al Politistilor si Personalului Contractual (SNPPC), pentru HotNews.ro.
2. De unde venea si unde se ducea Oprea?
„Coloana oficiala a viceprim – ministrului pentru securitate nationala, ministrul afacerilor interne, de care demnitarul beneficia in conditiile legii, se deplasa cu o viteza adaptata la conditiile meteo si de trafic existente, pe traseul Baneasa – P-ta. Presei Libere – Arcul de Triumf – P-ta. Charles de Gaulle – P-ta. Victoriei – Bd. Uranus – Str. Stirbei Voda, dupa ce acesta participase la o activitate in cadrul unei institutii din domeniul securitatii si ordinii publice”, se arata in comunicatul Politiei de joi.
Comunicatul Politiei nu arata insa care era destinatia finala a lui Gabriel Oprea si de ce a ales o ruta pe str. Stirbei Voda. Daca destinatia era Ministerul de Interne, atunci ruta cea mai scurta din Baneasa ar fi fost Baneasa – P-ta. Presei Libere – Arcul de Triumf – P-ta. Charles de Gaulle – P-ta. Victoriei – Calea Victoriei – Ministerul de Interne, cu evitarea strazii Stirbei.
Surse citate de EurActiv.ro si care au declarat, in cursul zilei de miercuri, ca Oprea se deplasa de la un restaurant din Cotroceni catre sediul Ministerului de Interne. O alta sursa consultata de EurActiv.ro a declarat ca ministrul venea de la restaurant si mergea catre casa. Groapa in care a cazut motociclistul se afla pe Stirbei Voda, pe segmentul dintre Splaiul Unirii si Calea Plevnei, foarte aproape de intersectia cu cea din urma.
HotNews.ro a cerut Politiei Capitalei lamuriri in acest sens si asteptam un raspuns.
3. Avea dreptul Oprea la coloana oficiala sau nu? Care a fost urgenta?
Codul Rutier spune insa ca doar patru demnitari romani au dreptul sa beneficieze zilnic de coloane oficiale (presedinte, premier, sefii Parlamentului), insa acestora li se adauga si ministri care au nevoie sa se deplaseze in regim de urgenta.
Art. 223:
(1) Politia rutiera asigura insotirea coloanelor oficiale cu echipaje specializate potrivit competentei.
(2) Se insotesc cu echipaje ale politiei rutiere demnitari romani sau oficialitati straine cu functii similare acestora, dupa cum urmeaza:
a) Presedintele Romaniei;
b) presedintele Senatului;
c) presedintele Camerei Deputatilor;
d) primul-ministru al Guvernului.
(3)In situatii deosebite, care impun deplasarea in regim de urgenta, pot beneficia de insotirea cu echipaje ale politiei rutiere si ministrii din Guvernul Romaniei sau omologi din strainatate aflati in vizita oficiala in Romania, precum si sefii misiunilor diplomatice acreditati in Romania, cu ocazia depunerii scrisorilor de acreditare.
(4)Beneficiaza de insotire si candidatii la functia de Presedinte al Romaniei, pe timpul campaniei electorale, dupa validarea candidaturii, numai pe raza localitatilor unde au loc activitatile electorale.
Vicepresedintele Sindicatului National al Politistilor si Personalului Contractuala (SNPPC), Dumitru Coarna, spune ca Gabriel Oprea avea dreptul la o coloana oficiala deoarece functia de viceprim-ministru ar fi echivalenta cu cea de premier si ca ar putea beneficia zilnic de coloana oficiala. In Legea 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor nu este scris faptul ca functia de viceprim-ministru este echivalenta cu cea de premier.
Emil Pascut, seful Sindicatului Politistilor din Romania – Diamantul, a declarat pentru HotNews.ro ca „presupunand ca domnul Oprea se afla in una dintre situatiile prevazute de lege, avea dreptul la o coloana oficiala. Daca venea de la restaurant si pleca spre casa, asa cum a aparut in presa, nu”.
Oricum ramane intrebarea care a fost urgenta care a impus folosirea coloanei oficiale. HotNews.ro a cerut Politiei Capitalei lamuriri in acest sens si asteptam un raspuns.
4. A oprit sau nu Oprea la locul accidentului?
„Imediat dupa producerea accidentului, coloana oficiala s-a oprit la fata locului si au fost dispuse masuri pentru mobilizarea echipajelor medicale in vederea acordarii primului-ajutor, politistul fiind transportat la Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti”, se mai arata in comunicatul Politiei Capitalei.
Vlad Petreanu prezinta, pe blogul lui, marturia unei persoane care sustine ca a ajuns prima langa politistul Bogdan Gigina, dupa ce acesta a cazut cu motocicleta intr-o gropa. Potrivit acestui mesaj, postat sub forma de comentariu la un articol de pe blogul lui Petreanu, masina in care se afla vicepremierul Gabriel Oprea nu a oprit la locul accidentului in care si-a pierdut viata omul legii.
Aceasta versiune o contrazice pe cea a Politiei.
5. De ce a fost acoperita groapa atat de repede?
Groapa de la intersectia bulevardului Stirbei cu Calea Plevnei, in care a intrat politistul de la Politia Rutiera si a murit, a fost astupata cu nisip, urmand sa fie asfaltata. Potrivit informatiilor furnizate de Primaria Capitalei, groapa a fost facuta de Distrigaz, care a intervenit la o avarie, iar lucrarea trebuia terminata pana pe 21 octombrie.
„La Directia Utilitati Publice – Serviciul Management Avarii – Dispecerat, in baza Avizului de interventie in domeniul public nr. 5973/29.09.2015, SC Distrigaz Sud Retele SRL a declarat executia unei lucrari de remediere a unei avarii la reteaua de distributie gaze naturale la adresa str. Stirbei Voda intersectie cu Calea Plevnei, sector 1, cu afectarea carosabilului, perioada de executie a lucrarii fiind 16.10.2015 – 18.10.2015, iar numarul de inregistrare al lucrarii a fost 15272/16.10.2015. Executia acestei lucrari de remediere a avariei a fost prelungita pentru perioada 19.10.2015 – 21.10.2015, iar numarul de inregistrare al lucrarii a fost 15521/19.10.2015”, se arata intr-un raspuns trimis de Primaria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
Totusi, in acea groapa a murit un om si se afla o ancheta in curs. Oare muncitorii au avut permisiunea anchetatorilor de a astupa groapa?