VIDEO "Bucuresti. O lume de Ion Barladeanu si Carmen Lidia Vidu" – parte din candidatura Bucurestiului la titlul de Capitala Europeana a Culturii 2021
Colajele fabuloase ale lui Ion Barladeanu se muta vara aceasta in Centrul Vechi al Capitalei, intr-o expozitie stradala vizibila pentru toti cei care se vor plimba pe Lipscani. Ion Barladeanu, artist plastic care a cucerit lumea cu lucrarile sale, si Carmen Lidia Vidu, cel mai spectaculos regizor de teatru din Romania din punct de vedere vizual, isi dau mana intr-un proiect in care vor mixa imaginile si personajele cu care ei identifica Bucurestiul urban, cultural, emotional si fantastic: case, blocuri, parcuri, personaje de film, politica, lume reala sau personaje comerciale, imaginare, actuale. Un colaj stradal de mari dimensiuni, conceput de Ion Barladeanu si Carmen Lidia Vidu, o selectie de 30 de colaje pe tematica urbana ale lui Ion Barladeanu si un scurtmetraj regizat de Carmen Lidia Vidu despre Bucurestiul lui Nea Ion alcatuiesc expozitia „Bucuresti. O lume de Ion Barladeanu si Carmen Lidia Vidu”.
Expozitia face parte din proiectul „Bucuresti. Memoria. Explorarea. Imaginea Orasului”, ce lanseaza candidatura Bucurestiului la titlul de Capitala Europeana a Culturii 2021. „Bucuresti. O lume de Ion Barladeanu si Carmen Lidia Vidu” isi asteapta vizitatorii in perioada 3-15 iulie, zilnic intre orele 10:00 – 22:00, la Hanul Gabroveni din Centrul Vechi al Capitalei, accesul fiind gratuit.
Vernisajul are loc vineri, 3 iulie, la ora 19.00.
„Bucuresti. O lume de Ion Barladeanu si Carmen Lidia Vidu” – o lume de colaj, film si animatie
Realizatori: Carmen Lidia Vidu si Ion Barladeanu
Consultant: Dan Popescu
Coordonare: Cristian Cojanu
Montaj film: Cristina Baciu
Muzica film: Ovidiu Chihaia
Imagine film: Adi Bulboaca
Asistenta: Alina Neagu
Un proiect ArCuB, spatiul din Centrul Vechi (Hanul Gabroveni)
Facebook event: https://www.facebook.com/events/1463305260648926
Ion Barladeanu propune o iconografie a culturii pop similara intrucatva unui Olimp al tabloidelor. Colajele lui Ion Barladeanu sunt concepute ca decupaje de film, cadre ale unor pelicule imaginare. Bucurestiul este orasul in care Ion Barladeanu si-a trait o mare parte a vietii si cvasitotalitatea anilor de creatie artistica. Este locul in care i-a cunoscut pe actorii romani de teatru si cinema. Cu unii are cate o poveste, cu altii a baut, pe unii i-a vizitat acasa, cu altii a avut doar intersectii intamplatoare, nesemnificative in ordinea destinelor, dar importante in demersul artistic. In cadrul expozitiei, dinamica inerenta a colajelor lui Ion Barladeanu intalneste ritmul artei video propusa de regizorul multimedia Carmen Vidu, oferind o surpriza bine ticluita de cei doi artisti vizitatorilor. Cele doua abordari vizuale nu produc vreun contrast, dimpotriva, se pun in valoare reciproc. Intre cele doua momente ale privirii trecerea e lina, logica, argumentata de generozitatea discursului vizual si de caldura degajata de modul in care povestile orasului sunt puse in rama, respectiv in ochiul videoproiectorului.
Expozitia „Bucuresti. O lume de Ion Barladeanu si Carmen Lidia Vidu” atinge teme ce tin de istoria urbana, idoli, semnele orasului comunist versus cel contemporan.
- Ion Barladeanu – un personaj din colajele lui, lipit pe realitatea noastra
Povestea lui Ion Barladeanu e fascinanta si pare desprinsa dintr-un film: a fost gropar, hamal in port, „scriitor” de cruci. Locuia intr-o ghena de gunoi de pe Calea Mosilor cand a fost descoperit intamplator de Ovidiu Fenes, in timp ce amandoi „vanau” cartoane pentru arta fiecaruia. Colajele sale s-au transformat peste noapte intr-un fenomen, fiind expuse la cele mai prestigioase galerii de arta si cucerind-o si pe celebra Angelina Jolie.
„Exista un mit fascinant al omului aflat la marginea societatii care duce o existenta psihopompa dincolo de conventii sau conforturi burgheze. Fiecare societate are nevoie de acesti oameni care traiesc atat inauntrul unei societati cit si inafara ei. Ei sunt creatorii discursului critic, ironistii, cinicii, libertinii sau nebunii care pun bazele filosofice ale civilizatiei occidentale. Filosofia occidentala abunda in exemple: Socrate, Antistene, Diogene cinicul, Montaigne, Rousseau sau Nietzsche sunt momente de acest tip. Ei sunt acele spirite libere care fac cu putinta discursul coroziv intr-o societate deschisa. Acest discurs acid produce autoreglari sociale foarte importante si tot ceea ce inseamna moment in istoria gindirii libere europeene are legatura mai mult sau mai putin cu un episod din aceasta galerie a oamenilor ce refuza sa joace dupa regulile canonice de la un moment dat si duc o existenta contrarianta, fie chestioneaza status quo-ul. Ion Birladeanu a avut o existenta de acest tip. Este nascut in 1946 si timp de mai bine de treizeci de ani a evitat sa devina un . Pe vremea comunismului a schimbat toate muncile posibile. La douazeci de ani pleaca din satul sau natal (Zapodeni, judetul Vaslui) si incepe sa munceasca la stuf in Tulcea, docher in Constanta. In Bucuresti este pe rind gropar, taietor la gater, paznic sau muncitor necalificat la Casa Poporului. Dupa 1989 traieste din resurse marginale, ocupindu-se ca free lancer de selectarea gunoiului intr-o curte de bloc de pe strada Mosilor si face mici servicii locatarilor din imprejurimi. Nu-si intemeiaza o familie si nu se mai angajeaza. Toti acesti ani Ion Barladeanu isi intretine insa un proiect artistic pe care il arata . Prin existenta lui, Ion Birladeanu a selectat timp de mai bine de treizeci de ani imagini din reviste si a facut o serie de colaje unice. Le face cu intentia de a face filme. Porneste de la un talent nativ de desenator si, dorindu-si sa regizeze sau sa joace in filme creeaza o lume imaginara proto-pop ce este cu douazeci de ani inaintea unei receptari romanesti, deoarece stilistica pop este o realitate post-decembrista in Romania, o consecinta directa a societatii de consum. El creeaza cu resurse minimale o fotograma cinematica care spune de fiecare data o poveste completa. Toate colajele sale sunt un hibrid foarte special de arta pop hibridata de un filon suprarealist – dada. Si totul cu un flavor de melancolie de gulag comunist in care lumea filmului si a brandurilor pareau singurele toposuri posibile ale libertatii.” – Dan Popescu, curator si filosof, despre Ion Barladeanu
- Carmen Lidia Vidu, de la teatru multimedia la intalnirea cu Ion Barladeanu
Regizor de teatru, de film si de evenimente, Carmen Lidia Vidu a montat pe cele mai importante scene ale Bucurestiului, de la Teatrul National, Teatrul Odeon si Teatrul Nottara, pana la cele mai importante spatii independente, ca Teatrul Act, Green Hours si Godot Cafe Teatru. Este castigatoarea Premiului Gopo pentru cel mai bun scurtmetraj documentar in anul 2015, cu filmul sau de debut, „O scurta istorie Astra Film”. A absolvit Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica I.L. Caragiale din Bucuresti in 2003, dar vine din Arad.
A devenit cunoscuta ca cel mai important regizor de teatru multimedia din Romania si cel mai tanar regizor care a montat pe scena Teatrului National din Bucuresti („Privighetoarea si trandafirul” de Oscar Wilde, in anul 2007). Spectacolele de teatru montate de Carmen Lidia Vidu sunt speciale, folosesc un limbaj artistic diferit si transforma tehnica in emotie autentica, iar regizoarea promite ca nu se va opri niciodata din experiment.
In teatru, cel mai nou proiect semnat Carmen Lidia Vidu este „Eu. O casa de papusi”, dupa „O casa de papusi” de Henrik Ibsen, care a avut premiera pe 19 iunie, la Teatrul Odeon.
Carmen Lidia Vidu si Ion Barladeanu s-au cunoscut pe strada, la semafor, in Bucuresti. Asa s-a nascut o prietenie frumoasa si doua proiecte vizuale spectaculoase, care poarta semnatura celor doi artisti: „Ion Barladeanu, cowboy-ul meu”, o instalatie gazduita de Institutul Francez in toamna anului 2011 si „Bucuresti. O lume de Ion Barladeanu si Carmen Lidia Vidu”, expozitie care isi asteapta vizitatorii intre 3-15 iulie 2015 la Hanul Gabroveni.
„La semafor, pe Magheru, l-am cunoscut pe Ion Barladeanu. Il vazusem la stiri, la Tv. Stiam asa si asa cine este. Parea un tip foarte sarac si ma enerva faptul ca tot incerca sa-i dea cainelui meu cele cateva bucati de carne pe care le cumparase de la alimentara. Cainele meu avea ce sa manance, Nea Ion parea sa aiba mai multa nevoie. Apoi am aflat ca lui nu-i prea place mancarea. M-a invitat sa-l vizitez, ca sa-mi arate lucrarile lui. A specificat totusi sa nu vin neinsotita la el, nu se cuvine. Suntem vecini si-l intalnesc des. Mi-e foarte drag de el. Imi place cum isi povesteste lucrarile, imi plac filmele cu cowboy regizate de el in colajele lui, sunt colorate, masculine si foarte fin executate. Ma tot uit la mainile lui si nu imi imaginez cum poate sa realizeze niste colaje perfecte. Il admir. In imaginarul meu si in filme am mai vazut oameni de lui. In realitatea noastra, nu-i gasesc locul. Nu vorbeste ca noi, nu circula ca noi, nu are nici o notiune a banului. Traieste intr-o lume proprie, in care taie si lipeste, bea, taie si lipeste. Un geniu si in acelasi timp un muritor de foame, numai din cauza lui. Pare un personaj din colajele lui, lipit pe realitatea noastra.” – Carmen Lidia Vidu, regizor, despre Ion Barladeanu