Dan Sova anunta ca nu se mai reziliaza contractul pentru Lotul 3 din autostrada Orastie-Sibiu: "Va fi gata partial in iulie si complet in noiembrie, fara costuri suplimentare"
Lucrarile pentru Lotul 3 din autostrada A1 Orastie-Sibiu vor continua cu italienii de la Impregilo, fara costuri suplimentare, a anuntat marti ministrul Transporturilor Dan Sova. Informatia vine dupa ce in urma cu o saptamana Sova amenintase ca va rezilia contractul cu italienii. Acum, Sova spune ca tronsonul va fi terminat partial pana pe 15 iulie, iar zona afectata de alunecari de teren va fi terminata pana pe 15 noiembrie 2014, fara costuri suplimentare la contract. Contractul care are deja o intarziere de 18 luni.
Lotul 3 (cca. 22 km) din autostrada Orastie – Sibiu este finantat 85% din fonduri europene nerambursabile si este singurul lot aflat inca in constructie, dar despre care autoritatile anuntau ca va fi gata in toamna acestui an. Lotul 3 nu a fost inaugurat in decembrie 2013 alaturi de celelalte tronsoane din cauza alunecarilor de teren ce au aparut pe traseu (pe circa 6 km).
Constructorul Impregilo avea o serie de pretentii inacceptabile si autoritatile au spus ca ori se revine in limitele contractului, fara costuri suplimentare, ori se va rezilia contractul, a spus marti ministrul Dan Sova intr-o conferinta de presa.
„Pana ieri, [n.r. 31 martie 2014] la ora 12:00, si-au dat acceptul pentru cererile formulate de CNADNR si si-au asumat ca vor termina cei 16 kilometri din cei 22 km neafectati de alunecarile de teren, pana la 15 iulie 2014. De asemenea, si-au asumat finalizarea lucrarilor pe zona afectata de alunecari pana in 15 noiembrie 2014, fara costuri suplimentare asa cum s-a dorit initial”, a spus Sova.
Actul aditional nu va fi facut public
Ministrul Sova a mai spus insa ca autoritatile nu vor publica actul aditional la contract, pentru ca acesta nu este public, dar a mentionat ca pana vineri sau pana cel tarziu luni 7 aprilie, CNADNR va anunta noul program de lucrari pentru Lotul 3.
„Ne aflam acum intr-o alta paradigma, iar pana vineri va fi stabilit un nou program de lucrari si, printr-un comunicat de presa al CNADNR, cel tarziu luni vom aduce la cunostinta acel program, mai putin actul aditional pentru ca acesta face parte din contract si nu este public”, a spus Ministrul Transporturilor.
In urma cu o saptamana, ministrul Sova anunta la postul public de televiziune ca se are in vedere rezilierea contractului cu firma italieneasca Impregilo pentru realizarea lotului 3 din autostrada A1 Sibiu – Orastie.
Rezilierea venea ca urmare a neintelegerilor dintre autoritati si constructori pe tema solutiilor pentru a rezolva zonele afectate de alunecari de teren.
„Nu au reusit (n. CNADNR si Impregilo) sa se inteleaga din punct de vedere tehnic si financiar”, a declarat Dan Sova. „N-au reusit s-o rezolve (n. problema alunecarilor de teren)”.
In privinta problemelor cauzate de alunecarile de teren s-au facut doua expertize independente, cu experti agreati de ambele parti – una tehnica si una financiara pe contract. „Ambele expertize au dat dreptate CNADNR-ului”, a spus Sova.
Solutiile cerute de firma Impregilo sunt nelegale si nerecunoscute de experti, sustine Sova.
„Cand ai o asemenea situatie si un blocaj, reziliezi, relicitezi proiectul si il termini”, a declarat ministrul de la Transporturi.
Contractul initial pentru lotul 3 avea termen oficial in aprilie 2013 si a acumulat deja o intarziere de 18 luni.
VIDEO cu lotul 3 aflat in constructie. Vezi zonele cu alunecari de teren
HotNews.ro a publicat luni o filmare aeriana cu lotul 3 din autostrada Sibiu-Orastie, filmare realizata de utilizatorii forumurilor dedicate subiectelor de infrastructura.
Filmarea a fost realizata deInter-Flyla comanda forumurilor de infrastructura.
Imaginile aeriene arata mai degraba o lipsa de mobilizare pe santier si un progres aproape inexistent fata de finele anului trecut.
Intarzierea pe acest lot vine in urma problemelor generate de alunecari de teren aparute in doua puncte in zona Apoldu.
Problemele majore au aparut tocmai de o parte si de alta a celei mai impresionante lucrari, viaductul de un kilometru de la Aciliu, cel mai inalt viaduct din tara. Problemele aparute nu au putut fi gestionate de antreprenorul italian Impregilo, iar lucrarile la acest lot au acumulat cele mai mari intarzieri.
Aici constructorii au sesizat CNADNR inca din noiembrie 2012 si au propus modificarea proiectului si construirea unui tunel prin deal. Autoritatile au acceptat noua solutie abia in aceasta vara lui 2013.
Astfel, la Aciliu, CNADNR acceptase initial propunerea constructorului de a realiza un tunel dublu in lungime de 250 de metri in zona dealului cu probleme, in continuarea dinspre est a viaductului.
Lotul 3 – Cunta – Saliste – km 43+855 – km 65+965
– 22,11 km, valoare 604,7 mil. lei fara TVA
– antreprenor general: Impregilo SpA
– trei poduri peste cursuri de apa, trei pasaje peste cai de comunicatie, un viaduct (cel de un km de la Aciliu), un nod rutier (Apoldu de Jos), un spatiu de parcare si servicii
– termen de finalizare (initial): aprilie 2013