Sari direct la conținut

Totul despre avionul care a aterizat fortat in Apuseni: Un model Britten-Norman Islander BN 2A-27, fabricat in 1977 la actualul Romaero

HotNews.ro
BN 2A-27 YR-BNP, Foto: Hotnews
BN 2A-27 YR-BNP, Foto: Hotnews

Avionul care a aterizat fortat, luni, in judetul Cluj, incident in urma caruia au murit doua persoane printre care si pilotul Adrian Iovan, este o aeronava Britten Norman Islander BN 2A-27. Avionul era unul de mici dimensiuni, bi-motor, cu 7 locuri, singurul de acest tip ce se mai afla in dotarea Scolii Superioare de Aviatie Civila. Modelul a fost produs la noi in tara in 1977 la actualul Romaero, iar ultima evaluare tehnica a fost facuta in 20 decembrie 2013.

Tipul de avion Britten-Norman Islander a fost dezvoltat in anii 1960 de catre grupul britanic Britten-Norman, primul zbor avand loc in 1965. De atunci si pana in prezent s-au fabricat peste 1.200 de astfel de modele si variatiuni in toata lumea.

Modelul este unul bi-motor, cu o lungime de aproape 11 m si o anvergura a aripilor de 15 m. Avionul poate atinge o viteza maxima de 270 de km pe ora si o altitudine maxima de 4.000 de metri.

Printre constructorii care au realizat modelul de avion se numara si actualul Romaero, denumita in perioada comunismului Întreprinderea de Reparaţii Material Aeronautic (IRMA). Astfel, potrivit informatiilor Autoritatii Aeronautice Civile din Romania, in anul 1968, IRMA, împreună cu BN Group, a început programul BN-2 Islander, în cadrul căruia s-au fabricat peste 550 de avioane.

Potrivit aceleiasi institutii, modelul ce a aterizat fortat la Cluj in dupa-amiaza zilei de luni a fost fabricat in 1977, avea numarul de inmatriculare YR-BNP, prima inmatriculare fiind in 1978. Ultima inmatriculare a fost realizata in 2006.

Certificatul de navigabilitate al avionului tip BN2 ar fi fost emis in 20 decembrie 2013 si urma sa fie valabil pana in 27 decembrie 2014, potrivit Mondonews.ro.

Avionul in cauza apartinea Scolii Superioare de Aviatie Civila din Romania, iar potrivit unui raport al institutiei, aeronava YR-BNP a suferit 20 de inspectii tehnice si remedieri de defectiuni in anul 2012.

Avionul BN2 YR-BNP a fost singurul de acest tip ramas in serviciul Scolii Superioare de Aviatie Civila, dupa ce la infiintarea sa, potrivit legii de infiintare, Scoala avea in dotare trei astfel de aparate.

Potrivit tarifelor oficiale stabilite pentru anul 2013, o ora de zbor comercial efectuata cu avionul de tip BN2 costa 335 de euro, iar o ora de stationare la dispozitia beneficiarului costa 29 de euro.

Victor Zota, coordonatorul national pentru transplant, a declarat pentru HotNews.ro ca avionul implicat in tragedia aviatica din judetul Cluj apartinea Scolii Superioare de Aviatie. „Noi avem contract cu Scoala Superioara de Aviatie pe baza caruia cred ca de 12 ani facem transport cu ei”, a afirmat Zota.

Citeste si:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro