Sari direct la conținut

Cinci universitati de top din Romania anunta ca se unesc pentru a realiza o clasificare efectiva a institutiilor de invatamant superior

HotNews.ro
Mircea Dumitru, Vasile Isan, Ioan Aurel Pop, Pavel Nastase si Marilen Pirtea, Foto: Colaj / Sursa foto: Agerpres
Mircea Dumitru, Vasile Isan, Ioan Aurel Pop, Pavel Nastase si Marilen Pirtea, Foto: Colaj / Sursa foto: Agerpres

Universitatile membre ale Consortiului Universitaria au cerut o „evaluare institutionala clara” a institutiilor de invatamant superior din Romania. Reprezentantii Universitatii din Bucuresti, ai Universitatii ‘Babes-Bolyai’ din Cluj, ai Universitatii de Vest din Timisoara, ai Academiei de Studii Economice din Bucuresti si ai Universitatii ‘Alexandru Ioan Cuza’ din Iasi „au decis sa isi uneasca eforturile pentru a realiza o clasificare efectiva a institutiilor de invatamant superior”, anunta conducerile celor cinci institutii de invatamant superior intr-un comunicat de presa comun.

In cadrul reuniunii de la Iasi a Consortiului Universitaria, care a avut loc in zilele de 29 si 30 noiembrie, reprezentantii Universitatii din Bucuresti, ai Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj, ai Universitatii de Vest din Timisoara, ai Academiei de Studii Economice din Bucuresti si ai Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi au decis sa isi uneasca eforturile pentru a realiza o clasificare efectiva a institutiilor de invatamant superior, se arata intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Universitatile membre ale Consortiului Universitaria solicita evaluarea institutionala clara in scopul diferentierii pe criterii valorice a institutiilor de invatamant superior din Romania„, informeaza institutiile de invatamant superior.

Mircea Dumitru, rectorul Universitatii din Bucuresti, a declarat in deschiderea lucrarilor Consortiului Universitaria ca „institutiile de invatamant superior din Romania sunt judecate, in mod nedrept, pe baza unor criterii egalitariste„.

Si Vasile Isan, rectorul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, a afirmat ca in Statele Unite ale Americii, dintre cele 4.000 de institutii de invatamant superior, doar 225 au dreptul de a organiza studii doctorale, in timp ce in Marea Britanie universitatile care pot oferi studii de doctorat reprezinta putin peste 20% din numarul total al institutiilor de invatamant superior. „Prin comparatie, in Romania toate cele 49 de universitati publice au dreptul nediscriminatoriu de a organiza studii doctorale„, a precizat Vasile Isan.

Cei 50 de reprezentanti ai universitatilor au sustinut ca este nevoie de o initiativa comuna pentru ca diplomele sa „nu mai reprezinte expresia unei presupuse vointe colective”, se arata in comunicat. Ioan Aurel Pop, rectorul UBB Cluj, a afirmat ca „rostul consortiului este de a sustine elita invatamantului superior romanesc„.

Universitatile au tras un semnal de alarma si referitor la „subfinantarea cronica a educatiei, in comparatie cu resursele care trebuie angajate”. Pavel Nastase, rectorul ASE, a declarat ca este nevoie de „reanalizarea finantarii pe student, tinandu-se seama de costurile efective ale unui an de studiu.”

Universitatile mai solicita Ministerului Educatiei Nationale emiterea la timp a ordinelor de organizare a admiterii si a examenelor de licenta, deblocarea posturilor, simplificarea procedurilor de angajare a personalului nedidactic si auxiliar, precum si aprobarea programelor de licenta si master cu dubla specializare (principala/secundara), informeaza consortiul.

In ceea ce priveste cercetarea fundamentala si aplicativa, „participantii la Consortiu apreciaza eforturile si intentiile Guvernului si asteapta o sustinere financiara mai consistenta in aceasta directie”, se arata in comunicatul de presa.

In cadrul evenimentului, reprezentantii universitatilor au discutat despre oportunitatile de finantare prin programele europene din perioada 2014-2020, iar cele cinci universitati „au decis sa transforme Romania intr-o destinatie extrem de atragatoare pentru studentii din strainatate, propunand oferte de studiu multiple”. Astfel, prin noile tipuri de burse Erasmus, studentii vor putea veni sa studieze in tara noastra in doua sau mai multe universitati sau vor putea beneficia de „pachete” de burse de studii si stagii de practica din partea mai multor universitati, informeaza consortiul.

Universitatile anunta ca au hotarat sa puna in practica si ideea realizarii unor mobilitati de tip Erasmus intern intre universitatile membre din Bucuresti, Cluj, Timisoara si Iasi. Astfel, „un student de la Iasi ar putea studia un semestru la o universitate partenera din Romania, urmand ca notele obtinute sa-i fie recunoscute in totalitate. Mobilitatile de studiu romanesti au fost subiect de discutie atat pentru prorectorii responsabili cu activitatea didactica, cat si pentru reprezentantii studentilor, care au pus la punct detaliile tehnice ale acestor schimburi academice”, anunta universitatile.

Referitor la cercetare, cele cinci universitati de top romanesti au discutat posibilitatile de colaborare in cadrul noului program european Orizont 2020, ce va oferi finantari de 70 de miliarde de euro. Rectorul Universitatii de Vest din Timisoara, Marilen Pirtea, a atras atentia asupra faptului ca „din 2014 vom lupta pentru finantarea europeana a cercetarii cu cele mai mari universitati occidentale. Este important sa avem o cercetare performanta. Avem datoria de a fi niste garanti ai calitatii invatamantului si cercetarii in Romania.”

Unul dintre factorii determinanti ai calitatii cercetarii este si posibilitatea de atragere a tinerilor talentati spre studii doctorale si, mai departe, spre cariere academice. Motivatia tinerilor performanti si a cercetatorilor este una dintre cele mai presante probleme cu care se confrunta universitatile romanesti in momentul de fata. Astfel, Consortiul Universitaria va propune abordari comune pentru stabilirea unei grile de salarizare a personalului angajat in cercetare – actualmente inclus in aceeasi grila cu personalul auxiliar al institutiilor, anunta universitatile.

Acestea au precizat ca au fost discutate liniile generale pentru cel putin zece proiecte comune care vizeaza fiecare domeniu de activitate universitara – de la adecvarea principiilor si rezultatelor ofertelor educationale la exigentele intreprinderilor, institutiilor publice si ale mediului economico-social, pana la organizarea programelor de reconversie pentru profesorii din invatamantul preuniversitar. Intre acestea, consortiul a precizat ca sunt de remarcat trei propuneri: constituirea Scolii romane de Arheologie de la Atena, revigorarea Bibliotecii Romane de la Freiburg si formarea Institutului de Studii Avansate „Grigore Moisil”.

Comunicatul este semnat de Mircea Dumitru – rector Universitatea din Bucuresti, Pavel Nastase – rector Academia de Studii Economice (ASE), Ioan Aurel Pop – rector Universitatea Babes-Bolyai Cluj, Marilen Pirtea – rector Universitatea de Vest Timisoara si Vasile Isan – rector Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi.

Ce s-a intamplat cu prima clasificare europeana a universitatilor din Romania

Amintim ca universitatile din Romania au fost clasificate pentru prima oara in istorie dupa criterii europene in urma cu doi ani, iar rezultatele clasificarii au fost publicate pe 6 septembrie 2011. Toate universitatile particulare au fost clasificate in ultima categorie valorica, iar principala consecinta a acestei clasificari o reprezenta acordarea unui „buget mult marit” universitatilor din prima categorie si, respectiv, a unui buget foarte mic celor mai slabe universitati. In plus, in functie de locul ocupat in acea clasificare, universitatile aveau voie sa nu aveau voie sa organizeze masterate si doctorate.

Pe 19 iunie 2012, ministrul interimar de atunci al Educatiei, Liviu Marian Pop, a anuntat ca a contestat in justitie rezultatele clasificarii universitatilor si a ierarhizarii programelor de studii.

La inceputul lunii septembrie 2012, Expert Forum avertiza printr-o analiza ca evaluarea si clasificarea universitatilor risca sa fie anulate, in conditiile in care „la doar 2 saptamani de la instalare, Guvernul Ponta a actionat, prin Ordonanta de Urgenta nr. 21/2012, prin care, pentru anul universitar 2012-2013, cheltuirea fondurilor publice in universitati se face independent de evaluare si clasificare.” In prezent, finantarea universitatilor nu se mai face in functie de rezultatele clasificarii.

Pe 1 octombrie 2012, ministrulde atunci Ecaterina Andronescu declara ca „MECTS are doua procese privind clasificarea universitatilor, deschise de institutii nemultumite de categoria in care au fost incluse. Noi nu putem merge in instanta si sa dovedim ca locul unde au fost plasate respectivele instiutii este corect, intrucat nu avem criteriile care au stat la baza clasificarii. In acest context, am putea fi nevoiti sa facem o noua evaluare si un nou clasament”. In februarie 2013, Universitatea „Stefan cel Mare” din Suceava a castigat procesul cu Ministerul Educatiei privind clasificarea universitatilor.

Asociatia Universitatilor Particulare din Romania, condusa in trecut de Corina Dumitrescu – prima propunere a premierului Victor Ponta la sefia Ministerului Educatiei – a atacat si ea in instanta rezultatele acestei clasificari. In luna noiembrie 2011, Ministerul Educatiei a castigat in prima instanta procesul cu Asociatia Universitatilor Particulare din Romania, iar decizia instantei a fost atacata cu recurs.

Dupa ce a fost propusa pentru preluarea portofoliului Educatiei, Corina Dumitrescu a declarat in cadrul unei conferinte de presa ca aceasta clasificare realizata de Asociatia Universitatilor Europene „a fost un pilotaj”.

Amintim de asemenea ca PSD a cerut in august 2011 ca Guvernul de la acea vreme sa retraga hotararea privind clasificarea universitatilor.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro