Noi planuri pentru viitorul retelei de autostrazi din Romania? Directorul de la Autostrazi: "De la Sebes pana la Bors vom da autostrada in concesiune. Coridorulul IV sa-l inchidem prin Brasov, sa-l deschidem spre Moldova"
Directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Narcis Neaga, a declarat marti, la Bistrita, ca tronsonul Sebes-Bors din autostrada Transilvania va fi, cel mai probabil, concesionat in totalitate, potrivit Agerpres. Neaga a declarat ca in 2014 se vor continua lucrarile la tronsonul Bors – Suplacu de Barcau (tronsonul la care a lucrat Bechtel) si ca, cel mai probabil, continuarea pana langa Cluj Napoca (tronsonul Suplacu de Barcau – Nadaselu) sa fie construit in concesiune, in timp ce pentru Sebes – Turda ofertele la licitatie se primesc marti. Potrivit lui Neaga intregul traseu de la granita de vest din Bihor si pana la Sebes va fi dat in concesiune, adica o companie va administra autostrada si va percepe taxa.
- „Trebuie sa terminam Coridorul IV, sa inchidem Coridorul IV prin Brasov, eventual, daca se poate, si o ramura spre Pitesti. Sa-l inchidem prin Brasov si sa-l deschidem spre Moldova” – Narcis Neaga
De la Bors pana la Sebes, in concesiune
Potrivit directorului CNADNR, in 2014 vor fi alocati bani de la Guvern pentru continuarea lucrarilor la autostrada Transilvania intre Suplacu de Barcau si Bors, iar tronsonul Sebes-Bors se intentioneaza sa fie dat spre concesiune.
Autostrada A10 Sebes – Turda
Foto: Hotnews
„In bugetul anului 2014 este prinsa o suma de bani pentru continuarea lucrarilor intre Suplacu de Barcau si Bors si se intentioneaza o concesiune intre Nadaselu si Suplacu de Barcau. Astazi, la Companie, sunt primite ofertele pentru Sebes-Turda, pentru constructia autostrazii, si practic se inchide un arc de la Sebes-Turda-Suplacu de Bacau-Bors, care probabil va fi dat in concesiune in totalitate”, a mai spus Narcis Neaga.
Neaga a vorbit si despre prioritatile imediate ale Romaniei in materie de autostrazi, amintind in acest context de asa numitul Coridor IV (n.r. Nadlac – Pitesti – Bucuresti conform planurilor europene), autostrada Transilvania si autostrada care va lega Craiova de Pitesti.
„Autostrada A1 prin Brasov, eventual, daca se poate, si o ramura spre Pitesti”
Coridorul Rin-Dunare in Romania
Foto: Hotnews
„Trebuie sa ne concentram pe ce ne trebuie acum, in momentul acesta, respectiv sa terminam Coridorul IV, sa inchidem Coridorul IV prin Brasov, eventual, daca se poate, si o ramura spre Pitesti. Dar Coridorul IV sa-l inchidem prin Brasov, sa deschidem din Brasov spre Moldova ca practic Brasovul sa fie orasul care va uni cele trei provincii romanesti, despre care s-a vorbit atata si se stie ca se doreste sa se faca acest lucru. Apoi va fi o autostrada – fosta autostrada Transilvania partial construita de cei de la Bechtel, care va fi finalizata (…) si mai este autostrada care va fi intre Craiova si Pitesti”, a spus Neaga.
Noile trasee de autostrazi, in contradictie cu hartile si proiectele prioritare europene
Ideile prezentate marti de catre directorul de la Autostrazi, Narcis Neaga, vin totusi in contradictie cu planurile europene in ceea ce priveste reteaua de autostrazi finantabila prin fonduri comunitare.
Reteaua de drumuri romanesti finantata din fonduri UE (Core si Comprehensive)
Foto: Hotnews
Conform vechilor planuri (dar inca in vigoare), dar si noilor planuri si coridoare ale UE, autostrada Nadlac – Sibiu – Bucuresti este unul din proiectele prioritare (proiectul nr. 7) care primeste finantare din fonduri europene, insa traseul este cel care trece prin Pitesti. Mai mult, autostrada intra si in recent stabilitul Coridor Rin-Dunare (Vezi poza de mai sus)
In plus, conform hartilor TEN-T autostrada prin Pitesti este in reteaua „Core” (n.r. de baza) si nu varianta prin Brasov (care intra in varianta extinsa – „Comprehensive” – mai putin urgenta).
Mai mult, pe aceleasi harti, nici o legatura de autostrada dintre Brasov si Moldova nu intra in reteaua TEN-T „Core”. Singurele proiecte de autostrazi din reteaua TEN-T Core spre Moldova sunt autostrazile Ploiesti-Focsani-Bacau-Suceava si Targu Mures – Iasi.
In plus, in conditiile in care legaturile Sibiu – Brasov si Brasov – Moldova vor fi realizate prin autostrada, asa cum anunta acum seful CNADNR, trebuie amintit ca practic tot traficul dinspre granita de vest (A1), cel local si de pe Valea Prahovei, precum si traficul dinspre Moldova va intra in directia spre Bucuresti in autostrada Comarnic – Brasov – o autostrada la care inca nu s-a inceput constructia, la care autoritatile se chinuie s-o demareze de circa zece ani si care, daca va fi realizata conform planurilor actuale, va fi cu taxa.